Enkele persstemmen HARTROEREND! SENSATIONEEL! HUMORISTISCH! Onder deze al in de beginjaren van de film door de filmpioniers gebezigde reclame-,.uitingen" bracht het Neder lands Filmmuseum tijdens de Filmweek Arnhem 1975 in en in samenwerking met het Gemeentemuseum Arnhem een tentoonstelling van affiches en enige andere zaken uit het verre verleden van de film, alsmede vertoningen van korte films, onder andere de zoge naamde primitieven, uit die allereerste tijd (1895-1915). Van een aantal van deze films waren ook de toentertijd ontworpen film affiches op deze tentoonstelling te zien. Een kostelijke vergelijking van sfeer volle reclameaffichcs met clcze hart roerende, sensationele en humoris tische films uit Amerika, Frankrijk, Italië, Denemarken, Engeland en Duits land werd hierdoor mogelijk. Ter gelegenheid van het tachtigjarige jubileum van de film waren in de film programma's óók opgenomen de ver toningen van de allereerste Lumicre- films en de handgekeurde films van Georges Méliès, terwijl in de tentoon stelling originele voorbeelden te zien waren van de voorlopers van de cine- matograaf (het zoeken naar het be- wegingseffekt), namelijk: de Phénakistiscope van Plateau 1832 de Zoötrope van Horner 183-1 de Praxinoscope van Reynaud 1879 en enige zeer oude filmcamera's. Het programma van de filmvoorstellin gen in het Arnhems Museum vanaf 25 september 1975 t'm 19 oktober 1975: Vier Lumière-filmpjes (1895), name lijk: repas de bébé sortie usine Lumière Lyon entree d'un train Ciotat I'arroseur arrosé Arthème operateur (Frankrijk, 1913) Patachon verliefd op een verfster (Italië, 1913) Kerstfeest bij den sheriff (U.S.A., 1912) Voyage a travers l'impossible (Georges Méliès, 1904) Un locataire diabolique (Georges Méliès, 1908) Cunegonde doet aan spiritisme (Frankrijk, 1913) Patachon imiteert Pégoud (Italië, 1914) Absinth (U.S.A., 1913) De juwelen van Mejuffrouw Norton (Engeland, 1912) Poste restante: smachtend verlan gen (Denemarken, 1914) De zwarte domino (Denemarken, 1910) De moderne keukenmeid (Duitsland, 1914) Calino ontdekt waterbronnen (Frankrijk, 1913) De tentoonstelling werd bezocht door 7.500 personen die voor een groot deel ook gebruik maakten van de mo gelijkheid een aantal van de genoemde films te zien. C. B. Doolaard (Het Parool, 29 septem ber 1975) Een dolle boel wil het op deze Film week nog niet worden. De al dan niet aangekondigde regisseurs laten ver stek gaan en de filmsterren flonkeren hoogstens van het doek. De belang stelling van het publiek is in de eerste helft van de Filmweek ook maar lang zaam opgelopen, al viel dat tijdens het weekeinde mooi mee. Maar wat Arnhem voor een dergelijk filmgebeuren rond het Rembrandt Theater vooral mist, is sféér en een duidelijk verzamelpunt waar men elkaar tussen de films kan treffen. Maar, voorspelt men bij de persdienst, de laatste drie dagen zullen veel bon ter worden. Ik help het ze hopen want wat er over het doek gaat is tot nu toe echt de moeite waard. C. B. Doolaard (Het Parool, 2 oktober 1975) De Arnhemse Filmweek had niet alleen een stevig programma, maar heeft het ook goed gedaan bij het publiek. Luxe, dat moeilijke films vaak zonder Neder landse ondertitels vertoonde, tussen ook wel te lieve films, is gemiddeld voor 70 procent bezet geweest. Aan veel nuttigs in de marge, zoals een internationale conferentie over het wel en wee van het vertonen van de korte film, heb ik geen aandacht kunnen be steden, maar er lijken wel resultaten geboekt die de internationale uitwis seling van dat zorgenkind kunnen ver beteren. Ook door de sterke retrospec tieven, o.m. gewijd aan filmers als Sid- ney Pollack, Roman Polanski en Eric Rohmer is Arnhem ditmaal sterker voor de dag gekomen dan je gewend was. Fred van Doorn (Haagse Post, 8 okto ber 1975) Veel van de „vaste" items zijn in de loop der jaren weggevallen, zoals de vermakelijkheidsbelasting, de film keuring, het eeuwige pogen een natio nale filmindustrie op poten te zetten en de Staatsprijs voor de Filmkunst. Ook geestige onder Jelen als het on derling geruzie van filmcritici over wie 18

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1975 | | pagina 18