Nationaal Onderzoek Persmedia 1975 Leo Vromans (Arnhemse Courant, 2 oktober 1975) TERUGBLIK OP EEN FILMWEEK MET ECHTE FESTIVAL-ALLURE Nu de tiende Filmweek achter de rug is kan worden vastgesteld, dat het een in alle opzichten volwassen manifes tatie is geworden. Een van de meest opvallende kanten van deze Filmweek was wel de ongedwongen sfeer en als gevolg daarvan de spontane deelname van het publiek aan de verschillende activiteiten. De bezoekcijfers hebben weer een stijgende lijn te zien gegeven. Dat geldt niet alleen voor de hoofd programma's in Rembrandt en Luxe, maar ook voor de overige theaters. De organisatoren hebben door het in lassen van drie feestelijke bijeenkoms ten in de grote Rembrandtfoyer (mu ziek, dans, spijs en drank) na enkele voorstellingen veel gedaan aan klanten binding en zodoende ook het feestelijk karakter van de Filmweek onderstreept. Maken we een heel summiere balans op van wat er allemaal gedraaid heeft, dan moet allereerst gezegd, dat deze Filmweek qua afwisseling in genres het ook gewonnen heeft van de voorgaande keren. Een ander aspect van de Filmweek 1975 was het grote aantal filmmakers en acteurs uit binnen- en buitenland dat Arnhem heeft bezocht. MacDonald Fra- ser (scenario Royal Flash), Roeland Kerbosch (science-fiction project met Ton van Duinhoven op stapel), Johan van der Keuken (regie Palestijnen), Frans Weisz (regie Heb Medelij, Jet), Bert Haanstra (regie Dokter Pulder), Roger Andrieux (regie Mister Brown), Laszlo Szabo (regie Zig Zig), Herbert Curiël (regie Jaar van de Kreeft), en de acteurs Bernard Menez (Pas de pro- blème), Piet Romer, Johnny Kraaykamp, Ronnie Bierman, Elsje de Wijn (Heb medelij, Jet) en tenslotte de Haanstra- cast. We zeiden het al, de tiende Filmweek Arnhem is volwassen geworden en heeft de allure van een echt festival gekregen. Op naar 1977. Hildo Zwaan (Verenigde Noord- Hollandse Bladen, 4 oktober 1975) Het organisatiecentrum van de Film week Arnhem 75 slaakte woensdag nacht een collectieve zucht van ver lichting. Het zit er weer op en zonder rellen ditmaal. Pim en Wim hadden geen Scorpio-prijs te vergeven, col lega-filmers zaten elkaar niet (zoals doorgaans) in de haren, publiek te vreden, Bioscoopbond tevreden, pers tevreden. Kan het nog mooier? Ja, het kan nog mooier. We kunnen ons ook een Film week voorstellen met wat meer Grote Premières, met wat minder dure borrel uurtjes en wat meer harde informatie over en van de deelnemende cineasten. Met een wat evenwichtiger program mering bijvoorbeeld. Detail-kritiek na tuurlijk, de Bioscoopbond kan die klachten wel dromen. Maar toch... best de moeite van het overwegen weer eens waard. En dan zwijgen we liever over de vraag of onze eigen Internationale Filmweek niet beter in Amsterdam domicilie zou kunnen kiezen. Want daar schop je de Arnhemmers mee tegen de schenen... De politieke film ligt momenteel best in de markt. In Arnhem waren een paar uitstekende voorbeelden van dat genre te zien. Nog enige korte karakteristieken tot slot: Ellen Waller (NRC Handelsblad, 2 ok tober 1975) Een geslaagde Filmweek Arnhem, met een veelzijdig, goed doordacht pro gramma, is gisteravond gesloten. J. A. Frenkel (Haagsche Courant, 2 ok tober 1975) De Tiende Filmweek is weer achter de rug, met minder prominenten, maar meer toeschouwers dan twee jaar ge leden. Gisteravond een luid toegejuicht slot van deze manifestatie, die een hoog gemiddelde scoorde. Kees Mijnten (Graafschapbode, 4 ok tober 1975) Het is voor Oost Gelderland haast niet te vatten dat het tweejaarlijks vlak naast de deur een indrukwekkend film feest mee kan maken: de Internationale Filmweek Arnhem. Een onuitputtelijke reeks film, die nog niet eerder of an ders nooit te zien is met een rijke schakering aan kwaliteiten en genres. De tiende zit er inmiddels op en kende naast enkele fraaie uitschieters tradi tiegetrouw ook absolute dieptepunten. Charles Boost (Groene Amsterdammer, 8 oktober 1975) Er was tijdens de Filmweek Arnhem een reeks uitzonderlijke films te zien die het bestaansrecht van dit beschei den, tweejaarlijkse Festival ten volle rechtvaardigde. Dit slaat in de eerste plaats op de films die hoogstwaar schijnlijk de bioscoop niet zullen halen. Andere journalisten, onder wie B. J. Bertina (De Volkskrant), H. ten Berge (De Telegraaf), W. Wielek-Berg (Trouw), C. Wallagh (Algemeen Dagbad), Otto Milo (Het Binnenhof), Leo Nouwen (Brabantpers), TorrrSmeets (De Gel derlander) en W. K. van Loon (De Nieuwe Krant), hebben tijdens de Film week wel veel tot zeer veel aandacht aan het filmgebeuren besteed, maar zich onthouden van een totaal- of slot conclusie. Evenals in 1972 heeft de Nederlandse Bioscoopbond deelgenomen aan het Nationaal Onderzoek Persmedia. De Stichting van die naam is opgericht op initiatief van uitgevers van persmedia met het doel onderzoek te entameren naar het lezen van gedrukte media en naar bezit en gebruiksgewoonten van lezers van dagbladen en tijdschriften. Het Nationaal Onderzoek Persmedia 1975 biedt als voortzetting van het onderzoek 1972 gegevens over de na tionaal verspreide persmedia per titel, de regionale dagbladen als totaal en het bioscoopbezoek. Speciaal op ons verzoek is voorts de kruistabel van het lezen van dagbladen en tijdschriften enerzijds en het bioscoopbezoek an derzijds gehandhaafd, waardoor de sa menstelling van de bijgaande tabellen 3 en 4 mogelijk werd. Algemene opmerkingen De gegevens van N.O.P. 75 zijn ge baseerd op een mondelinge enquête- ring van bijna tienduizend vrouwen en mannen van 13 jaar en ouder. Het onderzoek vond plaats in 706 Neder landse gemeenten in de periode van 3 februari tot 31 mei 1975. De steek proef is uiteraard na technische we ging gezien de gecombineerde uit gangspunten van huishoudingen en het woningregister representatief voor de gehele Nederlandse bevolking van 13 jaar en ouder. De Stichting N.O.P. beschouwt (deel) steekproeven van 75 of minder als on voldoende representatief. Ofschoon een zo kleine steekproef in de bijgaan de tabellen slechts tweemaal voorkomt (directeuren etc. A en B in Tabel 2), zijn voor de volledigheid alle steekproef- groottes tussen haakjes vermeld. 20

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1975 | | pagina 20