Selectiecommissie Kunstzinnige Films
BUITENLAND
(wanden) interieur. Het scherm heeft de vorm van een lig
gende langwerpige zeshoek. De cabine is uitgerust met
Xenon-projectoren.
Odeon 2 wordt geëxploiteerd door City Exploitatie Maat
schappij B.V.
Eindhoven
Reeds op 11 juni van dit jaar werd in Eindhoven Saskia
geopend, een fonkelnieuwe inbouwbioscoop in het gebouw
van de Chicago bioscoop. De ruim opgezette bioscoop telt
102 zitplaatsen. De verbouwing van de voormalige show
room vond plaats volgens ontwerp van architekt J. D. M.
Joossen uit Rotterdam. De basiskleuren van het interieur
zijn blauw en oranje.
De cabine beschikt over Bauer U4 projectie met filmwagen,
geschikt voor 4500 meter film, en een Sitradyn versterker.
De bioscoop wordt geëxploiteerd door de Bioscoop Exploi
tatie Maatschappij.
Rotterdam
Op 2 oktober werd in Rotterdam het tweeëntwintigste bio
scooptheater van die stad geopend, Cinema Oscar aan de
Meent. Oscar is gevestigd in een deel van het grote beurs
gebouw, op de hoek van de Meent en de Coolsingel, en
het is ontworpen door de architect O Wirtz.
Het theater telt 215 zitplaatsen; de groene stoelen contras
teren fraai met de bruine en paarse wanden. Het zeer
brede wandelpad aan de rechterzijde van de zaal leidt naar
een ruime, modern ingerichte foyer.
De cabine bevat twee Bauer U4R projectoren met film
wagen; capaciteit: 4500 meter. Voor de geluidsweergave is
in de kast van de automaat een versterker van het type
Sitradyn S700 ondergebracht. Per gesloten televisiecircuit
kan het filmbeeld in de zaal en de situatie bij de entree op
een afstand worden waargenomen.
Cinema Oscar wordt geëxploiteerd door Cineac Rotterdam
N.V., welke vennootschap hiermede haar vierde theater in
Rotterdam heeft verworven.
Overige plaatsen
Verder werden er in de afgelopen maanden nog nieuwe
bioscopen geopend in Roermond (Royaline), Heerlen (H5:
vijf bioscopen in één complex; wij komen daar in een
volgend nummer op terug), Amsterdam (Tuschinski 3) en
Lochem (Schouwburgbioscoop). Ook de komende maanden
zullen op dit gebied nog heel wat activiteit te zien geven.
Sederi de vorige publikatie in dit blad heeft de Selectie
commissie Kunstzinnige Films wederom aan enige films
een uübrengsubsidie toegekend.
He; gaat hierbij orn Numero deux" van Jean-Luc Godard.
„Kenka Ereji" van S. Soezoeki en ,,Koroshi no rakuin",
eveneens van S. Soezoeki De drie films worden in Neder
land uitgebracht door Cupido Films B.V. De films „Numero
deux" en „Kenka Ereji" (Elegie voor een ruzie) zijn tijdens
de afgelopen FÜmweek Arnhem in het theater Luxe vertoond.
Elegie voor een ruzie
Japan
We staan er niet dagelijks bij stil, maar Japan is nog steeds
één van de belangrijkste cinema-ianden ter wereld.
Weliswaar is het aantal bezoekers ook daar sterk terugge
lopen, namelijk van 1,1 miljard in 1959 tot slechts 185,3
miljoen in 1973, maar het lijkt eroo dat er nu een lichte
kentering optreedt. Voor het eerst sinds 20 jaar is in 1974
het aantal bezoekers (185,5 miljoen) groter dan in het voor
afgaande jaar. Wel is het aantal theaters ook in 1974 ver
der afgenomen. Er zijn er nu 2.467 (tegen 7.400 in 1959)
waarvan er en dat schijnt een typisch Japans verschijnsel
te zijn 1.297 uitsluitend inheemse films vertonen (tegen
4.880 in 1959).
In 1974 werden er in Japan 574 films uitgebracht (657 in
1973), waarvan 333 Japanse (405 in 1973) en .241 geïmpor
teerde (252 in 1973). Van de geïmporteerde films kwamen er
104 uit de U.S.A., 33 uit Frankrijk, 32 uit Italië, 14 uit Enge
land en 13 uit de Duitse Bondesrepubliek.
Het tot stilstand komen van de daling van het aantal be
zoekers wordt in Japan hoofdzakelijk toegeschreven aan de
inheemse films, die in aantal weliswaar afnemen, maar die
qua budget en aantrekkingkracht op het publiek gemiddeld
zijn gegroeid. Ook in de Japanse filmproduktie blijkt het
tekort aan goede scenarioschrijvers hèt grote probleem te
zijn.
31