PRIJZEN Verenigde Staten De N/lotion Picture Association of America heeft opnieuw een onderzoek laten instellen naar de samenstelling van het Amerikaanse bioscooppubliek. Het vorige vond plaats in 1973. Beide onderzoeken hadden betrekking op personen van 12 jaar en ouder. Het aantal mensen dat nooit naar de film gaat nam- af van 37% in 1973 tot 36% in 1975. (In Nederland is dit ongeveer 58% volgens N.O.P. 1975). Het percentage van mensen die tenminste éénmaal per maand gaan steeg van 22 tot 25. (In Nederland was dit ongeveer 15% van de bevolking van 13 jaar en ouder volgens N.O.P. 1975). Bij de jeugd van 12 tot 17 jaar steeg dit percentage van 39 tot 43. Aardig is, dat ook in de U.SA. de bioscoop relatief vaker bezocht wordt naarmate het opleidings- en inkomensniveau hoger is. Ook in de U.S.A. gaan voorts de mannen en de ongehuwden vaker resp. veel vaker naar de film dan vrou wen en gehuwden, terwijl men in de grote steden frequenter gaat dan daarbuiten. Al met al kan geconcludeerd worden, dat het patroon van het Amerikaanse bioscoopbezoek sterk lijkt op dat van ons land, behalve dan dat het niveau van het bezoek in de U.S.A. een stuk hoger ligt. Italië Verreweg het belangrijkste bioscoopland in de Europese Gemeenschap is Italië. In het seizoen augustus 1974 tot en met juli 1975 werd met 605 nieuwe films een totaalomzet behaald van 98 miljard Lire ofwel 380 miljoen gulden. De Italiaanse films en de Italiaanse co-produkties namen met 62,6% (resp. 48,7 en 13,9%) het leeuwendeel van deze recette voor hun rekening, gevolgd door de Amerikaanse films (24%) en de Engelse (6,6%). Ook de gemiddelde om zet van de Italiaanse films en de Italiaanse co-produkties was met 226 miljoen Lire per film het hoogste, gevolgd door de Amerikaanse films (159 miljoen), de Engelse (107 miljoen) en de Franse (82 miljoen). Hierbij moet bedacht worden, dat het overgrote deel van de co-produkties plaatsvindt in samenwerking met Frankrijk. Italië In het kader van de Italiaanse filmprijzen 1971 ook daar werkt de bureaucratie langzaam maar zeker is aan twee Nederlandse korte films een kwaliteitsprijs van 5,5 miljoen lire toegekend, namelijk aan ,,De stuiter" van Jan Oonk (produktie: Nico Crama) en aan „Adventures in perception" van Han van Gelder (produktie: N.V. Han van Gelder Film- produktie). Canada Paul Charles Huguenot van der Linden, de zoon van Charles Huguenot van der Linden, ontving in oktober de Canadian „Oscar" Film Award voor „best cinematography" als came raman van Gordon Shephards speelfilm „Eliza's horoscope". Frankrijk Het Franse Ministère des Affaires Culturelles/Centre Na tional de la Cinématographie heeft een mention de qualité toegekend aan drie korte Nederlandse films, namelijk „Ruud Wackers portret van een schilder", „Straf" (Olga Madsen) en „Johan Barthold Jongkind". De beide laatstgenoemde films ontvangen tevens een prijs van FF 14.000. Zwitserland Tijdens het 16e Internationale Industriële Filmfestival dat van 27 t/m 31 oktober in Montreux is gehouden en waar voor meer dan 125 bedrijfsfilms uit de gehele wereld waren aangemeld viel de hoogste onderscheiding de Grand Prix in de categorie van films bestemd voor een alge meen publiek, ten deel aan de Nederlandse film: „Dorst van de Rijnmond". (De film behaalde tevens de eerste prijs in de categorie A). Deze film is in opdracht van het drinkwaterleiding bedrijf van Roterdam, geproduceerd door Multifilm/Cinecentrum N.V. te Hilversum, onder regie van Elvira Kleinen. Zoals men zich zal herinneren werd de film tijdens de voorselectie die in augustus j.l. te Eindhoven plaatsvond (Opdrachtfilm 1975) eveneens als beste film van de desbetreffende cate gorie bekroond met de Prix d'Amsterdam. Tijdens het festival van Montreux vielen nog twee Neder landse films in de prijzen, te weten „The day after tomor- row", productie en regie Rob Greiner, opdrachtgever Mi nisterie van Sociale Zaken (1e prijs in de categorie H) en „Blokkenmat", productie Mundofilms, regie Joop Burck- sen en Ruud Herblot, opdrachtgever Combinatie Dijkbouw Oosterschelde, Burg Haamstede (3e prijs categorie E). Beide laatste films waren bestemd voor een gespecialiseerd pu bliek. 32

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1975 | | pagina 32