De openingsontvangst op het Stadhuis van Arnhem legenheid verwacht, zijn korte toe spraak terugdraaide naar de openings avond." Ter gelegenheid van het tachtigjarig bestaan van de cinematografie werd in het voorprogramma ,,1895 or how the movies move" van de Fin Aito Makinen vertoond, een van de korte films die speciaal voor de Filmweek naar Neder land werden gehaald. In het voorpro gramma tevens een speciale editie van het Polygoon Journaal en „Drie gekken en de koe" van de Bulgaar Donyo Donev. In het Luxe Theater, dat geprogram meerd was door Hans Saaltink en dat in het algemeen gereserveerd was voor wat moeilijker toegankelijke films, werd de Filmweek geopend met de Frans/ Zwitserse film „Pas si méchant que ga" (The Movies) van Claude Goretta. In de tweede avondvoorstelling volgde de Canadese film „Bar salon" van André Forcier, één van de elf hoofdfilms die speciaal voor de Arnhemse Filmweek tijdelijk naar Nederland waren gehaald; overigens hebben tenminste drie van deze films alsnog een Nederlandse im porteur gevonden. Vooraf ging de we reldpremière van de korte film „De machinist" van de Arnhemmer Ruud Denslagen, volgens de maker „spelen met de droom van de werkelijkheid en de werkelijkheid van de droom". Aan het eind van de avond vond in het fraaie stadhuis de langzamerhand traditionele ontvangst vanwege het ge meentebestuur van Arnhem plaats, welke in een ongedwongen sfeer ieder een die ook maar iets met film te ma ken had en nog vele anderen bijeen bracht. Het Gofilex-ontbijt in ,,De Kromme Dissel"

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1975 | | pagina 9