De openingsontvangst op het Stadhuis van Arnhem
legenheid verwacht, zijn korte toe
spraak terugdraaide naar de openings
avond."
Ter gelegenheid van het tachtigjarig
bestaan van de cinematografie werd in
het voorprogramma ,,1895 or how the
movies move" van de Fin Aito Makinen
vertoond, een van de korte films die
speciaal voor de Filmweek naar Neder
land werden gehaald. In het voorpro
gramma tevens een speciale editie van
het Polygoon Journaal en „Drie gekken
en de koe" van de Bulgaar Donyo
Donev.
In het Luxe Theater, dat geprogram
meerd was door Hans Saaltink en dat in
het algemeen gereserveerd was voor
wat moeilijker toegankelijke films, werd
de Filmweek geopend met de Frans/
Zwitserse film „Pas si méchant que ga"
(The Movies) van Claude Goretta. In
de tweede avondvoorstelling volgde de
Canadese film „Bar salon" van André
Forcier, één van de elf hoofdfilms die
speciaal voor de Arnhemse Filmweek
tijdelijk naar Nederland waren gehaald;
overigens hebben tenminste drie van
deze films alsnog een Nederlandse im
porteur gevonden. Vooraf ging de we
reldpremière van de korte film „De
machinist" van de Arnhemmer Ruud
Denslagen, volgens de maker „spelen
met de droom van de werkelijkheid en
de werkelijkheid van de droom".
Aan het eind van de avond vond in
het fraaie stadhuis de langzamerhand
traditionele ontvangst vanwege het ge
meentebestuur van Arnhem plaats,
welke in een ongedwongen sfeer ieder
een die ook maar iets met film te ma
ken had en nog vele anderen bijeen
bracht.
Het Gofilex-ontbijt in ,,De Kromme Dissel"