BUITENLAND BOEKEN Australië De Australische filmproduktie beleeft thans een renais sance. In 1970 nam het Parlement het belangrijke besluit om de "Australian Film Development Corporation" in het leven te roepen om: ,,het maken van Australische films aan te moedigen, evenals de distributie van Australische films, zo wel binnen als buiten Australië". Gedurende de vier jaar van zijn bestaan stimuleerde deze instelling de produktie van 96 filmprojecten: 54 bestemd voor de bioscopen en 42 voor de televisie. Het eerste belangrijke succes was meteen al één van de vroegste investeringen: "The adventures or Barry McKen- zie". In minder dan 12 maanden leverde deze film een winst op van meer dan 200 Dit resultaat was uiteraard weer een stimulans voor het particuliere kapitaal. Tegelijkertijd stichtte de regering nog een andere instel ling: het Experimental Film Fund. Tevens kondigde zij plan nen aan om tot de oprichting te komen van een Nationale Film en Televisie School. Drie jaar geleden ook begon het bioscoopbezoek merk baar te groeien, voornamelijk omdat het vertoonde pro gramma een jeugdig publiek tussen de 16 en 27 jaar aan trok. Dit leidde weer tot een immens herbouwprogramma van de bestaande bioscopen, waar vele miljoenen dollars mee gemoeid waren. Maar ook werden vele kleinere intieme theaters gebouwd, waar de jonge Australiërs in drommen naar toe komen. In feite kan men nu, volgens "Variety", Australië rekenen tot die landen met de hoogste frequentie aan bioscoop bezoek. Israël Dank zij belastingfaciliteiten op de indirekte belastingen wordt een korting gegeven op vreemd geld, dat in Israël wordt besteed aan het maken van films hoopt dit land een gunstig klimaat te scheppen voor filmproducers uit het buitenland om hun projecten in Israël uit te laten voeren. Tegelijkertijd werpt het systeem van kleine periodieke devaluaties, dat in juni 1975 werd geïntroduceerd, zijn vruchten af voor deze producenten: de prijzen voor de koper uit het buitenland bleven ten opzichte van die datum op gelijk niveau. De koers van de dollar ten opzichte van het Israëlische pond is nu IL 7.52, maar zijn reële waarde voor de filmproducent bedraagt IL 9.55. Daarnaast bestaat het Israël Film Centrum, dat zich in eerste instantie toelegt op de ontwikkeling van de film produktie binnen Israël, maar zich ook intensief bezig houdt met het banen van de weg voor de filmmakers naar Israël en ze te verzekeren van de optimale mogelijkheden van het land en alles wat dit te bieden heeft aan natuur en door mensenhanden vervaardigde objecten. Duitsland Filmimport De Duitse bioscopen hebben in 1975 in totaal 347 nieuwe films vertoond (tegen 340 in 1974 en 375 in 1973). Daar van waren er 55 van Duitse herkomst (70 in 1974, 65 in 1973), 89 uit de U.S.A. (96 in 1974, 142 in 1973), 75 uit Italië (53 in 1974, 55 in 1973) en 33 uit Frankrijk (31 in 1974, 28 in 1973). Vergelijken we hiermee de Nederlandse filmimport (pag. 15 van het Jaarverslag 1975) dan blijkt deze, met uitzonde ring van de Duitse films, omvangrijker te zijn dan die van ons buurland. Bioscooppubliek Ook in Duitsland is opnieuw door onderzoek bevestigd, dat de gemiddelde bioscoopbezoeker jong is, een goede schoolopleiding heeft en een hoger dan gemiddeld inko men. Mannen hebben een groter aandeel in het totale bioscoopbezoek (57%) dan vrouwen (43%), hoewel er in de Duitse Bondsrepubliek op elke 54 vrouwen maar 46 mannen zijn. Zeventig procent van de bioscoopbezoekers is tussen de 14 en 29 jaar oud. Van de 14- tot 19-jarigen gaat 15% een maal per week naar de bioscoop. Hoewel driekwart van de bevolking ouder is dan 30 jaar, is deze groep slechts verantwoordelijk voor 30 van het totale filmbezoek. Een op de acht ongehuwden en maar een op de vijftig ge huwden gaat tenminste eenmaal per week naar de bio scoop. In grote lijnen stemmen deze resultaten overeen met het profiel van de gemiddelde bioscoopbezoeker ongehuwd, jong, sociaal beweeglijk, welvarend, ontwikkeld zoals dat ook in ons land door onderzoek is vastgelegd. De Stichting Film Manifestatie geeft een reprint uit van de in 1911 verschenen brochure van F. A. Nöggerath ,,Ons Bioscopisch-bedrijf voorheen en thans". Deze als reclame bedoelde brochure is het oudst bekende filmhistorisch document in ons land. Het verscheen inder tijd ter gelegenheid van de ingebruikname van Nöggerath's filmfabriek. Deze nostalgische herdruk kan besteld worden door overmaking van ƒ3.75, inclusief verzendkosten, op bank rekening nr. 69.79.11.500 bij de N.M.B., Amsterdam, t.n.v. Stichting Film Manifestatie (postgiro NMB: 2922). De Auteurswet en de Parijse herziening van de Auteurs- rechtconventies. Op 30 juni 1975 verscheen het advies van de Adviescom missie voor het Auteursrecht aan de Minister van Justitie bij de Staatsuitgeverij in druk. Het betreft twee nieuwe verdragsteksten op het gebied van het auteursrecht: de herziening van de Berner Con ventie, zoals die heeft plaats gevonden bij de Acte van Parijs van 24 juli 1971 en om de nieuwe tekst van de Uni versele Auteursrechtconventie, eveneens te Parijs vastge steld op 24 juli 1971. Exemplaren van dit advies zijn desgewenst verkrijgbaar bij het Stafbureau Voorlichting van het Ministerie van Justitie, Plein 26, Den Haag, tel. 070-614311, toestel 287. Filmlexicon Bij Nijgh en Van Ditmar verscheen onlangs in samenwer king met de Uitgeverij Sonneville te Brugge het boekje "Filmlexicon". 100 pagina's voornamelijk technische filmter- men van A tot Z, gerangschikt door Wim de Poorter. Chaplin Charles Chaplin heeft in zijn lange leven reeds velen ge ïnspireerd tot litteraire werken en werkjes over zijn leven, zijn werk en zijn persoon. Als voorlopig één van de laatste in deze reeks heeft de Stichting IVIO een boekje het licht laten zien in de wekelijks verschijnende AO-serie. Nieuwe bioscooptheaters Tijdens de eerste maanden van 1976 werden weer een aantal nieuwe theaters in gebruik genomen. In Amsterdam: Calypso Club in januari met een capaciteit van 96 stoelen; In Rotterdam: Calypso Club in maart met een capaciteit van 81 stoelen; Lumière 4 (the movies) in mei met een capaciteit van 16 stoelen; In den Haag: Odeon 3 en Odeon 4 (the movies) in april met respectievelijk een capaciteit van 25 en 88 stoelen. In Dordrecht: theater Cinode in juli. In ons volgend nummer zullen wij uitvoerig aandacht beste den aan een aantal nieuwe bioscopen. 22

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1976 | | pagina 22