Techniek
Produktie
LICHT
Licht is in het film- en bioscoopbedrijf
een uiterst belangrijke zaak. Toch
wordt hieraan bij de bioscoopprojectie
niet altijd voldoende zorg besteed.
Men beschikt tegenwoordig bijna over
al over lichtbronnen die voldoende
licht kunnen leveren, maar men ver
geet dan dikwijls dat die lichtbron
een optisch systeem herbergt, dat het
licht vervolgens door de film, het ob
jectief en de cabinevensters via het
projectiescherm de ogen van de toe
schouwers moet bereiken. Wanneer er
in een of meer van deze tussenschakels
iets mis is dan kan dat de lichtop
brengst ernstig schaden. Men zit dan,
dikwijls geheel onnodig, met een slecht
verlicht beeld.
Een van de veel voorkomende oorza
ken is het objectief. Objectieven zijn
duur en meestal goed. De glaslichamen
zijn veelal van een blauwachtig anti-
reflectielaagje voorzien om zo goed
mogelijk resultaten te bereiken.
Dit is een zeer dun opgedampt laagje
dat voorzichtig op de door de leveran
cier van het objectief aan te geven
wijze moet worden behandeld. Nu
wordt door de technische dienst van
de Bond herhaaldelijk geconstateerd
dat sommigen de objectieven kennelijk
regelmatig een grondige schoonmaak
beurt geven, zo grondig, dat het laagje
(de coating) gedeeltelijk wordt weg
gepoetst. Dit leidt tot lich tafwij kingen
die zich uiten in een wazig beeld. Wan
neer dan ook nog de gecoate cabine
vensters op dezelfde wijze onder han
den worden genomen, verdubbelt zich
de fout.
Schoonmaken is natuurlijk goed, maar
pas op met optische elementen in de
lichtweg.
Een zorgvuldige instelling van het ge
hele optische systeem en een regel
matige controle daarop zulks met
inbegrip van de reflectiecapaciteit van
het projectiescherm is vanzelfspre
kend geboden om een optimaal ren
dement van zijn lichtbron te krijgen en
het publiek een goed verlicht beeld te
kunnen bieden.
FILMBEHANDELING
Dit onderwerp blijft een bron van
zorgen. In begin 1975 werd een uit
twintig punten bestaande handleiding
voor een juiste filmbehandeling in het
bedrijf verspreid, maar ook dit heeft
helaas niet tot de beoogde resultaten
geleid.
Het aantal filmbeschadigingen is niet
gedaald, ook niet nadat in het kader
van de collectieve filmverzekering het
eigen risico vrij sterk was verhoogd.
Natuurlijk kunnen in elke machine
ondanks alle goede zorgen beschadi
gingen worden veroorzaakt. Daarvoor
is het een machine. Maar die goede
zorgen, daar gaat het om.
Filmbehandeling is in hoofdzaak een
kwestie van zorgvuldigheid. Wanneer
de kostbare film én de kostbare ap
paratuur met de vereiste zorg worden
behandeld, dan heeft men weinig kans
op filmbeschadigingen.
Dit geldt ook, of misschien moeten wij
zeggen speciaal, voor geautomatiseerde
projectie-apparatuur.
De huidige projectie-automaten, al dan
niet uitgerust met horizontale spoelen-
tafels, zijn goed doordacht en werken
prima, mits zij regelmatig worden on
derhouden en ook aan de montage van
het programma, zomede aan de inleg
van de film extra aandacht wordt be
steed. Dit alles vraagt weliswaar wat
extra aandacht en tijd, maar de kwali
teit van de voorstelling en die van de
na-draaier(s) zijn dat zeker waard.
Robert DeNiro en Gérard Dupardieu, die de twee sleutelfiguren Alfredo en Olmo
spelen in Bertolucci's 1900, zijnde zffn 20ste eeuw, die hij ons laat zien in een
vijfeneenhalf uur durende film over het Italië vanaf het jaar 1 900 tot en met het
einde van de tweede wereldoorlog. Nu al de film van de eeuw genoemd. Komt
in de loop van september in ons land in roulatie. Een United Artists release van
Nova Film.
Twee heel groten voor het eerst samen in één film. Marlon Brando en Jack
Nicholson zijn de hoofdrolvertolkers en als zodanig eikaars tegenstanders op
leven en dood in de film Missouri Breaks, die in Nederland in september a.s.
voor het eerst over het bioscoopdoek zal gaan. Een release van Nova Film voor
United Artists.
8