MAX NABARRO GAF STEM AAN STOMME FILM Naar aanleiding van het overlijden van Max Nabarro, voor de bios coopbezoekers van het eerste uur een onvergetelijke naam, hadden wij een gesprek met Dave Swaab, ook geen onbekende in de theaters van ons land. Swaab, die dit voorjaar 60 jaar als musicus op allerlei terreinen aktief is, herinnert zich de persoonlijkheid van Nabarro uit de tijd voor de eerste wereldoorlog nog heel goed: "Als jochie van acht ging ik met mijn moeder naar de Damstraat-bioscoop en daar stond Max te expliceren." ARTIESTENFAMILIE ZONDER MICROFOON VERDIENSTE Max Nabarro in aktie in De Uitkijk met aan de vleugel zijn begeleider Dave Swaab "'Eigenlijk was het maar een korte bloeiperiode, want toen in 1928 de geluidsfilm definitief zijn intrede deed, was het afgelopen met de explica teurs." ''Je had een paar hele bekende, elk met hun eigen stijl, zoals bijvoorbeeld Sjef de Goede in de Tip-Top bioscoop in de Jodenbreestraat en Vaz Dias in de Apollo-bioscoop." Net als Nabarro hebben al die mensen eind jaren twintig hun oude vak weer opgenomen. Swaab zelf zag de bui wel hangen en is als pianist in het amusementsvak ge stapt. Als jongen van 16 jaar was hij ook in de bioscoop begonnen: "Ik zal het nooit vergeten, het was in 1921 in het Chicago Theater in Eind hoven dat ik begon met een orkest van 6 man compleet met een slag werker, half Eindhoven liep uit." "Daar hadden we natuurlijk ook een explicateur, maar Nabarro is er nooit geweest, die kwam voor de oorlog nooit buiten Amsterdam." "Nabarro kwam eigenlijk ook uit een artiestenfamilie, zijn broer Nol was een heel verdienstelijk zanger bij de revue en dan had ie nog een broer en die noemden ze 'Bolletje', dat was wat we in die tijd noemden een gentleman- humorist." "In de tijd dat ik in Eindhoven werkte, maakte Nabarro furore in de Witte Bioscoop te Amsterdam, ongeveer waar nu de Cineac is. Hij had een ge weldige volzin, die hij ook in de zesti ger jaren toen we samen voorstellingen deden in de Uitkijk en The Old Time Movie Club nog wel eens placht te gebruiken: "Dames en Heren opletten, het licht gaat op, plaats maken voor de wachtende bezoekers". Swaab: "U moet weten het waren altijd doorlopende voorstellingen en net als tegenwoordig had je dan wel mensen die lekker twee keer bleven zitten." "Nabarro heeft altijd zonder micro foon gewerkt, dat had hij ook hele maal niet nodig want hij kon met zijn stem de grootste zaal aan." "Toch was het leuk dat we in de zes tiger jaren de gelegenheid kregen om die nachtvoorstellingen te doen, want zo konden we een uniek stuk historie voor de huidige generatie laten her leven." Swaab was meteen In' toen Max Na barro hem vroeg om hem te begeleiden bij dit jeugdsentiment. Vroeger had hij altijd samengewerkt met een zekere Moskoviter als pianist. De voorstellingen werden een gran dioos succes en waren praktisch altijd uitverkocht. "In die tijd zijn we samen ook het land ingetrokken om overal voorstellingen te geven, in die laatste jaren had Max aan het begin altijd een soort van con ference waarin hij dan een heel stuk historie kwijt kon", aldus Swaab. Op onze vraag hoe het vroeger zat met de verdienste zegt Swaab: "Ach me neer, laat ik u vertellen in die tijd werkten we zes dagen per week 's mid dags en 's avonds, de pianist had dertig gulden en de explicateur misschien vijfendertig gulden, maar het was een heerlijke tijd, op je vrije dag ging je dan ook nog spelen dat wisten ze toch niet en ik kon niet anders, ik was be zeten van het vak en ik ben het nog. Ik heb vier instrumenten bespeeld en kan het nog steeds niet laten. Nu speel ik alleen nog maar piano en ik blijf er jong bij." Al te lang kunnen we niet blijven want Dave Swaab moet vroeg eten, hij speelt vanavond in het Amstel Hotel. Het is jammer, maar zo langzamerhand zijn er nog maar heel weinigen die ons nog kunnen vertellen hoe het in die allereerste periode van de Nederlandse bioscoopgeschiedenis toe ging.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1977 | | pagina 10