FILMTRANSPORT
De filmvervoerder Van Gend Loos
N.V. wordt al geruime tijd geconfron
teerd met de controle op de naleving
van het bepaalde in artikel 140, lid 2
van het Uitvoeringsbesluit Autovervoer
Goederen, hetwelk bepaalt, dat op vaste
lijnen slechts goederen mogen worden
vervoerd van maximum twee 'verla
ders'. Hieraan voldoen wij niet, omdat
er tal van afzenders worden genoemd
op de pakketten en vervoeradressen.
Zowel van Bondswege als door Van
Gend Loos is onafhankelijk van el
kaar gepoogd ontheffing van deze be
paling te krijgen, bijvoorbeeld door op
de autoruit te vermelden: 'filmvervoer
Nederlandse Bioscoopbond', omdat
deze de opdrachtgever voor het ver
voer is.
Dit is niet gelukt. De Rijksinspecteur
van het Verkeer te Utrecht verlangt,
dat aan het Uitvoeringsbesluit strikt
de hand wordt gehouden.
Zulks is alleen mogelijk, door allereerst
op de vervoeradressen na 'AFZ' te ver
melden:
'i.o.v. Nederlandse Bioscoopbond:"
waarna dan de naam van verhuurder of
bioscoop volgt.
Derhalve verzoeken wij u met het
oog op de komende intensivering van
de controle met klem, uw vervoer
adressen dienovereenkomstig in te vul
len, hetzij getikt, hetzij gestempeld of
gedrukt.
Langs deze weg wil ik gaarne allen
van wie ik ter gelegenheid van mijn
afscheid als technisch inspecteur, in
welke vorm dan ook attenties mocht
ontvangen, daarvoor zeer hartelijk
dankzeggen.
Ook voor de warme sympathie, die
ik van vele kanten tijdens de bijeen
komst op 1 maart in het C.I.C. te
Amsterdam heb ondervonden, ben
ik bijzonder dankbaar.
E.F.Henny
(vervolg van pag. 2)
na, voor een normale commerciële ex
ploitatie de belangstelling van de zijde
van het publiek te gering is. Het weg
blijven van onze leden op het Rotter
damse festival is naar ons oordeel be
paald geen bewijs voor het feit, dat zij
minder in de goede film geïnteresseerd
zijn dan de schrijver van het artikel de
lezer doet geloven. Ten onrechte wordt
de indruk gewekt, alsof de goede film
in onze bedrijfstak geen kansen krijgt.
Films van een kwalitatief hoog niveau
maken een essentieel deel uit van de
bioscoopprogrammering. Het is alleen
maar een gelukkige omstandigheid, dat
dergelijke films een zeer groot publiek
trekken en niet zijn voorbehouden aan
de happy few. We denken hier aan
films als 'Jaws', 'One flew over the cu-
ckoo's nest', 'Max Havelaar', '1900',
Dog day afternoon', 'all the Presi-
dent's men', 'Barry Lyndon' en 'Taxi-
driver'. Van deze films zijn sommige
voorbestemd onder de klassieke wer
ken te worden opgenomen. Daarbij ge
voegd de vele kwaliteitsfilms die in de
bioscopen lopen en minder succes heb
ben, mogen wij concluderen, dat de
Goede Film en hetzelfde geldt voor
nieuwe stromingen in de filmkunst
een wezenlijk element in de bioscoop
programmering uitmaken.
Wij laten het graag aan de filmkritiek
over om andere goede films onder de
aandacht van het publiek en het be
drijf te brengen. Voor het belerende
toontje is echter volstrekt geen reden.
De filmredactie van het genoemde dag
blad gaat met haar kritiek in het be
wuste artikel nog verder wanneer zij
het heeft over de positie van de Bond
in het Productiefonds. Dan is er geen
sprake meer van ongenuanceerde kri
tiek, maar van onjuistheden.
'De Bond heeft een bepalende invloed
en in elk geval een vetorecht in het
Productiefonds, voor het grootste ge
deelte Uw belastingscenten en de mij
ne', aldus de filmredactie.
Waar de bepalende invloed van de
Bond in het Productiefonds in bestaat
wordt niet gezegd. Evenmin wordt dui
delijk gemaakt wat bedoeld wordt met
vetorecht. Het bestuur van het Produc
tiefonds telt zes leden, van wie er drie
worden benoemd door het Hoofdbe
stuur van de Bond en drie door de Mi
nister van Cultuur, Recreatie en Maat
schappelijk Werk. Zij die ook maar e-
nigszins op de hoogte zijn van de gang
van zaken in het bestuur van het Pro
ductiefonds weten, dat er nimmer van
een drie tegen drie-opstelling sprake is.
Men mag hier niet uit het oog verhezen
dat de Bond ondernemingen verenigt
met vaak zeer verschillende belangen.
De Bond omvat niet alleen bioscoop
exploitanten, doch ook filmverhuur
ders, filmproducenten, filmstudio's en
filmlaboratoria. Soms lopen de belan
gen parallel, doch lang niet altijd. Dat
geldt niet alleen voor de verhoudingen
tussen de verschillende groeperingen,
doch ook binnen een bepaalde groepe
ring. Het is de taak van de Bond om
vanuit deze veelheid van belangen te
geraken tot een beleid, waarbij het al
gemeen bedrijfsbelang het beste wordt
benaderd. Zij die namens de Bond in
het bestuur van het Productiefonds zit
ting hebben, zijn gewend met deze
problematiek te werken. Van een een
zijdige benadering kan geen sprake zijn
en is ook nooit sprake geweest.
Het begrip vetorecht slaat in dit ver
band nergens op. Wel geeft de scribent
in het vervolg van het artikel een aan
wijzing van de wijze, waarop naar zijn
of haar mening (het artikel is niet ge
signeerd) dit vetorecht zou kunnen
worden gehanteerd. Wij citeren: "In
Duitsland, zegt Eckhart Stein, doet de
t.v. veel aan produktie. In beide landen
bestaat de mogelijkheid dat de films
vóór roulatie in de bioscopen op t.v.
komen. De Bioscoopbond, door CRM
om zijn opinie gevraagd, heeft tot nu
toe een dergelijke regeling voor Neder
land geweigerd. Hij wil ook niet toe
staan dat een met hulp van het pro-
duktiefonds gemaakt film door niet-
ledenvan de Bond, bijvoorbeeld Film
International of het Vrije Circuit, ge
distribueerd zou worden."
Deze passage heeft betrekking op een
discussieavond tijdens Film Internati
onal over de samenwerking tussen te
levisie en filmbedrijf. Als er in deze
passage sprake is van In beide landen'
bedoelt men Duitsland en Frankrijk.
Over het probleem van de verhouding
tussen televisie en filmbedrijf hebben
wij een uitvoerige beschouwing gege
ven in verschillende nummers van
'Film', laatstelijk nog in no. 5 van dit
jaar. Wij kunnen daar gemakshalve
naar verwijzen.
Het is echter te enen male onjuist, dat
de Bioscoopbond door C.R.M, gepolst
zou zijn over een regeling met betrek
king tot de uitzending van films door
de televisie vóór roulatie in de biosco
pen. Dat probleem is nog nooit aan de
orde geweest en zal, zolang de televisie
in ons land geen belangrijke gelden be
schikbaar wil stellen voor filmvervaar-
diging, naar onze mening ook niet aan
de orde komen. Het is ons volkomen
onbekend waar de filmredactie van
N.R.C./Handelsblad de wijsheid van
daan haalt, dat de Bond niet zou wil
len toestaan, dat met hulp van het Pro
ductiefonds gemaakte films door niet-
leden worden gedistribueerd. Wij heb
ben in ieder geval de betrokken film
redactie nooit hierover gesproken. Het
is ons wel bekend, dat dit vraagstuk
door C.R.M, aan het Productiefonds is
voorgelegd, dat zijn standpunt hierover
nog moet bepalen.
Wij hebben boven dit artikel de woor
den 'ongenuanceerde kritiek'geplaatst.
Wij menen dat wij ons daarmee zeer
genuanceerd hebben opgesteld.
v.T.