OSCARS 1976
een bewijs dat ze minder goede zaken
lieden zijn dan men geneigd was aan te
nemen. Van R O (Research en Ont
wikkeling), een basisonderdeel van
marketing voor de toekomst, van het
vormen van een nieuw, groter publiek
hebben zij blijkbaar nooit gehoord.'
Laten wij vooropstellen, dat de Bond
binnen de mogelijkheden die er zijn,
inderdaad probeert iets ten behoeve
van de goede film te doen. Wij hebben
reeds de aandacht gevestigd op de in
richting van het Nederlands Filminsti
tuut. Wij zouden hier ook melding
kunnen maken van de pogingen die in
de eerste naoorlogse jaren zijn gedaan
om de vertoning van korte Nederland
se films in de bioscopen te bevorderen.
Wij zouden verder willen noemen de
initiërende arbeid van de Bond ter za
ke van de oprichting van de Nederland
se Filmacademie en het Productie
fonds. Van de laatste tijd dateert de in
stelling van het Fonds voor de Kunst
zinnige Film. Wij lopen met deze akti-
viteiten bepaald niet te koop. Ander
zijds is het zo, dat dergelijke activitei
ten voor een organisatie van onderne
mers in het algemeen tamelijk onge
bruikelijk zijn te noemen, zeker verge
leken met de werkzaamheid van zus
terorganisaties in het buitenland.
Van een verschrikkelijke situatie van
onze leden, vooral in de provincie, is
ons gelukkig niets bekend. Zij hebben
in het algemeen een redelijk belegde
boterham, maar ook niet meer dan dat.
Het verschil met de leden die biosco
pen exploiteren en andere instellingen
die op non-commerciële basis en vaak
gesteund door subsidies werken, bestaat
hierin, dat onze leden zich nu eenmaal
niet kunnen permitteren met verlies te
werken. Wij zouden bepaald niet wil
len beweren, dat de programmering
van sommige bioscopen niet voor ver
betering vatbaar zou zijn, al maakt de
scribent van het artikel er zich wel heel
gemakkelijk van af door te doen voor
komen alsof er overal alleen maar Tiro-
ler sexfilms worden vertoond. Wij be
grijpen dat een filmcriticus het liefste
de allerbeste films in de bioscopen ver
toond zou willen zien, maar dat geldt
in wezen ook voor de bedrijfsgenoten
in het algemeen. Er is echter niet één
soort publiek. Een bioscoopexploitant
in een kleine plaats zal zoveel mogelijk
rekening moeten houden met de veel
heid van wensen van zijn publiek. Het
is nu eenmaal zo, dat daarbij ook luchti
ge sexfilms een kans behoren te krij
gen. Wij achten het in ieder geval niet
juist, ook niet tegenover het publiek,
dat de betrokken redactie daar zo de
nigrerend over schrijft als in het onder
havige geval gebeurt.
Ten aanzien van de films van Film In
ternational hebben wij reeds opge
merkt, dat dit genre zich beter leent
voor vertoning in filmhuizen dan in bi
oscopen. Dat genre is zo gespeciali
seerd, dat, op enkele uitzonderingen
(wordt vervolgt op pag. 8)
De jaarlijkse uitreiking van de Oscars heeft weer plaatsgevonden. Deze prijzen
worden toegekend door de Amerikaanse Academy of Motion Pictures Arts and
Sciences. De officiële naam voor een Oscar is dan ook Academy Award.
Een commissie uit iedere beroepsvereniging die een samenwerkingsverband heb
ben in de Academy stelt jaarlijks een voordracht van vijf samen waaruit dan per
categorie de winnaar wordt aangewezen.
BESTE AMERIKAANSE FILM
'Rocky', A Robert Chartoff-Irwin Winkler Production, United Artists. Irwin
Winkler and Robert Chartoff, Producers.
BESTE BUITENLANDSE FILM
'Black and White in Color', An Arthur Cohn Production-Société Ivorienne Du
Cinema (Ivory Coast).
BESTE REGISSEUR
John G. Avildsen, 'Rocky'.
BESTE ACTEUR
Peter Finch, 'Network'. A Howard Gottfried-Paddy Chayefsky Production.
Metro-Goldwyn-Mayer/United Artists. Howard Gottfried, Producer.
BESTE ACTRICE
Faye Dunaway, 'Network'.
BESTE ACTEUR IN EEN BIJROL
Jason Robards, 'All the President's Men'. A Wildwood Enterprises Production,
Warner Bros. Waker Coblenz, Producer.
BESTE ACTRICE IN EEN BIJROL
Beatrice Straight, 'Network'.
BESTE SCENARIO
Paddy Chayefsky, story and screenplay, 'Network'.
BESTE SCENARIO NAAR EEN BOEK
William Goldman, 'All the President's Men'.
BESTE CAMERAWERK
Haskell Wexler, 'Bound for Glory', The Bound for Glory Company Production,
United Artists, Robert F. Blumofe and Harold Leventhal, Producers.
BESTE FILMMONTAGE
Richard Halsey, Scott Conrad, 'Rocky'.
BESTE OORSPRONKELIJKE MUZIEK
Jerry Goldsmith, 'The Omen', 20th Century-Fox Production Ltd. 20th Century
Fox.
BESTE MUZIEK BEWERKING
'Bound for Glory', adapted by Leonard Rosenman.
BESTE SONG
'Evergreen (Love theme from 'A Star is Bom')' from 'A Star is Born', music by
Barbra Streisand, lyrics, Paul Williams.
BESTE ART DIRECTION
'All the President's Men', George Jenkins; set decoration George Gaines.
BESTE KOSTUUM-ONTWERP
Danilo Donati, "Fellini's Casanova', a PEA-Produzioni Europee Associate S.p.A.
Production. Universal.