PRODUKTIE THE DEEP NADERT VOLTOOIING SPECIALE APPARATUUR Amerika is men op het ogenblik druk bezig met de laatste (montage) activiteiten aan de Columbia-produktie 'The Deep', waarvoor het scenario ge schreven werd door Peter Henchley, o.a. auteur van het monster-succes 'Jaws'. Hoofdrollen worden gespeeld door Jacqueline Bisset, Nick Nolte en Robert Shaw. De regie is in handen van Bullitt-regisseur Peter Yates. I'oor de opnamen trok men naar de Bermuda's en naar het Great Barrier Reef bij Australië. Voor een deel van de spectaculaire onderwater-opnamen werd op Bermuda een gigantische onderwatertank gecon strueerd, waarin zich de hele ploeg compleet met script-girl etc. liet zakken. Vóór het eigenlijke filmen moesten er elke dag 'waterdichte' afspraken ge maakt worden, want eenmaal onder het wateroppervlak kon er niet meer gepraat worden. Het spreekt vanzelf dat de onderwater- apparatuur een belangrijke rol bij deze produktie heeft gespeeld. Voor de Arriflex 2C werd door Al Gid- dings een speciaal huis geconstrueerd dat zo'n 40 kilo woog. Onder water werd dat gewicht uiteraard gereduceerd tot krap een kilo. Ook de belichting leverde aparte problemen op. Aanvan kelijk werd er met lampen van 1000 Watt gewerkt, maar later schakelde men op 5 Kilowatters over. In de prak tijk bleek dat men normale lichtarma- turen zonder moeilijkheden en zonder de nodige extra isolatiemaatre gelen mee naar beneden kon nemen. Naast Shaw, Bisset en Nolte ziet men hou Gossett en Eli Wallach in het ver haal dat handelt over een echtpaar op duikvakantie dat in een scheepswrak een fortuin ontdekt. Ze raken verwikkeld in een gevaarlijke intrige, waarbij hun levens meer dan eens worden bedreigd. De produktie is in handen van Peter Guber. 1 Voor de opnamen van 'The Deep' werd op Bermuda een gigantische on- derwaterset gebouwd, waarin een deel van de spectaculaire diepzee opnamen werd gerealiseerd. Het speciale onderwaterhuis voor de Arri weegt boven water loodzwaar. Eenmaal onder het wateroppervlak vormt dat gewicht geen enkel pro bleem meer. Elke ochtend voor de opnamen berei den zowel de spelers als de technici zich voor op hun dagelijkse duik. Rou tine bij het maken van de Columbia- film 'The Deep Communicatie tijdens de opnamen van 'The Deep'. Verbaal contact is onmo gelijk. Met handbewegingen en wat woorden op een stuk plasticmaakt de script-girl iets aan regisseur Peter Yates duidelijk.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1977 | | pagina 12