PRODUKTIE
THE DEEP
NADERT VOLTOOIING
SPECIALE APPARATUUR
Amerika is men op het ogenblik
druk bezig met de laatste (montage)
activiteiten aan de Columbia-produktie
'The Deep', waarvoor het scenario ge
schreven werd door Peter Henchley,
o.a. auteur van het monster-succes
'Jaws'. Hoofdrollen worden gespeeld
door Jacqueline Bisset, Nick Nolte en
Robert Shaw. De regie is in handen
van Bullitt-regisseur Peter Yates.
I'oor de opnamen trok men naar de
Bermuda's en naar het Great Barrier
Reef bij Australië.
Voor een deel van de spectaculaire
onderwater-opnamen werd op Bermuda
een gigantische onderwatertank gecon
strueerd, waarin zich de hele ploeg
compleet met script-girl etc. liet
zakken.
Vóór het eigenlijke filmen moesten er
elke dag 'waterdichte' afspraken ge
maakt worden, want eenmaal onder
het wateroppervlak kon er niet meer
gepraat worden.
Het spreekt vanzelf dat de onderwater-
apparatuur een belangrijke rol bij deze
produktie heeft gespeeld.
Voor de Arriflex 2C werd door Al Gid-
dings een speciaal huis geconstrueerd
dat zo'n 40 kilo woog. Onder water
werd dat gewicht uiteraard gereduceerd
tot krap een kilo. Ook de belichting
leverde aparte problemen op. Aanvan
kelijk werd er met lampen van 1000
Watt gewerkt, maar later schakelde
men op 5 Kilowatters over. In de prak
tijk bleek dat men normale lichtarma-
turen zonder moeilijkheden en zonder
de nodige extra isolatiemaatre gelen
mee naar beneden kon nemen.
Naast Shaw, Bisset en Nolte ziet men
hou Gossett en Eli Wallach in het ver
haal dat handelt over een echtpaar op
duikvakantie dat in een scheepswrak
een fortuin ontdekt.
Ze raken verwikkeld in een gevaarlijke
intrige, waarbij hun levens meer dan
eens worden bedreigd. De produktie is
in handen van Peter Guber.
1
Voor de opnamen van 'The Deep'
werd op Bermuda een gigantische on-
derwaterset gebouwd, waarin een deel
van de spectaculaire diepzee opnamen
werd gerealiseerd.
Het speciale onderwaterhuis voor de
Arri weegt boven water loodzwaar.
Eenmaal onder het wateroppervlak
vormt dat gewicht geen enkel pro
bleem meer.
Elke ochtend voor de opnamen berei
den zowel de spelers als de technici
zich voor op hun dagelijkse duik. Rou
tine bij het maken van de Columbia-
film 'The Deep
Communicatie tijdens de opnamen van
'The Deep'. Verbaal contact is onmo
gelijk. Met handbewegingen en wat
woorden op een stuk plasticmaakt de
script-girl iets aan regisseur Peter Yates
duidelijk.