in dit BIOSCOOP IN RUSLAND FAVORIET Tweewekelijkse uitgave van de Nederlandse Bioscoophond, nummer 1 7 4 augustus 1977 Redactie en administratie: Postbus 5048, Amsterdam. Tel: 020-799261 Hoofdredacteur J.Th. van Taalingen Eindredacteur: Bart Eldering Advertenties: drukkerijPoortpers b.v. Torensteeg 3Amsterdam Tel: 020 -231485 Bioscoop in Rusland favoriet pagina 1 Filmvernietiging pagina 2 Nieuwe bioscopen pagina 4 Produktie pagina 6 De meest favoriete vorm van uitgaan bestaat voor de Sowjet burger uit een bezoek aan de bioscoop. Inwoners van Moskou staan voor dag en dauw op om de nieuwste Franse film te gaan zien om zeven uur 's morgens. De mensen gaan in de Sowjet-Unie vaker naar de film dan in welk ander land ook ter wereld, maar liefst bijna 19 keer per jaar. Terwijl de Amerikaanse bioscopen toch een veel grotere variëteit aan films kunnen brengen dan de Russische gaat de Amerikaan niet meer dan ongeveer 5 maal per jaar naar de bioscoop. De inwoners van de E.E.G. gaan ruim 5 keer per jaar, de Japanners daarentegen nog geen 2 keer. Na de Sowjet-Unie hebben Singapore met 17,1 en Hongkong met 15.1 de hoogste scores. GOEDKOOP KAARTJE Natuurlijk is een en ander zeker te danken aan het feit dat het bio scoopkaartje in Rusland erg goedkoop is, in de middag betaal je nooit meer dan 70 cent en in een luxe bioscoop nooit meer dan f2,50 per plaats. Bovendien is het erg moeilijk om buiten de deur een tafeltje in een restaurant of een plaats voor een toneel- of balletvoorstelling te veroveren. De mogelijkheden tot andere uitjes zijn dus dun gezaaid. Bioscopen zijn overal te vinden in totaal maar liefst 155.000 in de Sowjet-Unie. Moskou alleen telt al een kleine 125 theaters. De televi sie is niet zo'n aantrekkelijk medium. De inhoud van de bioscoopfilm is bepaald aantrekkelijker dan die van de films die op de televisie ver toond worden. Bovendien kent de Russische cinematografie een lange traditie. Technisch steeds van hoge kwaliteit en hier en daar toch ook een vleugje seks en geweld. De Russische toeschouwers ra ken zo langzamerhand uitgekeken op de films oude stijl waarin de ar beiders met het recht aan hun kant gesteld werden tegenover de harteloze bazen en uitbuiters. Een aantal thema's zoals over betrekkingen tussen arbeiders en hun verplichtingen tegenover de maatschappij worden tegenwoordig in de nieuwere films wat subtieler en op minder orthodoxe wijze behan deld en de Russen komen in groten getale naar al dat nieuws kijken. Een recente opleving van romantische films mag zich in een grote po pulariteit verheugen. BUITENLANDSE FILMS Maar het populairst zijn toch de buitenlandse films die voor de Russen een blik naar het Westen geven. Bioscopen die zich gespecia liseerd hebben in oude Amerikaanse, Franse, Duitse en Italiaanse films zijn vrijwel altijd uitverkocht aan hun vaste klanten. De grootste menigten worden aangetrokken door speciale filmweken waar recente produktie uit Amerika en Europa dag in dag uit vertoond wordt. Filmgekken hangen dan de hele dag rond de bioscopen om kaartjes van elkaar te kopen tegen fabelachtig hoge prijzen (zelfs voor onze begrippen). De produktie van speelfilms in de Sowjet-Unie en Amerika vertoont een steeds groter wordend verschil: in 1975 produ ceerde Moskou 140 speelfilms en Amerika 250. De import toont wel een groot verschil: Amerika voerde dat jaar 229 buitenlandse films in en de Sowjet-Unie slechts 130, ondanks een niet te stel pen vraag. FILM Bij de voorplaat: Sylvia Kristel op de fiets in de Betuwe bij de opnamen van de nieuwe Nederlandse speelfilm •Pastorale 1943'

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1977 | | pagina 15