FILMVERVOER Binnen negen uur van Goes naar Groningen vice versa Een bijzondere activiteit, die zich wekelijks herhaalt en onder auspi ciën van de Nederlandse Bioscoopbond al jarenlang met grote nauw gezetheid door Van Gend Loos wordt uitgevoerd, is het filmvervoer. STUDIE EIGEN DIENST HUIDIGE STRUCTUUR ROUTEKAART FILMVERDER EVEN EENVOUDIG ALS EFFECTIEF Het fïlmvervoer is altijd een aspect ge weest dat grotendeels in de schaduw heeft gestaan van alle bedrijvigheid binnen het bioscoopbedrijf. Het speelt zich dan ook grotendeels in de nachte lijke uren af. Na het wegvallen van het stukgoederenvervoer door de Neder landse Spoorwegen was het noodzake lijk om uit te kijken naar een nieuwe en uitermate efficiënt georganiseerde transportmogelijkheid voor het film en publiciteitsmateriaal dat de bio scoopexploitanten in staat moet stel len om iedere week opnieuw het pu bliek een goed en gevarieerd produkt aan te bieden. Na uitgebreide studies is er in samen werking met de 100% N.S.-dochter Van Gend Loos een buitengewoon ingenieus systeem ontworpen om er zorg voor te dragen dat iedere donder dagochtend vanaf negen uur 's och tends op vijftig verschillende plaatsen in ons land het materiaal voor de ko mende speelweek ter beschikking is van de exploitanten in ons land. Zoals Van Gend Loos een volledig onafhankelijk bestaan leidt als N.S.- dochter zo een zelfstandig geheel is het filmvervoer weer binnen de organisatie van Van Gend Loos. Het is een unie ke dienst binnen het grote aantal ge specialiseerde activiteiten van deze in ternationale expediteurs die kunnen bogen op een rijke ervaring en een ge schiedenis die teruggaat tot 1796. Minder ver terug ligt het ontstaan van het filmvervoer in de huidige vorm. In 1970 namelijk is men tot het opzetten van een aantal routes gekomen waar langs de films en het overige materiaal op een zo soepel mogelijke manier ver voerd kunnen worden. Ons enig inzicht te krijgen in de opzet van het systeem kan men het beste het bij dit artikel afgedrukte kaartje raad plegen. Hierop zijn de thans bestaande veertien routes aangegeven met de in totaal vijftig steunpunten, geografisch zo goed mogelijk gespreid over het ge hele land. Die veertien routes vormen een stervormig net dat samenkomt in Utrecht dat functioneert als zenuw centrum, ledere woensdag in de loop van de dag begint het mechanisme van het filmvervoer op gang te komen. In Amsterdam met name waar in de loop Elke nacht van woensdag op donderdag vindt op het complex van Van Gend en Loos in Utrecht tic landelijke verlading plaats van al het materiaal voor de bioscopen in ons land. Veertien grote vrachtwagens rijden heen en terug hun route en bezorgen de films op de juiste tijtl weer op de vijftig steunpunten waar de exploitanten donderdagochtend liet nieuwe werkprogramma in ontvangst kunnen nonen. 'it een voor een leek onoverzichtelijke wirwar van dozen en pakjes ontstaat in de loop van de nacht een georganiseerd geheel van ladingen bestemd voor alle delen van het land. In Amsterdam wordt een speciale route gereden la verschillende filmverhuurders en de films W()rdcuivanuit het distributiecentrum in Amsterdam reeils voorjtfeerd in Utrecht aangeleverd. van de middag een aantal verhuurders wordt aangedaan om de films voor de komende speelweek te verzamelen. In de loop van de avond kunnen ook de exploitanten na het beëindigen van de laatste filmvoorstelling hun materiaal kwijt op één van de vijftig steunpunten die dan geopend zijn. Die steunpunten kunnen zowel loodsen van de expedi teur zijn als plaatselijke bioscopen. Al deze transportbewegingen culmineren op veertien grote verzamelpunten van waaruit in de nacht van woensdag op donderdag evenzovele vrachtwagens vertrekken in de richting van Utrecht waar dan op het Industriegebied Lage Weide alle lijnen uiteindelijk samenko men en het grote sorteerproces plaats vindt. Langs het grote laadperron van de hal van Van Gend Loos in Utrecht ga pen in de vroege donderdagochtend de laadruimten van de veertien 5 a 10- tonners als hongerige muilen. Nadat de laatste wagens binnen zijn uit de verste uithoeken van ons land kan het defini tieve verladingsproces plaatsvinden. In de tussenliggende tijd is er al een voor sortering gemaakt van de goederen en de bijbehorende vrachtbrieven. De vrachtbrieven komen terecht op veer tien stapels met de corresponderende routenummers. Ondertussen gonst het op het laadperron van de bedrijvigheid. Uit een wirwar van dozen met hoofd films, pakjes met reclamefilms, dozen met journaals, enveloppen met foto's en kokers met affiches ontstaat een ge organiseerd geheel van veertien lijnen. Het spreekt vanzelf dat de opstelling van de goederen voor de diverse vrachtwagens ook weer zodanig is dat die overeenkomt met ligging van de stopplaatsen langs de gereden route. In een verbijsterend tempo is een vas te kern van zo'n tien man bezig met zie pagina 6

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1977 | | pagina 8