FILMVERVOER
Binnen negen uur van Goes naar Groningen vice versa
Een bijzondere activiteit, die zich wekelijks herhaalt en onder auspi
ciën van de Nederlandse Bioscoopbond al jarenlang met grote nauw
gezetheid door Van Gend Loos wordt uitgevoerd, is het filmvervoer.
STUDIE
EIGEN DIENST
HUIDIGE STRUCTUUR
ROUTEKAART FILMVERDER
EVEN EENVOUDIG ALS
EFFECTIEF
Het fïlmvervoer is altijd een aspect ge
weest dat grotendeels in de schaduw
heeft gestaan van alle bedrijvigheid
binnen het bioscoopbedrijf. Het speelt
zich dan ook grotendeels in de nachte
lijke uren af. Na het wegvallen van het
stukgoederenvervoer door de Neder
landse Spoorwegen was het noodzake
lijk om uit te kijken naar een nieuwe
en uitermate efficiënt georganiseerde
transportmogelijkheid voor het film
en publiciteitsmateriaal dat de bio
scoopexploitanten in staat moet stel
len om iedere week opnieuw het pu
bliek een goed en gevarieerd produkt
aan te bieden.
Na uitgebreide studies is er in samen
werking met de 100% N.S.-dochter
Van Gend Loos een buitengewoon
ingenieus systeem ontworpen om er
zorg voor te dragen dat iedere donder
dagochtend vanaf negen uur 's och
tends op vijftig verschillende plaatsen
in ons land het materiaal voor de ko
mende speelweek ter beschikking is
van de exploitanten in ons land.
Zoals Van Gend Loos een volledig
onafhankelijk bestaan leidt als N.S.-
dochter zo een zelfstandig geheel is het
filmvervoer weer binnen de organisatie
van Van Gend Loos. Het is een unie
ke dienst binnen het grote aantal ge
specialiseerde activiteiten van deze in
ternationale expediteurs die kunnen
bogen op een rijke ervaring en een ge
schiedenis die teruggaat tot 1796.
Minder ver terug ligt het ontstaan van
het filmvervoer in de huidige vorm. In
1970 namelijk is men tot het opzetten
van een aantal routes gekomen waar
langs de films en het overige materiaal
op een zo soepel mogelijke manier ver
voerd kunnen worden.
Ons enig inzicht te krijgen in de opzet
van het systeem kan men het beste het
bij dit artikel afgedrukte kaartje raad
plegen. Hierop zijn de thans bestaande
veertien routes aangegeven met de in
totaal vijftig steunpunten, geografisch
zo goed mogelijk gespreid over het ge
hele land. Die veertien routes vormen
een stervormig net dat samenkomt in
Utrecht dat functioneert als zenuw
centrum, ledere woensdag in de loop
van de dag begint het mechanisme van
het filmvervoer op gang te komen. In
Amsterdam met name waar in de loop
Elke nacht van woensdag op donderdag vindt op het complex van Van Gend en Loos in
Utrecht tic landelijke verlading plaats van al het materiaal voor de bioscopen in ons land.
Veertien grote vrachtwagens rijden heen en terug hun route en bezorgen de films op de
juiste tijtl weer op de vijftig steunpunten waar de exploitanten donderdagochtend liet
nieuwe werkprogramma in ontvangst kunnen nonen.
'it een voor een leek onoverzichtelijke wirwar van dozen en pakjes ontstaat in de loop van
de nacht een georganiseerd geheel van ladingen bestemd voor alle delen van het land.
In Amsterdam wordt een speciale route gereden la
verschillende filmverhuurders en de films W()rdcuivanuit
het distributiecentrum in Amsterdam reeils voorjtfeerd
in Utrecht aangeleverd.
van de middag een aantal verhuurders
wordt aangedaan om de films voor de
komende speelweek te verzamelen. In
de loop van de avond kunnen ook de
exploitanten na het beëindigen van de
laatste filmvoorstelling hun materiaal
kwijt op één van de vijftig steunpunten
die dan geopend zijn. Die steunpunten
kunnen zowel loodsen van de expedi
teur zijn als plaatselijke bioscopen. Al
deze transportbewegingen culmineren
op veertien grote verzamelpunten van
waaruit in de nacht van woensdag op
donderdag evenzovele vrachtwagens
vertrekken in de richting van Utrecht
waar dan op het Industriegebied Lage
Weide alle lijnen uiteindelijk samenko
men en het grote sorteerproces plaats
vindt.
Langs het grote laadperron van de hal
van Van Gend Loos in Utrecht ga
pen in de vroege donderdagochtend de
laadruimten van de veertien 5 a 10-
tonners als hongerige muilen. Nadat de
laatste wagens binnen zijn uit de verste
uithoeken van ons land kan het defini
tieve verladingsproces plaatsvinden. In
de tussenliggende tijd is er al een voor
sortering gemaakt van de goederen en
de bijbehorende vrachtbrieven. De
vrachtbrieven komen terecht op veer
tien stapels met de corresponderende
routenummers. Ondertussen gonst het
op het laadperron van de bedrijvigheid.
Uit een wirwar van dozen met hoofd
films, pakjes met reclamefilms, dozen
met journaals, enveloppen met foto's
en kokers met affiches ontstaat een ge
organiseerd geheel van veertien lijnen.
Het spreekt vanzelf dat de opstelling
van de goederen voor de diverse
vrachtwagens ook weer zodanig is dat
die overeenkomt met ligging van de
stopplaatsen langs de gereden route.
In een verbijsterend tempo is een vas
te kern van zo'n tien man bezig met
zie pagina 6