WAAROM GEEN COMPUTERS? NIEUWE IDEEËN EEN TEGENSTANDER VAN DISNEY? DE INVLOED VAN TEKENFILMS BESTUURSMUTATIE PRODUKTIEFONDS NEDERLANDSE FILMS NEDERLANDSE SPEELFILM 'SOLDAAT VAN ORANJE' NIEUWS VAN POLYGOON ken: die van een gewone film, maar ook een combinatie van gewone film en tekenfilm of een geheel getekende achtergrond met geheel getekende per sonages. Dat alles moet op een aan vaardbare manier tot één geheel ge maakt worden. Dit houdt in dat mijn manier van achtergronden tekenen af hankelijk is van de interpretatie van de levende scènes Vanuit artistiek stand punt gezien vereist dit vindingrijkheid om een toon te vinden, die niet te rea listisch is, maar toch zijn frisheid be houdt. De hele door ons toegepaste techniek is zeer geavanceerd en preci sie is hierbij niet alleen gewenst, maar een absolute noodzaak. Kunst is meestal vrijheid, maar ons werk onder werpt deze vrijheid aan technische ei sen hetgeen een prachtige uitdaging is. Veel dingen kunnen technisch worden opgelost. Soms is het echter een kwes tie van geld en soms een kwestie van artistiek geweten. Ik gebruik technisch gereedschap als hulp en ik duld niet het omgekeerde, namelijk dat de tech niek het artistieke talent als steunpunt gebruikt. Bovendien is de computer techniek vreselijk duur. De techniek heeft me altijd geïnteres seerd. Sinds ik kan lezen heb ik techni sche werken verslonden. Ik heb ervan gedroomd mijn eigen camera te con strueren, maar dat is een droom geble ven. Ik heb de techniek geleerd. Dat komt me nu erg van pas. De leidraad van het verhaal is voor mij slechts een middel om te weten waar ik ben. Niets belet me hierbij nieuwe wegen te zoeken. Ik probeer spontaan te werken. Dit veroorzaakt moeilijkhe den vanuit een technisch standpunt ge zien, maar het bevordert wel de arti stieke inspiratie. En de spontaniteit moet begrijpelijk zijn voor de kinde ren. Kinderen houden van details. Bo vendien houd ik niet van sentimentali teit. Ik kam Disney niet af. Hij is in veel op zichten een pionier geweest en in veel opzichten is dat wat hij gedaan heeft heel erg goed gedaan. Het enige waar tegen ik me verzet is de ideologie, die achter zijn hele werk schuilgaat: Dis- neyland, Disneyworld, de systemati sche exploitatie. Ik zelf zoek een zach tere benadering van mensen. Maar ver gelijkingen kun je nooit vermijden. Die invloed heb ik aanvaard. Je kunt niet alleen tegen de conventies inwer ken. Je moet ook ermee werken. In sommige opzichten zijn Dunderklum- pen en zijn vrienden ook conventio neel. U zult in hun uitbeelding veel herkennen van figuren in andere films. Ik heb dit met opzet gedaan. Volgens mij mag ik geen te grote stappen doen als ik het publiek wil bereiken. Dr. J .Hulsker, voormalig directeur- generaal voor Culturele Zaken van het Ministerie van CRM, heeft eervol ont slag gekregen als voorzitter van de Stichting Produktiefonds voor Neder landse Films. Hij wordt opgevolgd door dr.A.G.van Deelen, plaatsver vangend hoofd van de afdeling Kunst zaken van de gemeente Den Haag. De heer Van Deelen promoveerde destijds op een proefschrift, getiteld 'Sinds Go- dard (enige sociologische beschouwin gen over het nieuwe Franse filmen') en was een van de stuwende krachten achter Liga 68 te Groningen. Een nieuwe voorzitter wordt door de leden van het bestuur uit hun eigen midden gekozen en dit zal waarschijn lijk in de eerstvolgende bestuursverga dering gebeuren. Het bestuur bestaat thans uit de heren A. Koolhaas, J. Wiegel en Dr. A.G. van Deelen, be noemd door de minister van CRM en de heren J. NijlandJ Th. van Taalingen en M. Gerschtanowitz, benoemd door het hoofdbestuur van de Nederlandse Bioscoopbond. De heer van Taalingen is door het bestuur van het produktie fonds aangewezen als secretaris. De minister van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk heeft ingevolge een advies van de Raad voor de Kunst besloten de nieuwe Nederlandse speel film 'Soldaat van Oranje' van Paul Ver hoeven, geproduceerd door Rob Hou wer, aan te melden voor de Academy Award 1977. De film wordt in aanmer king gebracht voor de 'Best Foreign Language Film Award'. Over de prijs (de Oscar) beslissen de 3000 leden van de 'Academy of Mo lk ben er echter van overtuigd dat je het sadisme en de suikersentimentali- teit moet uitbannen. Dit is een van de redenen waarom ik ervoor gekozen heb om levende scènes te combineren met getekende. Dit biedt de mogelijk heid om de getekende personen te identificeren met de levende. Wij proberen nu alle dingen aan elkaar te passen. De muziek bijvoorbeeld. De ze is gecomponeerd door Toots Thiele- mans. Het aantal mondbewegingen is op te tellen en de muziek moet daarop ingesteld zijn. Het is mooi als alles bij elkaar past en het moét. Bovendien is het erg leuk met bewegingen te wer ken. Ik geloof dat dit mijn sterkste ei genschap is. Ik ben gefascineerd door films, niet al leen door tekenfilms. De magie van het filmen opent vele deuren. De film opent onbegrensde mogelijkheden. Ik wil verder blijven werken aan teken films en animatiefilms. Ik heb daar voor een studio en alle noodzakelijke uitrusting. En ik heb veel mensen om me heen, die mèt me werken. Ik heb een verantwoordelijkheid, die inspi reert. Daarom doet het me niets als een statisticus uitrekent dat een hoofdfilm van 90 minuten 5400 secon den duurt en dat er in iedere seconde 24 beelden gaan en dat ieder beeld misschien gemaakt is van drie transpa rante tekeningen met verschillende be wegingen. Dit zijn slechts kleine details van één geheel dat essentieel voor me is. Bij mijn werk is geen automatise ring, maar uitsluitend inspiratie. tion Picture Arts and Sciences' in Ca- liforniè'. De jurering geschiedt in twee fasen: medio februari 1978 verkrijgen vijf van de aangemelde films een 'nomination', begin april 1978 wordt bekendge maakt aan welke van deze de Oscar wordt toegekend. In Polygoon-journaal nummer 42 een verslag van een spectaculaire wildwater kano-wedstrijd op de rivier de Zelivka in Tsjecho-Slowakije waaraan maar liefst 467 boten deelnemen. Verder een kijkje achter de schermen van de verkeers-centrale in Amsterdam, waar o.m. geregistreerd wordt wat er allemaal gebeurt als er een verkeers licht uitvalt. In kleuren kunnen we in dit journaal griezelen met de griezelcollectie van het dierenpark Wassenaar, waar o.m. reuze-kakkerlakken, spinnen, schorpi oenen en sprinkhanen voor de nodige spanning zorgen. Voor de komende weken kunnen re portages verwacht worden over de 'Filmweek Arnhem', het reclamevlie- gen en het vervaardigen van bioscoop reclames. 8

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1977 | | pagina 19