Filmweek Arnhem 1977 De filmweek die van 13 tot en met 19 oktober in Arnhem is gehouden, heeft door de aard en het niveau van zijn pro grammering een uitnemend beeld gegeven van hetgeen de ci nematografie op dit moment aan waardevolle films te bie den heeft. In het festivalprogramma in de 'tweeling'-bio- scopen Rembrandt en Luxe waren enkele films opgenomen vanwege hun hoge recreatieve waarde voor een groot pu bliek. In overgrote meerderheid werden films vertoond die moeilijker liggen en welker import- en vertoningsmogelijk- heden door middel van het festival kunnen worden bevor derd. Zij die met de selectie waren belast en in dit verband dient, zonder wie ook tekort te doen, vooral HansSaaltink te worden genoemd zijn erin geslaagd een gevarieerde en aantrekkelijke programmering van hoge kwaliteit tot stand te brengen. Men kan zijn eisen natuurlijk altijd nog hoger stellen, doch bij de selectie is men nu eenmaal afhankelijk van de beschikbaarstelling van films door filmproducenten en -verhuurkantoren. Daarbij spelen toevallige factoren een niet geringe rol. Een filmproducent mag nog zo coöperatief zijn, doch als er juist geen filmkopie vrij is, kan men geen ijzer met handen breken. Aan inzetdata van films in ons land kan in het algemeen moeilijk worden getornd. Een en ander betekent, dat een datering van de filmweek enige we ken eerder of later onmiddellijk consequenties heeft voor de samenstelling van het programma. Een filmfestival is derhalve een momentopname, doch het zou onjuist zijn daaruit af te leiden, dat de selectie voor de Filmweek Arnhem 1977 een toevalstreffer is geweest. Er worden internationaal heel wat kwalitatief goede films ge maakt en het is verheugend, dat zulks gebeurt ondanks de grote problemen waar de filmindustrie mee wordt gecon fronteerd. Het is eveneens verheugend, dat zovele van de bedoelde films hun weg naar de Nederlandse bioscopen vin den, ook al zijn de risico's als uitvloeisel van de hoge licen- tieprijzen en de overige kosten enerzijds en de beperkte be langstelling van het publiek anderzijds dikwijls groot. Zij die 'het bedrijf' verwijten maken over het feit, dat het soms be langwekkende films laat liggen, doen er goed aan zich in het licht van de bedoelde risico's eerst eens rekenschap te geven van hetgeen wel wordt ingevoerd en vertoond. Naarmate de belangstelling van het publiek voor de 'betere' film zal stij gen, zullen de bedrijfsgenoten zich in toenemende mate op dit genre kunnen toeleggen. Het is de betekenis van een filmfestival als het onderhavige, dat het in dit opzicht een stimulerende functie kan vervullen. De interesse voor de filmweek van de kant van het publiek was enorm. De bio scoop Luxe haalde een hoog bezettingspercentage. Voor het zeer grote Rembrandt Theater was het bezettingscijfer uiteraard lager. Het geringere bezoekcijfer voor de middag voorstellingen in Rembrandt, die een herhaling boden van het filmprogramma van de vorige avond, speelde daarbij me de een rol. De belangstelling voor het festivalprogramma werd bevorderd door de documentatie aan de kassa's om trent de vertoonde films, die inhoudelijk werd verzorgd door Hans Saaltink. Veel publiek trokken het 'nostalgisch' programma in de bioscopen Scène 1 en 2 en het 'New Hollywood' program ma in Saskia. Het musicalprogramma in Luxor had gemid delde belangstelling. Het zogenaamde Open doek in Saskia een continue gratis vertoning van korte films op dinsdag was zeer succesvol. De zaal was een groot deel van de dag 'afgeladen'. De tentoonstelling van het Nederlands Filmmuseum, in het Gemeentemuseum gehouden, was ook nu weer een succes. Aan de hand onder meer van een tweetal Nederlandse speel films uit de zwijgende tijd werd het conserverings- en researchwerk van het Filmmuseum nader belicht. Het omvangrijke en belangwekkende educatieve programma van het Verenigd Nederlands Filminstituut speelde zich ge heel in besloten kring af. Het komt ons overigens voor, dat een meer openbare presentatie, zoals in het verleden steeds het geval is geweest, in het kader van een filmfestival de voorkeur verdient. Een woord van lof is op zijn plaats voor de medewerkers van het Bondsbureau die zich zowel gedurende de voorbe reidingsperiode als tijdens het festival met veel enthousias me voor de filmweek hebben ingezet. Een niet geringe pres tatie van deze medewerkers, wanneer men in aanmerking neemt, dat het bureau zijn dagelijkse organisatie-arbeid nor maal blijft verrichten en in dit opzicht derhalve niet zo be voorrecht is als festivalorganisaties in ons land en in het bui tenland, die zich geheel en uitsluitend op het festivalgebeu- ren kunnen concentreren. 'Arnhem' is nationaal een begrip en een traditie en heeft ook internationaal groeiende bekendheid gekregen, zoals het bezoek van een groot aantal buitenlandse regisseurs en artiesten dan ooit aantoont. Gezien het welslagen van de jongste manifestatie mag vol vertrouwen de weg naar de twaalfde Filmweek Arnhem worden ingeslagen.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1977 | | pagina 19