TKIMHCH r 'REMBRANDT FECIT 1669' EN DE HOLOGRAFIE Amsterdam, 13 december 1977. Tij dens de première van de nieuwste Ne derlandse speelfilm 'Rembrandt fecit 1669' van Jos Stelling, heeft Fokker- VFW de jongste technologische ont wikkeling op het gebied van licht ge presenteerd. Het is een zogenaamd 'ho logram' dat de beeltenis van Rembrandt weergeeft als een driedimensionale lichtimpressie in de ruimte. Het Rem- brandt-hologram behoort met een op pervlakte van een vierkante meter tot de grootste die ooit in Europa werden vervaardigd. Fokker-FFW produceerde recent in samenwerking met Agfa-Ge- vaert ook een hologram voor de Rubens-herdenking in België. De 'meester van het licht' uit de Gou den Eeuw zou, als hij het twintigste eeuwse hologram kon zien, beslist on der de indruk zijn van die uitzonderlij ke dieptewerking en waarheidsgetrouw heid van het holografische beeld. Het is alsof de kijker om het 'beeld' heen kan lopen en achter het voorwerp kan kijken. Het Rembrandt-hologram laat het beeld zien achter die lichtgevoelige plaat, doch het is ook mogelijk het beeld vóór de plaat te laten verschij nen. In dat geval wordt de kijker ge confronteerd met de indrukwekkende De opstelling van de holografische apparatuur ruimtelijke impressie van een voorwerp dat, vrijstaand in de lucht Verschijnt'. Het principe van de holografie is nog maar enkele tientallen jaren geleden beschreven door Dennis Gabor. Het berust op de 'golffront'-reconstructie in de ruimte die optreedt als men ge concentreerde elektromagnetische gol ven uit één bron laat interfereren op bijvoorbeeld een fotografische plaat waarop het voorwerp werd vastgelegd terwijl het belicht werd door dezelfde lichtbron. De techniek is door de snel le ontwikkeling van de zogenaamde 'lasers', als coherente lichtbronnen van één kleur, nu tot volle ontplooiing ge komen. De holografie wordt in de vliegtuig- bouwindustrie toegepast voor het ma teriaalonderzoek van vliegtuigonderde len. Van een bepaald product wordt een holografische opname vervaardigd met het Rembrandt-model bij Fokker-VFW. dat als grondslag voor de kwaliteitsbe oordeling dient. Eventuele afwijkingen in de constructie kunnen tijdens be lichting met laserlicht onmiddelijk zichtbaar worden gemaakt. Dit geldt onder meer voor lijmverbindingen in metaaldelen. De controlemethode is, omdat er aan het product niets wordt veranderd, van groot belang. Fokker-VFW overweegt in de naaste toekomst verdere toepassingen voor de holografie ter hand te nemen. Het be drijf heeft namelijk de grootste instal latie voor holografische opnamen in Europa waarmee in de afgelopen jaren grote ervaring werd opgedaan. De toe passing van de holografie bij het ver vaardigen van het Rembrandt-holo gram was niet alleen een uitdaging voor Fokker-VFW doch ook een be lofte omdat deze techniek in de toe komst nog op vele terreinen zijn toe passing zal vinden. CONTACTMIDDAG voor de leden en donateurs van de Nederlandse Bioscoopbond DINSDAG 7 FEBRUARI 1978 in Cinema International August Allebéplein 4, Amsterdam Opening zaal 13.30 uur Filmvertoning aanvang 14.15 uur ROLLERCOASTER uitgebracht door C.I.C. Regie: James Goldstone In de hoofdrollen: Richard Widmark, George Segal en Timothy Bottoms 16.15 18.00 uur: informeel contact

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1978 | | pagina 11