SCHETS VAN DE ONTWIKKELING VAN EEN OPDRACHTFILM- PRODUKTIEONDERNEMING FILM CONSULENTEN FILM VOOR DE SAMENLEVING MULTISCHERM DIA-PRESENTATIES f 1 TELEVISIE-COMMERCIALS Ted de Wit en Gerard J. Raucamp von den elkaar al vóór 1949, het jaar waar in zij tot samenwerking besloten. Zij trokken als jonge cineasten de aan dacht van bedrijfsleven en niet-com- mercièle instellingen met hun presta ties op filmgebied. Hun plan was al snel tot een maatschappelijke vorm van hun coöperatie te komen; het werd een firma, die zij aanvankelijk in het buitenland wilden vestigen. Maar de ontdekking van hun talenten bracht goede Nederlandse bedrijfsrela- ties ertoe aan te dringen op vestiging in Nederland, waarbij bepaalde filmop- drachten werden gegarandeerd. Onder de naam Carillon Films startten zij in 1949 in een bescheiden ruimte te Voorburg. Reeds enkele jaren daarna bleek een grotere en betere ruimte noodzakelijk, die werd gevonden in een riant pand in Rijswijk. Van meet af aan geloofden zij niet in een lonende continuiteit van vrije film- produktie in Nederland, gebaseerd op b.v. speelfilms. Zij wierpen zich conse quent op projecten voor overheid en bedrijfsleven en streefden daarbij naar vertaling van de doelstellingen van hun opdrachtgevers in filmtaal, uitwerkt met artistieke vindingrijkheid. dia-presentaties herkenden, propageer den en de produktie ter hand namen. Een nieuwe loot aan de Carillon-stam zette zich in 1967 aan de opbouwvan het ong piepjonge medium: dia-verto ning met synchroon geluid en beeld wisseling door middel van door com puter gestuurde projectoren. Met de kennis van montage en ritme uit de filmervaring bij de hand kon de multischerm dia-presentatie groeien tot een eigentijds medium. Zo draaide reeds enkele weken vóór de opening van de wereldtentoonstelling in 1970 in Tokio een voor die dagen zeer spectaculaire multivision show, geproduceerd door Carillon, die met groot succes de aandacht vestigde op de betekenis van Nederland als export land van agrarische produkten. De filmers Gerard J. Raucamp en Ted de Wit van weleer hadden inmiddels een producenten-onderneming opge bouwd, die de omzetting van een ven nootschap onder firma in een naamlo ze vennootschap wenselijk maakte. Toen in 1972 de wet op de N.V.'s een statutenwijziging noodzakelijk maakte, werd de nieuwe naam 'Carillon Audio- visual Media' vastgesteld. Toch wordt geconcentreerde vorm van filmcreatie ervaring op te doen. Na vijf succesvolle jaren werden de ac tiviteiten van Topspot gestaakt, omdat het geheel minder paste binnen de om lijsting van de andere Carillon-specialis men. Een van deze specialismen is het meer en meer op de voorgrond tredende consulting. Steeds meer ondernemingen en instel lingen gaan ertoe over faciliteiten te scheppen om films en A/V multi scherm dia-presentaties in eigen huis op professionele manier te kunnen ver tonen, hetgeen bepaalde eisen stelt aan de inrichting van gebouwen en kanto ren. Door inschakeling van Carillon als adviesbureau voor audiovisuele voor zieningen kan een weloverwogen keuze worden gemaakt uit het overstelpende aanbod van A/V hardware (appara tuur) Carillon onthoudt zich bij het uitoefe nen van dergelijke adviseurstaken van bindingen met hardware-fabrikanten. Zij stelt zich onafhankelijk en onpartij dig op en kan uit eigen ervaring en know how een duidelijk en scherp om lijnd advies geven. Gebleken is dat zo wel in het bedrijfsleven, als in de bouwwereld een groeiende belangstel ling en waardering voor deze adviseurs functie bestaat en dat Carillon ook dit terrein terecht is gaan betreden. Filmproduktie was oorspronkelijk de enige doelstelling van Carillon. De uit- Indien het bekroond wordt tijdens filmfestivals met prijzen als een aan wijzing van welslagen mag worden be schouwd, dan is Carillon vele malen ge slaagd. Talrijke oorkonden en onder scheidingen verkregen op internationa le filmfestivals in vele landen, trekken de aandacht van iedere bezoeker aan de tegenwoordige showroom/studie aan de Geldersekade te Amsterdam. Carillon behoorde tot de eerste Neder landse produktiecentra, die de waarde voor de interne en externe bedrijfs communicatie door middel van multi door velen nog steeds Carillon Films als roepnaam gehanteerd. toen aan het eind van de zestiger jaren de STER op de tv werd geïntroduceerd kon Carillon niet achterblijven. Ook hier kwamen de internationale ervaring en contacten goed van pas. Vele bui tenlandse (speel)filmregisseurs van in ternationale faam werden gecontrac teerd om voor Carillon's dochteronder neming 'Topspot' tv-commercials te realiseren, zodat ook op dit nieuwe terrein een vliegende start kon worden gemaakt. Nieuwe, jonge filmtalenten konden worden ingeschakeld en kregen de gelegenheid met een hoogst bouw van de onderneming in de loop der jaren heeft Carillon's belangstelling voor film in al haar aspecten niet doen afnemen. Carillon heeft grote veranderingen in de opvattingen van wat toegepaste filmproductie zijn moet, op de voet ge volgd. Zo heeft zij bijvoorbeeld de 'be- drijfsdocumentaire' een natuurlijke dood zien sterven en plaats zien maken voor de moderne communicatiefilm. Deze houdt zich bezig met het functi oneren van het economische leven en het ondernemerschap, hun verant woordelijkheden ten opzichte van, en hun betekenis voor de samenleving.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1978 | | pagina 11