ROBERT DE NIRO in een film van BRIANDEPALMA Nog zo'n Cupido sukses CF CUPIDO FILMS CF Een Amerikaanse Godard 2e week Cinetol-Amsterdam Bekroond Filmfestival Berlijn Recensie AVef Parool Gtêetms OJKDO [jC Met „Obsession" en ..Sisters*' heelt regisseur Bnan de Palma we reldfaam verworven als de waardi ge opvolger van Alfred Hitchcock. Zijn ..Phantom of the Opera" was een mengeling van bekende lilm- thema's uit een aantal klassieken. De Palma is dus kennelijk iemand die zijn collega-regisseurs nauwlet tend bestudeert en daaruit zijn voordeel trekt. Een nieuw bewijs daarvoor is ..Greetings" uit 1968. De Franse stroming van de Nouvelle Vague" had net zijn hoogtepunt gehad en een aantal stijlkenmerken daaruit, werden ook door filmers buiten Frankrijk toegepast. Een belang rijk regisseur en theoreticus was in die tijd Jean-Luc Godard. Zijn gro te invloed is duidelijk zichtbaar m ..Greetings" Bnan de Palma geeft dat ook ruiterlijk toe. Het liefste was hij in die tijd de Amerikaanse Godard geworden Greetings" lijkt dan ook heel sterk op Godards „Masculin Femi- nin". Ook hierin staat de eigentijd se problematiek centraal en de ac teurs hebben een grote inbreng door teksten te spreken, die uit henzelf komen. In het Amerika van 1968 waren dat zaken als de dienst plicht in Vietnam, de moord op president John Kennedy. de hip pies, de seksuele vrijheden en het gebruiken van computers voor het maken van afspraken bij de keuze van een toekomstige partner. Deze problematieken geeft De Palma gestalte door een drietal De vrienden (Gerritt Graham, Jonathan Warden en Robert de Niro) proberen door een paar nachtjes niet te slapen afgekeurd te worden voor de dienstplicht in Vietnam. jongens te volgen uit het middle- class milieu. Het zijn Paul. Jon en Lloyd gespeeld door Jonathan War den. Robert de Niro en Gerritt Gra- hame. Ze doen verwoede pogingen om zich te wapenen tegen een op roep voor de dienstplicht, breken zich het hoofd over de eventuele dader, die de moord op Kennedy gepleegd zou kunnen hebben, wor den ingepakt door dames, die via een computer op zoek zijn naarden minnaar en gebruiken een a(it- millimetercameraatje om 4HMM. uit de kleren te krijgen orakelt president Johja^n televisie. In het beeld past De Den als slapstickachtige: gen toe. Hij maakt waarbij de camera honderdtachtig graden verder geplaatst is en de in die tijd met veel overmoed toege paste ..springers" in de montage worden veelvuldig gebruikt. Daar door verspringen de acteurs naar alle kanten door het beeld. Door deze technieken krijgt ..Greetings" het relativerende dat we ook ken nen uit de „Beatlefilms" van Ri- chard Lester. Voor de tijd. dat Brian de Palma zijn film maakte, is het allemaal zeer aannemelijk. De manier, waar op hij zijn opvattingen over Vjet- _am verpakt zijn pnjzenswyr(J(|, MAARTEN VAN ROÓ^flK

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1978 | | pagina 3