DE HEER C.GEERTS TREEDT
AF ALS VOORZITTER VAN
DE AFDELING D
IN MEMORIAM FRANS DUPONT
Op 26 april gaf de heer C. Geerts,
voorzitter van de Afdeling van de Be
drijfsafdeling Bioscoopexploitanten,
tijdens de jaarlijkse Ledenvergadering
zijn voorzittershamer uit handen.
De heer Geerts heeft zich gedurende
een lange periode in verschillende
bestuurlijke functies met hart en ziel
ingezet vooral voor de belangen van de
kleine bioscoopexploitanten.
Zo was hij vanaf 1960 bestuurslid van
de toen nog bestaande Zuidelijke afde
ling, waarvan hij later secretaris werd.
Toen in 1968 de herstructuering plaats
vond, werd de heer Geerts voorzitter
van de afdeling D, hetgeen hij tot 26
april 1978 is gebleven.
Helaas laat zijn gezondheid een verdere
voortzetting van zijn Bondswerkzaam-
heden thans niet meer toe.
De Bondsvoorzitter, de heer J. Nijland,
was tijdens de vergadering aanwezig
om de heer Geerts namens het Hoofd
bestuur dank te zeggen voor het vele
werk dat deze voor de Bioscoopbond
heeft gedaan. De heer Nijland ken
schetste in vogelvlucht de lange carri
ère van de heer Geerts in het bioscoop
bedrijf. Bijna veertig jaar met een
kleine onderbreking gedurende de oor
logsjaren heeft de heer Geerts gewijd
aan de bedrijstak, waar hij bij toeval in
terecht was gekomen.
Vervolgens wendde ook de opvolger
van de heer Geerts, de heer H. Holman
zich met een waarderend woord tot
zijn voorganger. Met name maakte de
heer Holman gewag van de kracht
waarmee de heer Geerts te allen tijde
op de bres stond voor de belangen van
'zijn' afdeling.
In zijn dankwoord zei de heer Geerts
altijd met vreugde te hebben gewerkt
aan het floreren van de Bioscoopbond.
Wél uitte hij zijn teleurstelling over de
geringe betrokkenheid van de leden
van de Afdeling D bij het totale Bonds-
gebeuren. Met dank echter dacht hij
terug aan de steun die hij altijd van de
grote bioscoopexploitanten heeft on
dervonden. Tenslotte wenste de aftre
dende voorzitter zijn opvolger en diens
medebestuursleden veel succes bij hun
werkzaamheden. Hij verzekerde hen
dat hij zeker in de toekomst niet zou
verzuimen de afdelingsvergaderingen
bij te wonen.
Te Amsterdam is vrijdag 14 april na
een langdurige ziekte overleden de ci
neast Frans J. Dupont. Hij werd 69
jaar.
Indien Joris Ivens, Jan Hin en Mannus
Franken tot de eerste generatie van
Nederlandse filmers mogen worden ge
rekend, dan behoort Frans Dupont ze
ker tot de tweede.
Zijn artistieke opleiding kreeg hij aan
het Instituut voor Kunstnijverheidson
derwijs, thans Rietveldakademie. In de
jaren dertig had daar o.m. Willem Pa-
penhuyzen de leiding. Dupont leerde
reclame-tekenen, naar model tekenen
en maakte kennis met de techniek van
het werken in gebrandschilderd glas.
Deze artistieke vooropleiding is mis
schien een van de redenen, waarom
zijn belangstelling later heel sterk uit
ging naar films over kunst zoals: 'Uit
zicht op de hemel', een vrije produktie
over klassiek en modern gebrandschil
derd glas en 'Portret van Frans Hals',
ter gelegenheid van een alle schilderij
en omvattende Hals-tentoonstelling in
Haarlem.
Via de fotografie kwam Frans Dupont
in aanraking met film.
In 1931 ontmoette hij Joris Ivens, die
hem in zijn atelier aan de Singel in
Amsterdam de gelegenheid bood om
ervaring met film op te doen met bege
leiding van zijn cameraman John Fern-
hout en zijn assistent Willem Bon. La
ter richtte Frans Dupont samen met
Willem Born een filmtechnische leer-
gang op, waar ook ondergetekende zijn
eerste opleiding genoot.
In 1934 maakte Dupont zich geheel
zelfstandig door de oprichting van
'Studio Dupont' in Blaricum, waar hij
zijn eerste film depte' voltooide.
Deze film was, typerend voor de jonge
Dupont, gedeeltelijk getekend, gedeel
telijk in live-action uitgevoerd. Hier
mee verwierf hij een diplóme d'hon-
neur op een festival te Brussel.
De in deze jaren en ook later, na de
oorlog geproduceerde films, kwamen
vaak tot stand met assistentie —vooral
bij de montage van zijn echtgenote.
Zoals voor velen betekenden ook voor
Dupont de oorlogsjaren een periode
van gedwongen non-activiteit in de
filmproduktie. Hij fotografeerde voor
particulieren, o.a. voor mensen, die,
wegens hun werk in het verzet, foto's
voor valse persoonsbewijzen nodig
hadden.
Vrijwel terstond na de bevrijding
maakte hij (samen met ondergeteken
de) zijn eerste speelfilm 'Bezet Ge
bied'.
Zij, die na de oorlog in Nederland een
nieuwe opvatting in het filmmaken
vertegenwoordigden (o.m. Mannus
Franken, Jan Hin, Eduard Verschue-
ren; Herman van der Horst, Pal Schui-
tema) verzamelden zich rond Multi-
film in de Nederlandse Werkgemeen
schap voor Filmproduktie. Met deze
kring onderhield Frans Dupont nauwe
relaties.
Toen later de Werkgemeenschap zich
zelf ophief werd Dupont op uitnodi
ging van Eduard Verschueren vaste
medewerker bij Multifilm. Tot zijn
pensionering in 1974 is hij dat geble
ven.
Als scenarioschrijver en regisseur heeft
Frans Dupont in de periode 1950-1974
vele films op zijn naam gebracht, waar
van een aantal ook in het buitenland
aandacht trok. Hiervan moeten ge
noemd worden 'Uitzicht op de hemel'
(onderscheiden in Edinburgh, Vene
tië en Brussel), 'Portret van Frans Hals'
(o.m. Golden Gate Award Prix in Mon
tevideo) en 'Allegro Vivace' ('Razza
d'oro' in Rome en van dezelfde stad
een zilveren bokaal voor 'A Matter of
Tolerance').
Frans Dupont had steeds belangstelling
voor het opkomend talent. Vele jonge
ren rekende hij graag tot zijn leerlin
gen. Van een docentschap in de mon
tage aan de Nederlandse Filmakademie
heeft hij gedurende acht jaar veel werk
gemaakt.
Wij allen, vrienden en collega's, hadden
hem graag na al deze jaren van activi
teit wat rust en plezier gegund. Kort
na zijn pensionering openbaarde zich
een slepende kwaal, die hem het uit
zicht op een verder onbezorgd leven
volledig ontnam.
Met Frans Dupont is een filmer heen
gegaan, die vooral door boven reeds
met name genoemde documentaires
tot de vooraanstaanden van zijn gene
ratie moet worden gerekend.
Wim Gerdes