GLOEDNIEUWE LUMIÈRES IN ENSCHEDE
In de afgelopen anderhalfjaar zijn in deze rubriek al heel wat nieuwe
bioscopen voor het voetlicht geweest. Verhoudingsgewijs betrof het
een groot aantal inwendige uitbreidingen en renovaties op bestaande
vestigingspunten. Het bioscooppark in Enschede onderging het afge
lopen voorjaar nog een tweede belangrijke uitbreiding met een totaal
nieuwe vestiging van een complex van drie nieuwe bioscopen in de
Hofpassage. Met medewerking van o.a. het komisch duo 'De Moun-
ties' werden de nieuwe theaters onder de aandacht van het publiek
gebracht.
RISICO
DOEKBEZETTING
FILMPRODUKTIE
TOEKOMST
In een gesprek met de heer Wilton van
City Exploitatie Maatschappij op het
hoofdkantoor in Amsterdam gaan we
wat nader in op de beweegredenen
voor deze nieuwe vestiging in het oos
ten van het land. City had al langer
plannen voor Enschede maar het zoe
ken was naar een geschikt vestigings-
punt. Toen in Enschede de verdere uit
bouw van het winkel/wandelcentrum
ter hand werd genomen leek zich het
juiste moment voor te doen om deze
grote investering verantwoord te doen
zijn. Een totaal onbekende nieuwe ves
tiging blijft zeker in het begin altijd
een extra risicofactor. De eerste vier
maanden zijn vaak moeilijk. Na die tijd
moet de automatische loop er in zitten
en dat is in Enschede bij de Lumières
het geval. Men is op dit moment tevre
den en de recettes stijgen nog steeds.
In de wandelpassage de aantrekkelijke entree
Een gezellige nostalgische foyer
Het grote probleem voor een behoor
lijke bioscoopexploitatie is met de ge
stage uitbreiding van het aantal doe
ken, de verantwoorde bezetting van
het aantal doeken. Het wordt steeds
moeilijker om een continu kwaliteits-
produkt te brengen, aldus de heer Wil
ton. Internationaal worden steeds ho
gere percentages gevraagd en dat
maakt het voor de exploitanten vaak
moeilijk om tot een sluitende exploi
tatie te komen. Bovendien ben je ver
plicht tegenover het publiek om toch
ook een behoorlijke dosis produkt van
eigen bodem te brengen en dat is ook
al niet zo'n eenvoudige zaak vandaag
de dag.
City zou graag weer Nederlandse films
willen produceren, maar op een gezon
de basis is dat volgens de heer Wilton
op dit moment praktisch onmogelijk.
Hij is van mening dat het op dit mo
ment een eerste vereiste is om een effi
ciënte Nederlandse filmproduktie te
organiseren. Bij de produktie van een
Nederlandse film is de risicofactor
groot, de investering is groter dan bij
het uitbrengen van een buitenlandse
film omdat je met een groot aantal
kopieën 'uit moet gaan', waarmee een
aanzienlijk bedrag gemoeid is.
Als voornaamste oorzaak van het ont
breken van een continue Nederlandse
filmproduktie op niveau ziet de heer
Wilton het gebrek aan goede script
schrijvers. Hij ziet dat als de basis van
alles. Er is talent genoeg, maar talent
moet je oefenen dat wordt bijna nooit
perfect geboren. Het is dus zaak om te
gaan zorgen dat die mensen die daar
voor in aanmerking komen de gelegen
heid krijgen om vingeroefeningen te
doen, zodat ze kunnen leren wat het
scriptschrijven voor een film betekent.
City ziet op zich nog steeds veel in de
Nederlandse filmproduktie, maar er
moet meer continuïteit komen en niet
van die plotselinge explosies van crea
tiviteit zodat er een opeenhoping van
Nederlandse films op hetzelfde mo
ment komt.
De heer Wilton betreurt het overigens
dat Nederlandse producenten zo wei
nig trouw zijn aan hun distributeurs.
Ook op dat niveau is een vertrouwens
basis van belang en die kan alleen maar
groeien bij een langdurige samenwer
king. Het zou goed zijn als er ook bui
ten de tijd dat een producent met een
film bezig is contact met de distribu
teurs zou zijn zodat er een constante
uitwisseling van informatie zou kun
nen plaatsvinden, waarbij men op de
hoogte blijft van eikaars problemen en
mogelijkheden.
City blijft echter op alle fronten de
toekomst met vertrouwen tegemoet
zien ook wat betreft de exploitatie
heeft men nog een aantal grote projek-
ten op stapel staan. Naast een aantal
kleinere inbouwbioscopen die gedeel
telijk al gerealiseerd zijn, is men in
Haarlem bezig met ee voorbereidingen
voor de bouw van een complex van vijl
bioscopen op de plaats van het vroege
re befaamde restaurant Brinkmann.