CICI\ LAAN
LILMLLNLS
Drie nieuwe theaters in Groningen
STICHTING
Op 18 december vond in het Raadhuis
van Heemstede de openbare opricht
ingsbijeenkomst plaats van de Stich
ting Dick Laan Fonds.
Dick Laan vooral bekend als auteur
van de 29 'Pinkeltjes' boeken, hoewel
hij daarvoor al een aantal jongens
boeken had geschreven beperkte
zich beslist niet tot schrijven alleen.
Op de tentoonstelling die was inge
richt ter gelegenheid van de opricht
ing van de Stichting kon men ook uit
gebreid kennis nemen van de modellen
van locomotieven, dieren tempels en
wat al niet waarvoor hij uit binnen- en
buitenland de bouwplaten bijeen
bracht. Ook was Dick Laan een ent
housiast fotograaf. Echter, het orga
niseren van deze expositie was niet het
hoofddoel van de Stichting.
Dick Laan heeft zich namelijk al vanaf
1917 fervent met filmen bezig gehou
den. Zijn productie tot 1948 bedroeg
24 speelfilms en 29 documentaires.
Hiervan zijn er al 22 onherroepelijk
verloren gegaan. En als niet snel kan
worden begonnen met de conserver
ing van de resterende 31 films, moet
gevreesd worden dat ook deze niet
behouden kunnen worden. Hiervoor
is op korte termijn f 25 a 30.000,----
nodig om in ieder geval zijn werk tot
1930 veilig te stellen. Aangezien de
Minister van C.R.M, blijkbaar het be
lang van de filmconservering tot op
heden nog niet inziet en dus hiervoor
niet op adequate wijze de nodige
fondsen wil fourneren, tracht de
Stichting Dick Laan Fonds via het aan
trekken van contribuanten een kapitaal
op te bouwen, waaruit de conserver-
ingskosten kunnen worden betaald.
Tevens steld de Stichting zich ten doel
een uitgebreide filmcatalogus samen te
stellen van het volledige filmische
werk van Dick Laan.
Tijdens de bijeenkomst, die plaats
vond op de dag dat Dick Laan jarig
zou zijn geweest, werden een zestal,
nog in hun oorspronkelijke staat ver
kerende, korte films van de schrijver
vertoond. Hierbij was ook de eerste uit
1917 'De belooning van Hi'.
Te hopen is dat velen zich als contribu-
ant bij de Stichting aan willen sluiten,
zodat in ieder geval dit kleine stukje
Nederlandse filmhistorie zichtbaar kan
blijven.
Omdat zowel Bioscooponderneming A.F. Wolff B.V., eigenaresse van het
Studio Theater aan het Hereplein als Novum B.V. exploitante van het Filmthea-
theater Concerthuis gelegen aan de Poelenstraat al geruime tijd plannen hadden
voor een uitbreiding van deze theaters, werd besloten de bouw daarvan gezamen
lijk te realiseren als Groninger Filmonderneming. Daarom ook werden de Came
rabioscopen, al in gebruik sinds maart 1978, gelijk met The Movies op 15 sep
tember jl. officieel aan belangstellenden getoond.
Uitgangspunt voor de bouw van de
twee nieuwe theaters in Camera was
het ontbreken van mogelijkheden tot
de vertoning van de kleinere films, ter
wijl ook de aanwezigheid van een move
theater werd gemist.
Camera, nu Camera 1, was een duide
lijk publiekstheater en is dat ook ge
bleven. Bij de verbouwing werd in
deze zaal een luxueuze loge aange
bracht, voorzien van de nieuwe Rank-
stoelen, met een rij-afstand van 110
cm en een breedte van 60 cm. In het
totaal heeft de zaal nu 448 zitplaat
sen. Ter plaatse van het oude balkon
van Camera 1 ontstonden de twee in
de lengte naast elkaar gelegen vrij
wel identieke zalen Camera 2 en 3,
ieder met 91 (Rank)stoelen. Beide
zalen zijn voorzien van een wand
schildering, gemaakt naar een ont-
Camera 2
werp van de architect, de heer
M. Gerberzon uit Leeuwarden, die
indertijd ook de bestaande theaters
Camera en Concerthuis heeft ont
worpen. In Camera 2 kijkt de bezoeker
uit over de skyline van Groningen,
waarboven de Martini Toren maje
stueus uitsteekt. Camera 3 geeft een
gezicht op het Wad weer. De beide
zalen zijn van elkaar gescheiden door
een brandwerende acoustische wand-
constructie, die is samengesteld uit
dunne eternithplaten, waartussen
glaswoldekens zijn aangebracht op een
zodanige wijze dat geen contactlawaai
kan optreden. De beide zalen beschik
ken over een gemeenschappelijke ca
bine, waarin twee FP 30 automaten
zijn geplaatst, die ook via een inter-
locksysteem vrijwel gelijktijdig de
zelfde film kunnen vertonen.
Camera 3