CICI\ LAAN LILMLLNLS Drie nieuwe theaters in Groningen STICHTING Op 18 december vond in het Raadhuis van Heemstede de openbare opricht ingsbijeenkomst plaats van de Stich ting Dick Laan Fonds. Dick Laan vooral bekend als auteur van de 29 'Pinkeltjes' boeken, hoewel hij daarvoor al een aantal jongens boeken had geschreven beperkte zich beslist niet tot schrijven alleen. Op de tentoonstelling die was inge richt ter gelegenheid van de opricht ing van de Stichting kon men ook uit gebreid kennis nemen van de modellen van locomotieven, dieren tempels en wat al niet waarvoor hij uit binnen- en buitenland de bouwplaten bijeen bracht. Ook was Dick Laan een ent housiast fotograaf. Echter, het orga niseren van deze expositie was niet het hoofddoel van de Stichting. Dick Laan heeft zich namelijk al vanaf 1917 fervent met filmen bezig gehou den. Zijn productie tot 1948 bedroeg 24 speelfilms en 29 documentaires. Hiervan zijn er al 22 onherroepelijk verloren gegaan. En als niet snel kan worden begonnen met de conserver ing van de resterende 31 films, moet gevreesd worden dat ook deze niet behouden kunnen worden. Hiervoor is op korte termijn f 25 a 30.000,---- nodig om in ieder geval zijn werk tot 1930 veilig te stellen. Aangezien de Minister van C.R.M, blijkbaar het be lang van de filmconservering tot op heden nog niet inziet en dus hiervoor niet op adequate wijze de nodige fondsen wil fourneren, tracht de Stichting Dick Laan Fonds via het aan trekken van contribuanten een kapitaal op te bouwen, waaruit de conserver- ingskosten kunnen worden betaald. Tevens steld de Stichting zich ten doel een uitgebreide filmcatalogus samen te stellen van het volledige filmische werk van Dick Laan. Tijdens de bijeenkomst, die plaats vond op de dag dat Dick Laan jarig zou zijn geweest, werden een zestal, nog in hun oorspronkelijke staat ver kerende, korte films van de schrijver vertoond. Hierbij was ook de eerste uit 1917 'De belooning van Hi'. Te hopen is dat velen zich als contribu- ant bij de Stichting aan willen sluiten, zodat in ieder geval dit kleine stukje Nederlandse filmhistorie zichtbaar kan blijven. Omdat zowel Bioscooponderneming A.F. Wolff B.V., eigenaresse van het Studio Theater aan het Hereplein als Novum B.V. exploitante van het Filmthea- theater Concerthuis gelegen aan de Poelenstraat al geruime tijd plannen hadden voor een uitbreiding van deze theaters, werd besloten de bouw daarvan gezamen lijk te realiseren als Groninger Filmonderneming. Daarom ook werden de Came rabioscopen, al in gebruik sinds maart 1978, gelijk met The Movies op 15 sep tember jl. officieel aan belangstellenden getoond. Uitgangspunt voor de bouw van de twee nieuwe theaters in Camera was het ontbreken van mogelijkheden tot de vertoning van de kleinere films, ter wijl ook de aanwezigheid van een move theater werd gemist. Camera, nu Camera 1, was een duide lijk publiekstheater en is dat ook ge bleven. Bij de verbouwing werd in deze zaal een luxueuze loge aange bracht, voorzien van de nieuwe Rank- stoelen, met een rij-afstand van 110 cm en een breedte van 60 cm. In het totaal heeft de zaal nu 448 zitplaat sen. Ter plaatse van het oude balkon van Camera 1 ontstonden de twee in de lengte naast elkaar gelegen vrij wel identieke zalen Camera 2 en 3, ieder met 91 (Rank)stoelen. Beide zalen zijn voorzien van een wand schildering, gemaakt naar een ont- Camera 2 werp van de architect, de heer M. Gerberzon uit Leeuwarden, die indertijd ook de bestaande theaters Camera en Concerthuis heeft ont worpen. In Camera 2 kijkt de bezoeker uit over de skyline van Groningen, waarboven de Martini Toren maje stueus uitsteekt. Camera 3 geeft een gezicht op het Wad weer. De beide zalen zijn van elkaar gescheiden door een brandwerende acoustische wand- constructie, die is samengesteld uit dunne eternithplaten, waartussen glaswoldekens zijn aangebracht op een zodanige wijze dat geen contactlawaai kan optreden. De beide zalen beschik ken over een gemeenschappelijke ca bine, waarin twee FP 30 automaten zijn geplaatst, die ook via een inter- locksysteem vrijwel gelijktijdig de zelfde film kunnen vertonen. Camera 3

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1979 | | pagina 8