l/v\[ A WAT IS DOLBY? :±±r Deel 2 zal verschijnen in FILM 7 van twee geluidskanalen is het thans zeer goed mogelijk om bijvoorbeeld de instrumenten van een orkest de oor spronkelijke plaats in de huiskamer te geven, althans in de ruimte tussen de beide luidsprekerboxen. Mits goed op gesteld, geven twee luidsprekerboxen een gesloten klankbeeld, in plaats van een pingpong-effect. High Fidelity is een kwalitatief begrip en vertelt iets over de bereikte geluidskwaliteit van de beide stereokanalen. Belangrijke criteria voor geluidskwaliteit zijn onder andere lineaire en niet-lineaire vervor ming, brom, ruis, frequentie- en fase karakteristiek. De belangrijkste na-oorlogse geluidsont wikkelingen zijn ongetwijfeld de 33- toeren langspeelplaat en de FM-stereo- uitzendigen. Beide betekenden vooral een belangrijke vermindering van de ruis en een uitbreiding van het frequen tiegebied. Terwijl volgens de internati onale normen de middengolfprogram ma's nauwelijks verder komen dan 4000 Hz voor muziek en spraakweer- gave, komt men met FM-uitzendingen ongeveer tot 15.000 Hz, en moderne grammofoonplaten gaan zelfs nog ver der. De reden dat we dit nog eens ophalen is, dat thans een zeer groot publiek ge wend is aan een uitstekende geluids kwaliteit, en dat behalve van plaat of band ook bij de film verwacht. Daar komt nog bij, dat zodra filmmuziek op de plaat wordt gezet, de vergelijking helemaal in het nadeel van de film uit valt. Ook het geluid van de televisie wordt volgens FM-systeem uitge zonden en kan dus per definitie ruisvrij en met een groot frequentiegebied worden ontvangen. Dat de geluidskwa liteit toch bij lange na niet vergelijkbaar was met die van HiFi-apparatuur, was meer de oorzaak van te kleine luidspre kers in niet voor dat doel geschikte kasten. Daar is nu een belangrijke ver andering (verbetering) in gekomen, zo dat veel modere kleurenontvangers wel HiFi-geluid produceren. Film is het medium waar de geluidsre volutie het laatste doordrong, maar waarbij de achterstand in een sneltrein vaart wordt ingelopen. Sinds het publiek vorig jaar heeft kun nen kennismaken met de in Nederland door Siemens geihstalleerde Dolby-ap- paratuur, voor het kunnen afspelen van geDolbyseerde films, is onomstotelijk komen vast te staan dat men dit zeer op prijs stelt en zelfs selectief te werk gaat bij het uitzoeken van films. Het (Nederlandse) publiek kent Dolby natuurlijk al vele jaren, en in het bij zonder bij cassetterecorders als systeem om ruis te onderdrukken. Als gevolg van de geringe bandsnelheid en de smalle sporen bij geluidscassettes, was de ruis betrekkelijk sterk in vergelijking met spoelen-recorders en grammofoon platen. Het is de verdienste van Ray M. Dolby geweest om deze bandruis met behulp van een ingenieuze en natuurlijk gepatenteerde schakeling belangrijk te kunnen verminderen, zodat de huidige cassetterecorders een zeer hoge kwali teit kunnen hebben. De veronderstel ling dat men voor geluidsstudio's geen Dolby nodig zou hebben, gaat niet op, ondanks het feit dat men daar de beste apparatuur en banden gebruikt die er te koop zijn. Voor het tot stand komen van een opname worden tegenwoordig wel 12, 18 of zelfs 24 kanalen, respec tievelijk sporen op de band gebruikt. ,A .161 Negativ- Tonschriften Ruhespur Schwache Aussteuerung Vollaussteuerung Dr. Ray M. Dolby

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1979 | | pagina 9