J Nog onlangs op 12 mei diende de regering een ontwerp van de wet in bij de Tweede Kamer op de architecten- titel, de bescherming van de titels architect, stedebouw- kundige, tuin- en landschapsarchitect en interieur architect. Wij achten het mogelijk een dergelijke bescherming te bie den aan filmers en andere beroepen binnen ons vak met de mogelijkheid tot beroep; evenals bij de architecten, om toegelaten te worden als men niet aan de officiële vereisten voldoet maar bewezen heeft kwalificaties te bezitten of daar beroepshalve aan te gaan voldoen. De werkgelegenheid wordt door beroepsbescherming welis waar gediend, maar zeker niet in een mate die tegemoet komt aan de omvang van dit probleem. Reeds geruime tijd wordt er gezegd dat er een te grote toe loop naar het vak is. Anderzijds zijn de mogelijkheden van de nieuwe media, video en beeldplaat, en de kansen voor arbeidsplaatsen buiten de direkte produktiesector zoals bij het onderwijs, vormingscentra, buurtwerk, nog zéér ondui delijk. De vakbeweging spreekt over circa 45 tot 50 procent werk lozen, maar daar zijn dan ook de mensen bij inbegrepen die b.v. 3 tot 4 maanden of langer per jaar werk hebben. Het TNO spreekt ook over geringe bereidheid van filmers om aktief op minder goede werkgelegenheidssituaties in te spe len. Men wil ongebonden blijven, geen opdrachtwerk maken. Dit geldt overigens niet voor diegenen die in de speelfilm werken, en als er daar geen werk is, naar onze sector komen; niet onlogisch omdat het beide commerciële sectoren zijn en vele speelfilmers of diegenen die in die produktiesector werken, het vak in de opdrachtfilm hebben geleerd. Produktiebedrijven bezinnen zich voortdurend op overle vingskansen, hun continuïteit, en dat betekent, dat het aan tal medewerkers zo beperkt mogelijk wordt gehouden naast diversificatie in de activiteiten. Uitbreiding van subsidie in de daarvoor in aanmerking ko mende sectoren zou ongetwijfeld soelaas bieden, maar zoals gezegd, gezien de beperkte middelen mag hiervan niet teveel worden verwacht. Dames en Heren, Kort geleden mochten wij de vaste commissie voor CRM van de Tweede Kamer over deze en vele andere facetten van ons vak toespreken in een hoorzitting. Van de 21 leden waren er eerst drie en later vijf aanwezig; je kan ook niet overal verstand van krijgen, zullen we maar zeggen, maar het is desalniettemin wat wrang als het gaat om het vaststellen van een filmbeleid, zoals de minister heeft aangekondigd, te willen doen. Wij vonden het minstens even belangrijk u, als mededragers van de economisch zwaarste sector van de Nederlandse audio-visuele produktie, film, band/dia en video, in vogel vlucht een inzicht te geven in de problemen waarmee ook onze produktie- en technische bedrijven te kampen hebben. Als ik de lijst bezie van de opdrachtgevers van de produkties die vandaag worden vertoond, dan mag ik zeggen, dat u weet waarover u praat, en dat de vertrouwensrelatie die dient te bestaan tussen u en ons reeds een langdurige be staande relatie is. In dat besef heb ik het dan ook gewaagd uw aandacht te vragen voor achtergronden die van levensbelang zijn voor onze kleine en kwetsbare bedrijfstak! Ik hoop dat uw inzicht in, en uw visie op de Nederlandse opdrachtfilm ook door de vertoningen van vandaag zal wor den vergroot, ik wens u een interessante en plezierige dag toe. De prijswinnaars met hun onderscheidingen: V.r.n.l. De heer R. Schoots van Media Consult B. V. en de heer J. Bakker van Siemens Nederland N.V. met de Prix d' Amsterdam voor de film "In zee, een film over praten met Siemens"; René van Nie, producent en regisseur van de film "In gesprek", die de S.A.M.-prijs verwierfgeflankeerd door de heer M. de Jong van de Centrale Directie PTT. CONTACTMIDDAG van de leden en donateurs van de Nederlandse Bioscoopbond DINSDAG 5 AUGUSTUS 1980 Cinema International August Allebéplein 4, Amsterdam Zaal open: 13.30 uur Aanvang filmvertoning: 14.15 uur FAME regie: Alan Parker in de hoofdrollen: Irene Cara en Lee Curreri Een M.G.M.-produktie uitgebracht door C.I.C. 16.15 18.00 uur: informeel contact 7

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1980 | | pagina 9