De Filmkeuring teefI haar twijfels
Tweewekelijkse
uitgave van de
Nederlandse Bioscoopbond
nummer 12
8 augustus 1980
Redactie en administratie:
Postbus 5048
1007 AA Amsterdam
Tel: 020- 79 92 61
Hoofdredacteur:
J. Th. van Taalingen
Eindredacteur
Bart Eldering
Advertenties:
Drukkerij Poortpers b.v.
Torensteeg 3,
1012 TH Amsterdam
Tel: 020-23 14 85
De Filmkeuring heeft haar
twijfels
pagina 1
Produktie
pagina 3
Nieuwe bioscopen
pagina 4
Techniek
pagina 6
Bondsnieuws
pagina 7
Premières
pagina 8
Onlangs heeft de Nederlandse Filmkeuring haar verslag over de periode
1 oktober 1978 tot 31 december 1979 gepubliceerd.
Er zijn een paar aspecten in dit verslag die onze aandacht verdienen.
In de eerste plaats zijn er enige zure passages gewijd aan het ontbreken
van contact met onze organisatie. Het lijkt erop, alsof wij geen prijs
hebben gesteld op een behoorlijk contact met de Filmkeuring, in aan
merking genomen de omstandigheid, dat op een aantal kwesties die de
Filmkeuring ons voorlegde, in 1979 niet meer werd gereageerd. Er was
uiteraard geen sprake van onwil, maar veel meer het probleem om voor
die kwesties zinnige oplossingen tot stand te brengen. Het contact is al
weer geruime tijd "hersteld", zowel schriftelijk als mondeling, zodat
de bewuste opmerkingen nodeloos een soort conflictssfeer suggereren.
In de tweede plaats is er bij de Filmkeuring onbehagen over de opzet en
onvolledigheid van de Wet op de Filmvertoningen, haar naleving en
gebrekkige publiciteit van de kant van de pers omtrent keuringsuitsla
gen e.d. Eén van de bezwaren die de Nederlandse Filmkeuring heeft,
is, dat films in bioscopen worden vertoond voor een hogere leeftijds
categorie dan waarvoor zij door de filmkeuring zijn toegelaten. Het
Hoofdbestuur heeft dit bezwaar terecht geoordeeld, omdat de geloof
waardigheid van het principiële verzet van de bedrijfstak tegen de oude
Bioscoopwet en het daarin neergelegde systeem van filmkeuring in het
geding is, indien bedrijfsgenoten een soort nakeuring gaan toepassen.
Met het oog hierop heeft het Hoofdbestuur de leden in het begin van
dit jaar laten weten, dat het passende maatregelen zal nemen teneinde
genoemde methode tegen te gaan. Overigens is het aantal films waarop
de Filmkeuring doelde, zeer beperkt gebleven.
Een tweede bezwaar, van meer algemene aard, staat in verband met de
omstandigheid, aangeboden, waardoor zij alleen aan personen boven
16 jaar mogen worden vertoond. Naar de mening van de Filmkeuring
zijn dergelijke films soms bepaald niet schadelijk te achten voor jeugdi
ger personen. Er worden volgens de Filmkeuring op deze wijze films
aan de jeugdigen onthouden.
Deze aangelegenheid is heel wat gecompliceerder dan de eerste. Bij
de introductie van de Wet op de Filmvertoningen kwam het er met
name op aan een einde te maken aan het anachronisme van een film
keuring voor volwassenen. Films kunnen thans vrijelijk, zonder inmen
ging van de Overheid, aan volwassenen worden vertoond. Er is alleen
een vorm van jeugdbescherming overgebleven, dat wil zeggen een be
oordeling van films op hun toelaatbaarheid voor jeugdigen beneden
16 jaar.
De wetgever heeft gekozen voor het syteem dat films alleen dan ter
keuring behoeven te worden aangeboden, indien degene die het exploi
tatierecht op een film bezit, ook jeugdigen in de gelegenheid wil stel
len de film te gaan zien. Dan moet hij daartoe toestemming hebben
van de Filmkeuring. Het systeem is volkomen logisch.
De Filmkeuring zet de zaak wat op zijn kop, als zij het filmbedrijfs-
leven verwijt, dat het jeugdigen films onthoudt. Het filmbedrijfsleven
werkt, hoe ook, binnen het kader van de wet. De Filmkeuring wenst in
wezen de consequentie van de wet niet. De Wet op de Filmvertoningen
heeft het orgaan van de filmkeuring ingesteld teneinde jeugdigen tegen
schadelijke beïnvloeding door films te beschermen. Hier lig de taak van
de filmkeuring uit een oogpunt van jeugdwelzijnszorg. De Filmkeuring
wil als orgaan van jeugdwelzijnszorg niet alleen preventief, doch vooral
stimulerend werken. Een loffelijk streven voorwaar, doch het een is
moeilijk met het ander te verenigen.
Wat hier eigenlijk aan de orde is, is dat de Filmkeuring doel en systeem
FILM
ISSN 0166-1477
Bij de voorplaat:
Een werkfoto op de set in Brussel
uit de nieuwe Belgisch /Nederlandse
co-produktie 'Vrijdag'.
Regisseur Hugo Claus overlegt met
de cameraploeg.
1