De Filmkeuring teefI haar twijfels Tweewekelijkse uitgave van de Nederlandse Bioscoopbond nummer 12 8 augustus 1980 Redactie en administratie: Postbus 5048 1007 AA Amsterdam Tel: 020- 79 92 61 Hoofdredacteur: J. Th. van Taalingen Eindredacteur Bart Eldering Advertenties: Drukkerij Poortpers b.v. Torensteeg 3, 1012 TH Amsterdam Tel: 020-23 14 85 De Filmkeuring heeft haar twijfels pagina 1 Produktie pagina 3 Nieuwe bioscopen pagina 4 Techniek pagina 6 Bondsnieuws pagina 7 Premières pagina 8 Onlangs heeft de Nederlandse Filmkeuring haar verslag over de periode 1 oktober 1978 tot 31 december 1979 gepubliceerd. Er zijn een paar aspecten in dit verslag die onze aandacht verdienen. In de eerste plaats zijn er enige zure passages gewijd aan het ontbreken van contact met onze organisatie. Het lijkt erop, alsof wij geen prijs hebben gesteld op een behoorlijk contact met de Filmkeuring, in aan merking genomen de omstandigheid, dat op een aantal kwesties die de Filmkeuring ons voorlegde, in 1979 niet meer werd gereageerd. Er was uiteraard geen sprake van onwil, maar veel meer het probleem om voor die kwesties zinnige oplossingen tot stand te brengen. Het contact is al weer geruime tijd "hersteld", zowel schriftelijk als mondeling, zodat de bewuste opmerkingen nodeloos een soort conflictssfeer suggereren. In de tweede plaats is er bij de Filmkeuring onbehagen over de opzet en onvolledigheid van de Wet op de Filmvertoningen, haar naleving en gebrekkige publiciteit van de kant van de pers omtrent keuringsuitsla gen e.d. Eén van de bezwaren die de Nederlandse Filmkeuring heeft, is, dat films in bioscopen worden vertoond voor een hogere leeftijds categorie dan waarvoor zij door de filmkeuring zijn toegelaten. Het Hoofdbestuur heeft dit bezwaar terecht geoordeeld, omdat de geloof waardigheid van het principiële verzet van de bedrijfstak tegen de oude Bioscoopwet en het daarin neergelegde systeem van filmkeuring in het geding is, indien bedrijfsgenoten een soort nakeuring gaan toepassen. Met het oog hierop heeft het Hoofdbestuur de leden in het begin van dit jaar laten weten, dat het passende maatregelen zal nemen teneinde genoemde methode tegen te gaan. Overigens is het aantal films waarop de Filmkeuring doelde, zeer beperkt gebleven. Een tweede bezwaar, van meer algemene aard, staat in verband met de omstandigheid, aangeboden, waardoor zij alleen aan personen boven 16 jaar mogen worden vertoond. Naar de mening van de Filmkeuring zijn dergelijke films soms bepaald niet schadelijk te achten voor jeugdi ger personen. Er worden volgens de Filmkeuring op deze wijze films aan de jeugdigen onthouden. Deze aangelegenheid is heel wat gecompliceerder dan de eerste. Bij de introductie van de Wet op de Filmvertoningen kwam het er met name op aan een einde te maken aan het anachronisme van een film keuring voor volwassenen. Films kunnen thans vrijelijk, zonder inmen ging van de Overheid, aan volwassenen worden vertoond. Er is alleen een vorm van jeugdbescherming overgebleven, dat wil zeggen een be oordeling van films op hun toelaatbaarheid voor jeugdigen beneden 16 jaar. De wetgever heeft gekozen voor het syteem dat films alleen dan ter keuring behoeven te worden aangeboden, indien degene die het exploi tatierecht op een film bezit, ook jeugdigen in de gelegenheid wil stel len de film te gaan zien. Dan moet hij daartoe toestemming hebben van de Filmkeuring. Het systeem is volkomen logisch. De Filmkeuring zet de zaak wat op zijn kop, als zij het filmbedrijfs- leven verwijt, dat het jeugdigen films onthoudt. Het filmbedrijfsleven werkt, hoe ook, binnen het kader van de wet. De Filmkeuring wenst in wezen de consequentie van de wet niet. De Wet op de Filmvertoningen heeft het orgaan van de filmkeuring ingesteld teneinde jeugdigen tegen schadelijke beïnvloeding door films te beschermen. Hier lig de taak van de filmkeuring uit een oogpunt van jeugdwelzijnszorg. De Filmkeuring wil als orgaan van jeugdwelzijnszorg niet alleen preventief, doch vooral stimulerend werken. Een loffelijk streven voorwaar, doch het een is moeilijk met het ander te verenigen. Wat hier eigenlijk aan de orde is, is dat de Filmkeuring doel en systeem FILM ISSN 0166-1477 Bij de voorplaat: Een werkfoto op de set in Brussel uit de nieuwe Belgisch /Nederlandse co-produktie 'Vrijdag'. Regisseur Hugo Claus overlegt met de cameraploeg. 1

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1980 | | pagina 3