.22...iuli...l98Q.. Geachte Redactie, In uw uitgave van vrijdag 18 juli 198O staat op pagina 15 een artikel van J.H. de G. met als kop "Nee jongetje, nog vier jaar wachten. Ik heb dit met belangstelling gelezen en zal het via onze interne knipsels ook graag onder de aandacht brengen van de leden van de Filmkeuring. Ik stel 'het op prijs u wel te laten weten dat het uitbrengen voor 12 jaar van de betrokken film DE ZWARTS HENGST uiteindelijk een beslissing is van het betrokken filmverhuurkantoor en/of de be trokken bioscoopexploitant. De uitslag van de Filmkeuring was n.1. als volgt: "Deze film is toegelaten voor personen van alle leeftijden mits "een coupure wordt aangebracht: vanaf het moment dat de jongen tij- "dens de brand met zijn vader de gang op loopt (na de zinsnede van "de vader: "Alles is goed, er kan je niets gebeuren") totdat hij "help, help" roept, zwemmend in het water, voordat hij het touw "van het paard vastpakt. "Zonder deze coupure is de film toegelaten voor personen boven de "leeftijd van 12 jaar omdat de scène tijdens de brand op het schip "zeer angstaanjagend is en nodeloos lang uitgesponnen. De Arabier "speelt een dreigende rol". Ik verzoek u de inhoud van deze brief onder de aandacht te brengen van J.H. de G. Met vriendelijke groeten, hoogachtend, Het is ook niet zo, dat de-filmverhuurder de door de Filmkeuring ver langde coupures zo maar kan aanbrengen. Er kunnen bezwaren zijn van de kant van de producent met het oog op de aantasting van de essentie van het filmbedrijf. Het aanbrengen van coupures kan de filmverhuurder, ongeacht de opvatting van de producent, uit een oog punt van bedrijfspolitiek en gezien de kring van het publiek waarvoor de film in het bijzonder bestemd is, ongewenst voorkomen. Zo heeft ieder zijn eigen verantwoordelijkheden. Het verwijt aan het adres van de filmverhuurder is daarom niet rechtvaardig. En, wat de bioscoopexploitant aangaat, die speelt in dit opzicht in het geheel geen rol. Uitgaand van een dergelijke redenering zou men kunnen stellen dat uiteindelijk alle films 'geschikt te maken' zouden zijn voor jeugdige personen als de verhuurder maar bereid is voldoende coupures aan te brengen. Zo eenvoudig ligt deze materie niet. Heel vaak is de verhuurder in het geheel niet gerechtigd om in een film 'te knippen'. Als voorbeeld moge dienen de film 'Midnight Express' waar fel tegen geageerd is door leden van de Turkse gemeenschap in Nederland. De verhuurder was toen genoodzaakt om bij de recht hebbende van de film toestemming te vragen voor het aanbrengen van een minimale coupure en oorspronkelijk werd die toestemming zelfs geweigerd. Dit is slechts een voorbeeld uit vele en wij hopen hiermee duidelijk gemaakt te hebben dat de zaak in het geheel niet zo eenvoudig ligt als de heer Ooms dit stelt in zijn brief. FILMFESTIVAL SAN SEBASTIAN Van 13 tot 24 september a.s. zal het 28e Filmfestival van San Sebastian in Spanje plaatsvinden. De volgende films staan op het pro gramma: 'La banquière' van Francis Girod, 'Bizalom' van Istvan Szabó, 'Prostitute' van Tony Garnett, 'The shining' van Stanley Kubrick, 'Bloria' van John Casavettes, 'Atlantic city' van Louis Malle, 'La republica de los asesinos' van Miguel Farias en 'Die ortliebschen Frauen' van Von Luc Bondy. In de sectie nieuwe regisseurs zal naast 'Opname' van Erik van Zuylen en Marja Kok nog te zien zijn: 'Die Kinder aus nr. 67' van Usch Barhel- mess-Weller en Werner Meyer, 'Sabino arana' van Pedro Sota, 'Un saco bello' van Carlo Verdone, 'Il mondo degli ultimi' van Gian Butturini, 'Gaijin' van Tizuka Yamasaki, 'Aria dia atlety' van Filip Bajon, 'Die erste Sehnge' van ^alter Weber en 'Hazal' van Ali Ozgentürk.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1980 | | pagina 6