.22...iuli...l98Q..
Geachte Redactie,
In uw uitgave van vrijdag 18 juli 198O staat op pagina 15 een
artikel van J.H. de G. met als kop "Nee jongetje, nog vier jaar
wachten.
Ik heb dit met belangstelling gelezen en zal het via onze interne
knipsels ook graag onder de aandacht brengen van de leden van de
Filmkeuring.
Ik stel 'het op prijs u wel te laten weten dat het uitbrengen voor
12 jaar van de betrokken film DE ZWARTS HENGST uiteindelijk een
beslissing is van het betrokken filmverhuurkantoor en/of de be
trokken bioscoopexploitant.
De uitslag van de Filmkeuring was n.1. als volgt:
"Deze film is toegelaten voor personen van alle leeftijden mits
"een coupure wordt aangebracht: vanaf het moment dat de jongen tij-
"dens de brand met zijn vader de gang op loopt (na de zinsnede van
"de vader: "Alles is goed, er kan je niets gebeuren") totdat hij
"help, help" roept, zwemmend in het water, voordat hij het touw
"van het paard vastpakt.
"Zonder deze coupure is de film toegelaten voor personen boven de
"leeftijd van 12 jaar omdat de scène tijdens de brand op het schip
"zeer angstaanjagend is en nodeloos lang uitgesponnen. De Arabier
"speelt een dreigende rol".
Ik verzoek u de inhoud van deze brief onder de aandacht te brengen
van J.H. de G.
Met vriendelijke groeten, hoogachtend,
Het is ook niet zo, dat de-filmverhuurder de door de Filmkeuring ver
langde coupures zo maar kan aanbrengen. Er kunnen bezwaren zijn
van de kant van de producent met het oog op de aantasting van de
essentie van het filmbedrijf. Het aanbrengen van coupures kan de
filmverhuurder, ongeacht de opvatting van de producent, uit een oog
punt van bedrijfspolitiek en gezien de kring van het publiek waarvoor
de film in het bijzonder bestemd is, ongewenst voorkomen.
Zo heeft ieder zijn eigen verantwoordelijkheden. Het verwijt aan het
adres van de filmverhuurder is daarom niet rechtvaardig. En, wat de
bioscoopexploitant aangaat, die speelt in dit opzicht in het geheel
geen rol.
Uitgaand van een dergelijke redenering zou men kunnen stellen dat
uiteindelijk alle films 'geschikt te maken' zouden zijn voor jeugdige
personen als de verhuurder maar bereid is voldoende coupures aan te
brengen.
Zo eenvoudig ligt deze materie niet. Heel vaak is de verhuurder in het
geheel niet gerechtigd om in een film 'te knippen'.
Als voorbeeld moge dienen de film 'Midnight Express' waar fel
tegen geageerd is door leden van de Turkse gemeenschap in
Nederland. De verhuurder was toen genoodzaakt om bij de recht
hebbende van de film toestemming te vragen voor het aanbrengen
van een minimale coupure en oorspronkelijk werd die toestemming
zelfs geweigerd.
Dit is slechts een voorbeeld uit vele en wij hopen hiermee duidelijk
gemaakt te hebben dat de zaak in het geheel niet zo eenvoudig ligt
als de heer Ooms dit stelt in zijn brief.
FILMFESTIVAL
SAN SEBASTIAN
Van 13 tot 24 september a.s. zal het
28e Filmfestival van San Sebastian
in Spanje plaatsvinden.
De volgende films staan op het pro
gramma:
'La banquière' van Francis Girod,
'Bizalom' van Istvan Szabó, 'Prostitute'
van Tony Garnett, 'The shining' van
Stanley Kubrick, 'Bloria' van John
Casavettes, 'Atlantic city' van Louis
Malle, 'La republica de los asesinos'
van Miguel Farias en 'Die ortliebschen
Frauen' van Von Luc Bondy.
In de sectie nieuwe regisseurs zal naast
'Opname' van Erik van Zuylen en
Marja Kok nog te zien zijn: 'Die
Kinder aus nr. 67' van Usch Barhel-
mess-Weller en Werner Meyer, 'Sabino
arana' van Pedro Sota, 'Un saco bello'
van Carlo Verdone, 'Il mondo degli
ultimi' van Gian Butturini, 'Gaijin' van
Tizuka Yamasaki, 'Aria dia atlety' van
Filip Bajon, 'Die erste Sehnge' van
^alter Weber en 'Hazal' van Ali
Ozgentürk.