wordt verwacht 1980/1981 21STE INTERNATIONALE INDUSTRIËLE FILMFESTIVAL TE KOPENHAGEN Het Industriële Filmfestival te Kopen hagen zit er weer op. Van de 11 ingezonden Nederlandse films heeft er één een tweede prijs behaald. Het was de in opdracht van de PTT door René van Nie vervaardig de gespeelde film 'In gesprek'. Ook op de opdrachtfilmdag van de SAM dit jaar viel deze humoristische en met vakmanschap gemaakte film in de prijzen. Het leek er op dat de voorkeur van de jury's hoofdzakelijk uitging naar ge speelde documentaires. Ook in enkele andere categorieën behaalden films met dit karakter eerste en tweede prij zen. Dit was spijtig voor de inzenders van de 'recht naar het doel' films, hoe goed ook gemaakt. De eerste prijzen in de acht catego rieën werden als volgt toegekend: (A) Zweden, (B) Duitsland, (C) Zwe den, (D) USA, (E) Denemarken, (F) Duitsland, (G) Italië, (H) Engeland. Grand Prix cat. A, B, C: Advantage Sweden, cat. D, E, F, G, H: A period of transition Denemarken. CEIF-CEIG prijs: Der grosse Kuchen ein modernes Marchen, Duitsland (een getekend sprookje). Op vrijdag 19 september werd de va derlandse filmpers weer in de gelegen heid gesteld kennis te nemen van het filmaanbod voor het komende jaar, dat verzameld in het inmiddels traditioneel geworden boekwerkje 'Wordt Ver wacht' zijn 'première' beleefde. Dit gebeurde tijdens een geanimeerde bijeenkomst van vertegenwoordigers van het filmverhuurbedrijf met de filmjournalisten in Parkrestaurant 'Het Rosarium' in Amsterdam. Omdat deze keer ook het weer wel wilde meewer ken, kon het gezelschap ook in de buitenlucht genieten van het uitzicht op de nog steeds rijkelijk bloeiende rozen die het restaurant omgeven. Op deze pagina treft u een tweetal im pressies aan van dit evenement. 1980 Prijs van de Danish Agricultural Council: Nature's Miracle, Engeland. In zijn slotwoord zei de Nederlandse voorzitter van de FEIG, de heer W. Holle, dat het winnen van een prijs op deze festivals natuurlijk een prettige bijkomstigheid was, maar dat het be langrijker was 'er bij te zijn'. Een niet alleen troostende opmerking voor de teleurgestelden maar ook een precies aangeven wat het doei is van deze res- tivals: een kennisnemen van eikaars werk en daar door gestimuleerd wor den. We maken immers geen films voor festivals maar voor opdrachtge vers en het belangrijkste is dat die met onze produkten kunnen werken. Overigens bleek mij in deze dagen, dat het projecteren van films veel moeilij ker moet zijn dan het produceren. Waarom moeten 35mm films altijd widescreen worden vertoond? De ge bruiker zal veelal met 16mm kopieën gaan werken. Het hele beeld is dus belangrijk. Het was uitermate teleur stellend, zo niet irritant, dat door deze wijze van projecteren belangrijke beeldgedeelten wegvielen. Ook het projecteren van 16mm films blijft een stiefkindje. Soms zaten de beelden gedeeltelijk tegen het plafond, soms gedeeltelijk in de orkestbak. Ook het op de juiste wijze scherpstellen scheen moeilijk te zijn, terwijl het ge luid van alle kopiegedeelten met mu ziek zweefde en zachte geluiden totaal werden opgehakt. Ondanks deze on volkomenheden was het toch een goed georganiseerde en leerzame week.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1980 | | pagina 4