wordt
verwacht
1980/1981
21STE INTERNATIONALE
INDUSTRIËLE
FILMFESTIVAL TE
KOPENHAGEN
Het Industriële Filmfestival te Kopen
hagen zit er weer op.
Van de 11 ingezonden Nederlandse
films heeft er één een tweede prijs
behaald. Het was de in opdracht van
de PTT door René van Nie vervaardig
de gespeelde film 'In gesprek'. Ook op
de opdrachtfilmdag van de SAM dit
jaar viel deze humoristische en met
vakmanschap gemaakte film in de
prijzen.
Het leek er op dat de voorkeur van de
jury's hoofdzakelijk uitging naar ge
speelde documentaires. Ook in enkele
andere categorieën behaalden films
met dit karakter eerste en tweede prij
zen.
Dit was spijtig voor de inzenders van
de 'recht naar het doel' films, hoe
goed ook gemaakt.
De eerste prijzen in de acht catego
rieën werden als volgt toegekend:
(A) Zweden, (B) Duitsland, (C) Zwe
den, (D) USA, (E) Denemarken, (F)
Duitsland, (G) Italië, (H) Engeland.
Grand Prix cat. A, B, C: Advantage
Sweden, cat. D, E, F, G, H: A period
of transition Denemarken.
CEIF-CEIG prijs: Der grosse Kuchen
ein modernes Marchen, Duitsland (een
getekend sprookje).
Op vrijdag 19 september werd de va
derlandse filmpers weer in de gelegen
heid gesteld kennis te nemen van het
filmaanbod voor het komende jaar, dat
verzameld in het inmiddels traditioneel
geworden boekwerkje 'Wordt Ver
wacht' zijn 'première' beleefde.
Dit gebeurde tijdens een geanimeerde
bijeenkomst van vertegenwoordigers
van het filmverhuurbedrijf met de
filmjournalisten in Parkrestaurant 'Het
Rosarium' in Amsterdam. Omdat deze
keer ook het weer wel wilde meewer
ken, kon het gezelschap ook in de
buitenlucht genieten van het uitzicht
op de nog steeds rijkelijk bloeiende
rozen die het restaurant omgeven.
Op deze pagina treft u een tweetal im
pressies aan van dit evenement.
1980 Prijs van de Danish Agricultural
Council: Nature's Miracle, Engeland.
In zijn slotwoord zei de Nederlandse
voorzitter van de FEIG, de heer W.
Holle, dat het winnen van een prijs op
deze festivals natuurlijk een prettige
bijkomstigheid was, maar dat het be
langrijker was 'er bij te zijn'. Een niet
alleen troostende opmerking voor de
teleurgestelden maar ook een precies
aangeven wat het doei is van deze res-
tivals: een kennisnemen van eikaars
werk en daar door gestimuleerd wor
den. We maken immers geen films
voor festivals maar voor opdrachtge
vers en het belangrijkste is dat die met
onze produkten kunnen werken.
Overigens bleek mij in deze dagen, dat
het projecteren van films veel moeilij
ker moet zijn dan het produceren.
Waarom moeten 35mm films altijd
widescreen worden vertoond? De ge
bruiker zal veelal met 16mm kopieën
gaan werken. Het hele beeld is dus
belangrijk. Het was uitermate teleur
stellend, zo niet irritant, dat door
deze wijze van projecteren belangrijke
beeldgedeelten wegvielen.
Ook het projecteren van 16mm films
blijft een stiefkindje. Soms zaten de
beelden gedeeltelijk tegen het plafond,
soms gedeeltelijk in de orkestbak. Ook
het op de juiste wijze scherpstellen
scheen moeilijk te zijn, terwijl het ge
luid van alle kopiegedeelten met mu
ziek zweefde en zachte geluiden totaal
werden opgehakt. Ondanks deze on
volkomenheden was het toch een goed
georganiseerde en leerzame week.