STUDIEDAG VIDEO OF FILM GEHOUDEN OP 29 AUGUSTUS 1980 IN ALMERE HOLLYWOODPRODUKTIE LAMGELEGD Onlangs maakte 'Ie Film Francais' be kend dat het 34ste Festival in Cannes zal plaatsvinden van 14 mei tot 26 mei 1981, als men er dertien dagen voor uittrekt, óf tot 27 mei als het festival 14 dagen zal gaan duren. Omdat het geheel zich dan voor het eerst zal gaan afspelen in het nieuwe festivalpaleis, mag de festivalganger wel een aantal veranderingen in de opzet verwachten. De inmiddels geëindigde arbeiderssta king in Polen heeft er bijna voor ge zorgd dat het 7e Poolse filmfestival in de havenstad Gdansk dit jaar niet kon doorgaan. Tot drie dagen voor de ope ning was men er vrijwel van overtuigd dat de ongeregeldheden roet in het eten zouden gaan gooien. Toen uiteindelijk het licht toch op groen sprong, werd tijdens de avond van de prijsuitreiking zelfs al een twee uur durende overigens nog niet ge heel voltooide documentaire ver toond over de laatste dagen van de staking en de overeenkomst die daar een eind aan maakte (Variety, 24/9). In Variety werd eveneens vermeld dat Bert Haanstra is benoemd tot voorzit ter van de jury, die de korte films zal gaan beoordelen tijdens het aanstaande filmfestival in Cork (Ierland) dat zal plaatsvinden van 10 17 oktober. Daarnaast zullen tijdens dit festival voor het eerst weer na geruime tijd een aantal speelfilms worden vertoond. Prijzen zullen worden uitgereikt voor het beste camerawerk, de beste art director, voor de montage en voor de muziek. De technische kant van deze dag die was georganiseerd door het Genoot schap voor Reclame, was in handen van Cinevideo Studio's, en verliep ge heel naar wens, ondanks het feit dat deze nieuwe studio's nog niet geheel klaar zijn. Het programma verliep nogal moei zaam en had bij sommige sprekers dui delijk het karakter van een reclame toespraak. Bij de slotdiscussie werd er dan ook terecht op gewezen dat het thema, handelende over de keus tus sen video of film, nauwelijks uit de verf was gekomen. Een demonstratie door Bob Rooyens die op de van hem bekende virtuoze wijze ter plaatse een televisiecommer cial op video maakte, leverde tijdens de discussie en daarna in de wandel gangen wat gespreksstof op, toen bleek dat gemakshalve een groot deel van die commercial reeds te voren was gepre pareerd. Dit moet jammer genoemd worden omdat bij velen ten onrechte de indruk werd gewekt dat met het wondermiddel video in een uurtje een eenvoudige commercial zou kunnen worden vervaardigd, hetgeen een aan zienlijke kostenbesparing kon beteke nen. Mogelijk komt er te zijner tijd nog eens een aanvullend en minder duur symposium waarin aan belang stellenden precies wordt verteld welke produktionele-, en kostenverschillen er kussen beide media bestaan en in wel ke gevallen de toepassing van het ene of het andere medium de voorkeur verdient. Al sedert verscheidene weken ligt de filmproduktie in Hollywood stil, even als een groot deel van de televisiepro- duktie, als gevolg van een grote staking van acteurs. Deze vragen een drastische verhoging van het minimumloon en 6% van alle inkomsten die verkregen wor den uit het hergebruik van eerder op genomen films en televisieprogramma's. Men wenst verder een betere bescher ming van hun rechten bij het vastleg gen van bestaand materiaal op video cassette of beeldplaat. Bij deze staking hebben zich ook de musici aangesloten. Als nevenverschijn sel kan worden aangenomen dat labo ratoria, technici, cameralieden en an deren zonder werk zijn geraakt wegens het stilleggen van de produktiewerk- zaamheden. Er zijn weliswaar onderhandelingen tussen werkgevers en werknemers gaan de, maar blijkens de berichten ligt men ver uiteen, zodat gevreesd moet wor den dat de staking nog wel enige tijd zal duren. Speciaal de televisie, die door de programma-voorraad schijnt heen te raken, ziet dat met grote vrees tegemoet. In ons land zijn door de werknemers organisaties stappen ondernomen om geen televisieprogramma's, waaraan le den van de betrokken bonden hebben meegewerkt, aan Amerika te leveren. Het panel onder voorzitterschap van STER-directeur Drs. C.J. Smeekes, met aan zijn rechterzijde ons medelid Bert Kroon.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1980 | | pagina 5