stander van het verlenen van een zendvergunning
aan één illegaal radiostation per gemeente, mits dit
station aan een aantal voorwaarden voldoet, zoals
het betalen van auteursrechten en het brengen van
een informatief programma. Een dergelijke "piraat"
zou ook op kleine schaal aan etherreclame mogen
doen.
Daarnaast zei Kosto, dat de situatie rond de kabel
televisiepiraterij uit de hand is gelopen. Op alle mo
gelijke gebieden worden de regels overtreden, zoals
de Auteurswet en de reclameregelingen. Er zal een
discussie op gang gebracht moeten worden, geba
seerd op een stevig mediabeleid. Kosto zei ook, dat
gezocht moet worden naar de mogelijkheden om
de illegale adverteerders strafbaar te stellen. Dit is
nu op grond van de wet niet mogelijk. Ook hier is
het te voeren beleid aan de orde.
Dat de wetgeving in Nederland getuigt van een op
vallende mildheid voor haar overtreders werd dui
delijk, toen een besnorde heer de interruptiemicro
foon ter hand nam en de volgende dialoog begon.
Snor: "Ik spreek hier namens Delmare Omroep-
stichting en ik wil als eerste tegen de heer Jurgens
zeggen, dat wij een subcultuur vormen".
Nadat het homerisch gelach in de zaal was ver
stomd, ging de piraat verder. Snor: "Namens Rand
stad TV kan ik zeggen, dat het tarief voor reclame
f 10,- per seconde is, waarbij de ethische normen
voor de uit te zenden reclameboodschappen door
ons zelf worden vastgesteld".
Kosto: "Wat betaalt U aan auteursrechten?"
Snor: "Wij willen wel betalen, maar we weten niet
aan wie".
Kosto: "U mag niet uitzenden".
Snor: "Wij zenden toch uit".
Kosto: "U overtreedt de wet".
Snor: "Wij blijven doorgaan en worden steeds ster
ker en dat weet U ook wel meneer Kosto".
Het is in ieder geval duidelijk, dat de Auteurswet
voor de piraat niet duidelijk is. Dat het openbaar
maken van een film slechts kan, nadat de auteurs
rechthebbende hiervoor toestemming heeft gege
ven, is wel iets anders dan na een illegale uitzen
ding vragen aan wie het betaald moet worden. Het
simpele feit dat de autuersrechthebbende van een
speelfilm zich wel twintig keer zal bedenken, alvo
rens hij toestemming zal geven voor uitzending van
de film via de televisie, laat staan voor uitzending
via een piraat, zal moeilijk te begrijpen zijn.
De heer Jurgens kon zijn afkeer voor de illegale
praktijken maar met moeite bedwingen en Drs. F.M.
Feij, lid van de Eerste Kamer der Staten-Generaal
en Burgemeester van Venlo, die in zijn functie van
burgemeester van Melick en Herkenbosch de lokale
televisie-omroep min of meer heeft uitgevonden,
bestempelde de piratensituatie op dit moment als
anarchie.
Gepaste verontwaardiging over de bestaande situa
tie is natuurlijk leuk om te horen, maar dit doet
niets af aan het feit, dat de kabeltelevisiepiraten op
stee'ds grotere schaal hun praktijken kunnen ont
plooien, daarin gesteund door adverteerders die er
blijkbaar geen probleem van maken op welke
wijze hun produkt of firma aan de man wordt ge
bracht.
Het is te hopen dat niet alleen het opsporingsbe
leid van de P.T.T. grondig wordt verscherpt, maar
eveneens het beleid van zowel Justitie als Verkeer
en Waterstaat als C.R.M, in die mate wordt aange
past, dat op zo kort mogelijke termijn aan de hui
dige televisiepiraterij een eind wordt gemaakt.
OSCARUITREIKING
De 53ste Oscar-uitreiking was dit jaar
vooral een trioms voor het regie-de
buut van Robert Redford met "Ordi-
nary People". Naast de onderscheiding
voor de beste film waren er trofeeën
voor Redford zelf als regisseur en voor
Timothy Hutton in de mannelijke bij
rol; ook het scenario naar bestaand
materiaal werd als beste beoordeeld.
Rotert de Niro werd onderscheiden
voor zijn hoofdrol als Jake La Motta in
"raging Buil" van Martin Scorsese en
Sissy Spacek voor haar vertolking van
zangeres Loretta Lyn in "Coal Miner's
Daughte".
Mary Steenburgen ontving een oscar
voor de beste vrouwelijke bijrol in
"Meivin and Howard", welke film
eveneens won in de categorie van het
orospronkelijke scenario van Bo Gold
man. "Tess" kreeg drie onderschei
dingen: voor het camerawerk van
Geoffry Unsworth en Ghislain
Cloquet, voor de art-directie van Pierre
Guffroy en Jack Stevens en voor het
kostuumontwerp van Anthony Powell.
De beste korte film was "The Dollar
Bottom" van producer Lloyd Philips
en regisseur Roger Christian.
De grote verrassing was de beste niet
Engelstalige film: "Moskou geloofd
niet in tranen" uit Rusland.
Verder waren er nog Oscars voor de
montage van Raging Buil door Thelma
Schoonmaker, voor de muziek en voor
de titelsong van Fame componist
Michael Gore en tekstschrijver Dean
Pitchford voor het geluid van The
Empire strikes back Bill Varney,
Steve Maslow, Greg Landaker en Peter
Sutton.
De Hongaar Ferenc Rofusz maakte de
beste korte animatiefilm: "The Fly".
De prijs voor de lange documentaire
ging naar "from Mao to Mozart: Isaac
Stern in China" en voor de korte docu
mentaire naar "Karl Hess: Towards
Liberty".
V.l.n.r. Mary Tyler Moore, Timothy Hutton
en Jack Lemmon