stander van het verlenen van een zendvergunning aan één illegaal radiostation per gemeente, mits dit station aan een aantal voorwaarden voldoet, zoals het betalen van auteursrechten en het brengen van een informatief programma. Een dergelijke "piraat" zou ook op kleine schaal aan etherreclame mogen doen. Daarnaast zei Kosto, dat de situatie rond de kabel televisiepiraterij uit de hand is gelopen. Op alle mo gelijke gebieden worden de regels overtreden, zoals de Auteurswet en de reclameregelingen. Er zal een discussie op gang gebracht moeten worden, geba seerd op een stevig mediabeleid. Kosto zei ook, dat gezocht moet worden naar de mogelijkheden om de illegale adverteerders strafbaar te stellen. Dit is nu op grond van de wet niet mogelijk. Ook hier is het te voeren beleid aan de orde. Dat de wetgeving in Nederland getuigt van een op vallende mildheid voor haar overtreders werd dui delijk, toen een besnorde heer de interruptiemicro foon ter hand nam en de volgende dialoog begon. Snor: "Ik spreek hier namens Delmare Omroep- stichting en ik wil als eerste tegen de heer Jurgens zeggen, dat wij een subcultuur vormen". Nadat het homerisch gelach in de zaal was ver stomd, ging de piraat verder. Snor: "Namens Rand stad TV kan ik zeggen, dat het tarief voor reclame f 10,- per seconde is, waarbij de ethische normen voor de uit te zenden reclameboodschappen door ons zelf worden vastgesteld". Kosto: "Wat betaalt U aan auteursrechten?" Snor: "Wij willen wel betalen, maar we weten niet aan wie". Kosto: "U mag niet uitzenden". Snor: "Wij zenden toch uit". Kosto: "U overtreedt de wet". Snor: "Wij blijven doorgaan en worden steeds ster ker en dat weet U ook wel meneer Kosto". Het is in ieder geval duidelijk, dat de Auteurswet voor de piraat niet duidelijk is. Dat het openbaar maken van een film slechts kan, nadat de auteurs rechthebbende hiervoor toestemming heeft gege ven, is wel iets anders dan na een illegale uitzen ding vragen aan wie het betaald moet worden. Het simpele feit dat de autuersrechthebbende van een speelfilm zich wel twintig keer zal bedenken, alvo rens hij toestemming zal geven voor uitzending van de film via de televisie, laat staan voor uitzending via een piraat, zal moeilijk te begrijpen zijn. De heer Jurgens kon zijn afkeer voor de illegale praktijken maar met moeite bedwingen en Drs. F.M. Feij, lid van de Eerste Kamer der Staten-Generaal en Burgemeester van Venlo, die in zijn functie van burgemeester van Melick en Herkenbosch de lokale televisie-omroep min of meer heeft uitgevonden, bestempelde de piratensituatie op dit moment als anarchie. Gepaste verontwaardiging over de bestaande situa tie is natuurlijk leuk om te horen, maar dit doet niets af aan het feit, dat de kabeltelevisiepiraten op stee'ds grotere schaal hun praktijken kunnen ont plooien, daarin gesteund door adverteerders die er blijkbaar geen probleem van maken op welke wijze hun produkt of firma aan de man wordt ge bracht. Het is te hopen dat niet alleen het opsporingsbe leid van de P.T.T. grondig wordt verscherpt, maar eveneens het beleid van zowel Justitie als Verkeer en Waterstaat als C.R.M, in die mate wordt aange past, dat op zo kort mogelijke termijn aan de hui dige televisiepiraterij een eind wordt gemaakt. OSCARUITREIKING De 53ste Oscar-uitreiking was dit jaar vooral een trioms voor het regie-de buut van Robert Redford met "Ordi- nary People". Naast de onderscheiding voor de beste film waren er trofeeën voor Redford zelf als regisseur en voor Timothy Hutton in de mannelijke bij rol; ook het scenario naar bestaand materiaal werd als beste beoordeeld. Rotert de Niro werd onderscheiden voor zijn hoofdrol als Jake La Motta in "raging Buil" van Martin Scorsese en Sissy Spacek voor haar vertolking van zangeres Loretta Lyn in "Coal Miner's Daughte". Mary Steenburgen ontving een oscar voor de beste vrouwelijke bijrol in "Meivin and Howard", welke film eveneens won in de categorie van het orospronkelijke scenario van Bo Gold man. "Tess" kreeg drie onderschei dingen: voor het camerawerk van Geoffry Unsworth en Ghislain Cloquet, voor de art-directie van Pierre Guffroy en Jack Stevens en voor het kostuumontwerp van Anthony Powell. De beste korte film was "The Dollar Bottom" van producer Lloyd Philips en regisseur Roger Christian. De grote verrassing was de beste niet Engelstalige film: "Moskou geloofd niet in tranen" uit Rusland. Verder waren er nog Oscars voor de montage van Raging Buil door Thelma Schoonmaker, voor de muziek en voor de titelsong van Fame componist Michael Gore en tekstschrijver Dean Pitchford voor het geluid van The Empire strikes back Bill Varney, Steve Maslow, Greg Landaker en Peter Sutton. De Hongaar Ferenc Rofusz maakte de beste korte animatiefilm: "The Fly". De prijs voor de lange documentaire ging naar "from Mao to Mozart: Isaac Stern in China" en voor de korte docu mentaire naar "Karl Hess: Towards Liberty". V.l.n.r. Mary Tyler Moore, Timothy Hutton en Jack Lemmon

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1981 | | pagina 6