zich in de nota 'Het Nederlandse filmfonds' veel yoorzichtiger opgesteld dan zijn voorganger. Het komt erop neer, dat er volgens de nota naast het productiefonds voor de lange speelfilm een pro ductiefonds komt voor de culturele en kunstzinnige film. Tot nu toe werden er voor deze categorie sub sidies verstrekt door het Ministerie van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk na advies van de Raad voor de Kunst. Ook het nieuwe fonds zal de rechtsvorm van stichting krijgen en zal auto noom beslissen. De Bond heeft zich al eerder positief uitgelaten over de instelling van een dergelijk fonds. De vraag, of en in hoeverre de Bond ook met de details kan instemmen, wordt thans bestudeerd. Over het re sultaat van deze studie zullen de lezers te gelegener tijd worden geïnformeerd. Wij willen hierop niet vooruitlopen. Ten aanzien van de nota in de totaliteit zouden wij twee algemene opmerkingen willen maken. In de eerste plaats is er naar onze smaak net niet voldoende afstand genomen van de filmcentrumge- dachte. De ondertitel van de nota 'aanzet tot een integraal filmbeleid' vormt hiervoor een duide lijke aanwijzing. Het realisme waarmede de raad deze gedachte benadert, vergoedt echter veel. In de tweede plaats komt het ons voor, dat de pas sages in de nota over het 'Productiefonds nieuwe stijl' hierin niet thuis horen. Zij hebben met het eigenlijke onderwerp, te weten de instelling van een nieuw fonds voor de culturele en kunstzinnige film, als zodanig geen samenhang. Het Productiefonds wordt er nu met de haren bijgesleept, vermoedelijk omdat men zich niet geheel heeft kunnen distan tiëren van hetgeen in dit opzicht in de nota 'Plan Filmcentrum' is vermeld. CRM-PREMIERES ADVIEZEN RAAD VOOR DE KUNST Onlangs vond de première plaats van twee films vervaardigd met subsidie van het ministerie van Cultuur, Recrea tie en Maatschappelijk Werk. INDE KRACHT VAN JE LEVEN In de als reactie op de vrouwenbewe ging ontstane 'mannenbeweging' lijkt de nadruk te liggen op de uitwisseling van puur individuele zieleroerselen. In deze documentaire gaat het daarente- tegen, zowel in de vorm als in de in houd, juist om de wisselwerking en de spanning tussen 'het persoonlijke en het politieke' Centraal staan drie mannen van in de dertig. Ze zijn opgegroeid in een Utrechts arbeidersmilieu, ze werken resp. werkten in de metaal, ze zijn poli tiek gevormd in de beweging van de zestiger jaren. In de jaren zeventig ervaren ze dat de discussie over mannelijke en vrouwe lijke rolpatronen niet voor hun huis deur stil houdt. Elk van de drie reageert op een eigen wijze, maakt een andere keuze; alle drie blijven ze in verzet komen tegen de bestaande machtsverhoudingen. Regie: Ad Blijlevens; scenario en pro- duktie: Ad Blijlevens en Ton Koole; camera: Ton Koole; geluid en mixage: Jack van Doornik; montage: Jan Dop; vertoningsduur: 46 minuten. PROJECTION Een donkere catacombe-achtige ruim te, een hangmat, een stoel, een spiegel, een opgezette papegaai... De entourage van een man, de hoofd persoon in de film. Hij krijgt te maken met beelden van personen en situaties uit zijn verleden. In de maand maart werden positieve adviezen uitgebracht over onderstaan de filmprojekten: 'Aanstelleritis' van mevrouw I. Schenk kan en '1 1 1 2' Van E. Ver schoor. In de maand april 1981 voor: 'Subterrenean Homesick Blues' van mevrouw B. Meeter, 'Ik ben vader' van J. Ranzijn, 'Tepito' van G. Sluizer en 'De brieven van Hoynck van Papen- drecht' van A. Staartjes. Eerst lijkt hij de opgeroepen beelden te beheersen er soms zelfs de draak mee te steken geleidelijk aan krijgen de beelden echter een confronterend karakter en spitsen ze zich toe; de man verliest zijn macht er over. Wanhopig zoekt hij naar een uitweg... Regie: Jan Ketelaars; produktie: Ton Koole voor Imago Film Produkties;ge luidsmontage: Gijs Tra; vertonings duur: 12 minuten.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1981 | | pagina 4