zich in de nota 'Het Nederlandse filmfonds' veel
yoorzichtiger opgesteld dan zijn voorganger.
Het komt erop neer, dat er volgens de nota naast
het productiefonds voor de lange speelfilm een pro
ductiefonds komt voor de culturele en kunstzinnige
film. Tot nu toe werden er voor deze categorie sub
sidies verstrekt door het Ministerie van Cultuur,
Recreatie en Maatschappelijk Werk na advies van
de Raad voor de Kunst. Ook het nieuwe fonds zal
de rechtsvorm van stichting krijgen en zal auto
noom beslissen.
De Bond heeft zich al eerder positief uitgelaten
over de instelling van een dergelijk fonds. De vraag,
of en in hoeverre de Bond ook met de details kan
instemmen, wordt thans bestudeerd. Over het re
sultaat van deze studie zullen de lezers te gelegener
tijd worden geïnformeerd. Wij willen hierop niet
vooruitlopen.
Ten aanzien van de nota in de totaliteit zouden wij
twee algemene opmerkingen willen maken.
In de eerste plaats is er naar onze smaak net niet
voldoende afstand genomen van de filmcentrumge-
dachte. De ondertitel van de nota 'aanzet tot een
integraal filmbeleid' vormt hiervoor een duide
lijke aanwijzing. Het realisme waarmede de raad
deze gedachte benadert, vergoedt echter veel.
In de tweede plaats komt het ons voor, dat de pas
sages in de nota over het 'Productiefonds nieuwe
stijl' hierin niet thuis horen. Zij hebben met het
eigenlijke onderwerp, te weten de instelling van een
nieuw fonds voor de culturele en kunstzinnige film,
als zodanig geen samenhang. Het Productiefonds
wordt er nu met de haren bijgesleept, vermoedelijk
omdat men zich niet geheel heeft kunnen distan
tiëren van hetgeen in dit opzicht in de nota 'Plan
Filmcentrum' is vermeld.
CRM-PREMIERES
ADVIEZEN RAAD VOOR
DE KUNST
Onlangs vond de première plaats van
twee films vervaardigd met subsidie
van het ministerie van Cultuur, Recrea
tie en Maatschappelijk Werk.
INDE KRACHT VAN JE LEVEN
In de als reactie op de vrouwenbewe
ging ontstane 'mannenbeweging' lijkt
de nadruk te liggen op de uitwisseling
van puur individuele zieleroerselen. In
deze documentaire gaat het daarente-
tegen, zowel in de vorm als in de in
houd, juist om de wisselwerking en de
spanning tussen 'het persoonlijke en
het politieke'
Centraal staan drie mannen van in de
dertig. Ze zijn opgegroeid in een
Utrechts arbeidersmilieu, ze werken
resp. werkten in de metaal, ze zijn poli
tiek gevormd in de beweging van de
zestiger jaren.
In de jaren zeventig ervaren ze dat de
discussie over mannelijke en vrouwe
lijke rolpatronen niet voor hun huis
deur stil houdt.
Elk van de drie reageert op een eigen
wijze, maakt een andere keuze; alle
drie blijven ze in verzet komen tegen
de bestaande machtsverhoudingen.
Regie: Ad Blijlevens; scenario en pro-
duktie: Ad Blijlevens en Ton Koole;
camera: Ton Koole; geluid en mixage:
Jack van Doornik; montage: Jan Dop;
vertoningsduur: 46 minuten.
PROJECTION
Een donkere catacombe-achtige ruim
te, een hangmat, een stoel, een spiegel,
een opgezette papegaai...
De entourage van een man, de hoofd
persoon in de film. Hij krijgt te maken
met beelden van personen en situaties
uit zijn verleden.
In de maand maart werden positieve
adviezen uitgebracht over onderstaan
de filmprojekten:
'Aanstelleritis' van mevrouw I. Schenk
kan en '1 1 1 2' Van E. Ver
schoor.
In de maand april 1981 voor:
'Subterrenean Homesick Blues' van
mevrouw B. Meeter, 'Ik ben vader' van
J. Ranzijn, 'Tepito' van G. Sluizer en
'De brieven van Hoynck van Papen-
drecht' van A. Staartjes.
Eerst lijkt hij de opgeroepen beelden
te beheersen er soms zelfs de draak
mee te steken geleidelijk aan krijgen
de beelden echter een confronterend
karakter en spitsen ze zich toe; de man
verliest zijn macht er over.
Wanhopig zoekt hij naar een uitweg...
Regie: Jan Ketelaars; produktie: Ton
Koole voor Imago Film Produkties;ge
luidsmontage: Gijs Tra; vertonings
duur: 12 minuten.