Opdrachtf ilm 1981 Vervolg op pagina 6 De gemiddelde kwaliteit van de 29 films, geselecteerd door de manifestatie Opdrachtfilm 1981, ligt op een hoger ni veau dan vorige jaren. Vooral de technische kwaliteiten zijn duidelijk beter. Er zijn ook meer pogingen gedaan om de onderwerpen wat luchtiger te behandelen. Een conventio nele benadering blijft echter de overhand behouden. De jury vraagt zich of dit voortkomt uit gebrek aan fantasie bij de filmers of omdat de opdrachtgevers te weinig speel ruimte daarvoor hebben toegelaten. De jury blijft van in ning dat de acceptatie van de boodschap in een film wordt versterkt hetzij door spanning en actie, hetzij door een speelse en humoristisch benadering van het onderwerp. Liefst moet dat dan ook nog in een redelijk korte tijd ge beuren. Dat er niettemin zeer degelijk werk is verricht, blijkt uit het feit dat de jury slechts weinig films laag heeft' gewaardeerd. Daartegenover waren er wat meer uitschieters in de bovenlaag. Dit is de eerste maal dat de jury een uitvoeriger en meer be zonnen rapport kan uitbrengen over de oogst van de afgelo pen maanden. Dit is een plezierig gevolg van een sterk gewij zigde opzet van de Manifestatie Opdrachtfilm 1981. Deze opzet liet niet toe op de dag zelf de films te beoordelen vol gens de bestaande indeling die ook bij het Internationaal Industrieel Film Festival wordt toegepast. Aangezien de jury tevens de films van het IIF in Italië moest aanwijzen, is de jurering in meer dan 13 zittingsuren tevoren verricht. De jury bestond uit zes leden, aangewezen door de werkgeversorganisaties VNO en NCW. Het is nu ook beter mogelijk geweest de prijswinnende films van enkele, meest lovende, kwalificaties te voorzien. De Prix d'Amsterdam, die toegekend wordt aan de film, die het hoogste aantal punten heeft verworven in de categorie- en A tot en met C is praktisch onbetwist gewonnen door de film 'Three in One' van Smit Tak Internationaal Bergings bedrijf, onder regie en produktie van Pim Korver. Deze film beschrijft de berging van de ontplofte Franse olie tanker Betelgeuse. De jury is zich bewust dat het onderwerp op zich dermate fascinerend is, dat dit bij voorbaat een voorsprong in de beoordeling kan opleveren. De film is ech ten zeer knap gemaakt: beeld en geluid versterken de span ning. Het scenario was gezien de onberekenbare aard van het werk, niet te voren te schrijven. Improvisatie, voort durende inzet en aandacht waren nodig om op de juiste mo menten de knoppen in te drukken. Daarvoor moetje iets in je mars hebben. Een puntje van lichte kritiek: Het is op één na de langste film van het programma. Kandidaat prijswin naars moeten hierin geen aanmoediging vinden om ook lan gere films te maken. Goede tweede werd in deze categorieën: 'Blik achter de schermen', van Thomassen Drijver/Verblifa, geproduceerd door Bob Kommer Studio's regisseur Pum Rote. Beeld en geluid zijn van uitstekende kwaliteit. De jury prijst deze film vooral vanwege de menselijke bena dering van een vrij hard onderwerp als de fabricage van blik en andere verpakkingen. Luchtig, geestig en creatief zijn en kele kwalificaties, die aan deze film werd meegegeven. Er is geen prijs verbonden aan deze eervolle vermelding, maar dat kan nog tijdens het Italiaanse IIF in de komende herfst. Derde in de categorieën A tot en met C was de kleurrijke film 'Cocoa' van Cacaofabriek De Zaan BV, producent Pelican films, regisseur Sarah Srulkar. Alle filmische moge lijkheden zijn hier benut om in een wervelend tempo met fraaie beelden te vertellen hoe chocola op tafel komt. Het verdient een compliment om dat op deze wijze in één kwar tier te doen. De SAM-prijs, genoemd naar de Stichting Audiovisuele Manifestaties, die wordt toegekend in de categorieën D tot en met H is toegekend aan de film 'De kern van Dodewaard' van de Gemeenschappelijke Kernenergiecentrale Nederland, produktie Carillonproducers, regie Robin Jackson. De heer T. de Rooi) nam namens Smit International de Prix d'Am sterdam in ontvangst. In het midden Pim Korver en rechts jurylid mevr. N.J. de Roo. Alewijn Dekker neemt namens Carillonproducers de gelukwensen met het behalen van de SAM-prijs in ontvangst van de SAM-voorzii- ter mr. P.Y. Hondius.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1981 | | pagina 5