Onlangs vond de eerste vertoning plaats van het drieluik 'Het Verleden' zijn formulieren, die het 'spel' zo voor beeldig volgens de overheidsregels weet te spelen blijkt wel degelijk emotioneel en kwetsbaar. Zijn verwarring is zo groot en de afkeer van zijn rot die hij altijd heeft gespeeld zo hevig dat hij sluit bij het kind in te trekken om het te kunnen verzorgen. Hij verlaat zijn kantoor en zijn huis. Hes leeft nu zelf in een wereld waar hij altijd op veilige afstand van is geble ven. Langzaam krijgt hij een andere kijk op de dingen die hij zo lang deed. Een poging om het kind te adopteren stuit op een muur van cynisme. Hij die over de ellende van anderen 'besliste', besluit nu de ellende te delen. Maar door de overgave waarmee hij zich in zet, gaat het 'achterlijke' meisje met sprongen vooruit. De andere kant, het kantoor, verandert echter niet. Opeens is Hes een 'geval', is hij zelf het slacht offer van opvattingen en opmerkingen die hij nu van zijn collega's moet on dergaan. De stagiaire is de enige van kantoor die begrip heeft voor wat Hes doormaakt. Pogingen van buitenaf om hem tot redelijkheid te brengen hebben geen succes. De adoptie wordt afgewezen en Hes trekt zich nog verder terug uit de wereld. Maar hij weigert te capituleren voor de regels van het kantoor, temeer daar hij het meisje vooruit ziet gaan. Zijn poging om nu daadwerkelijk één geval op te lossen in plaats van veel gevallen half of helemaal niet is tot 'mislukken gedoemd. Wanneer een laatste poging om Hes tot rede te bren gen (hij kan zelfs zijn oude functie weer normaal innemen) mislukt, wordt er gedreigd met de politie en een psy chiatrisch onderzoek. Hes weet dat hij machteloos staat. De macht van de stempels overwint. Teleurgesteld staat hij het kind af. 'Marie In 'Mevrouw van der Putte', geregis- Het drieluik 'Het Verleden' werd ver filmd naar drie korte verhalen van R.J. Peskens (pseudoniek van uitgever Geert van Oorschot), uit diens bundel 'Mijn moeder was eigenlijk een Ita liaanse'. Wat de films gemeen hebben is hun thema: het mislukken van de liefde. De drie films worden met elkaar ver bonden door een kort, contrasterend en wat cynisch commentaar, dat wordt uitgesproken door de schrijver zelf. 'Marie', geregiseerd door Bas van der Lecq, vertelt het verhaal van een vrouw, die de man, op wie zij veertien jaar vroeger dodelijk verliefd is ge weest, verzoekt haar nog één keer te willen ontmoeten. In de hoofdrollen Elja Pelgrom en Jeroen Krabbé. In 'Mevrouw Katrien', geregisseerd door Bram van Erkel, wordt een bol lenkweker door zijn eerste echtgenote ontboden voor een sterfgeval, onder het mom tot steun te zijn van de zoon uit dat huwelijk. In de hoofdrollen Chris Lomme en Jan Decleir. seerd door Roy Logger, leidt de liefde tot doodslag. Een eenvoudige boek houder raakt verstrikt in de netten van een tiranieke invalide vrouw. In de hoofdrollen Dora van der Groen en Ton Lutz. Verder zijn in dit drieluik rollen te zien van: Edda Barends, Marjan Berk, Huib Broos, Niek Engelschman, Eddy Hab- bema, Maarten Spanjer, Dolf de Vries en een gastrol van Geert van Oorschot. Het camerawerk werd verzorgd door Frans Bromet en Rob van der Drift met Goert Giltay aan de tweede came ra. Het geluid was in handen van René van den Berg, Piet Roodenburg en Roel Bazen. Het scenario is van Bas van der Lecq en Judith Herzberg. 'Het Verleden' werd geproduceerd door Otto Jongerius en Roy Logger voor Hollandia Filmprodukties in co-pro- duktie met de NCRV-Televisie. De ver toningsduur is 112 minuten. De bio scoopdistributie is in handen van Cupi do Films. 'Mevrouw Katrien' 'Mevrouw Van der Putte'

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1982 | | pagina 5