AGFA-GEVAERT LANCEERT NIEUWE CINEFILM EERSTE GROTE ONDERSCHEIDING TECHNISCHE GEGEVENS: Pierre Granier-Deferre kreeg een nomi natie voor de regie van zijn film 'Une étrange affaire', naast Michel Piccoli voor zijn hoofdrol en Gérard Lanvin en Nathalie Baye voor hun bijrollen. Patrick Dewaere maakte ook een kans als beste mannelijke hoofdrolspeler voor zijn prestatie in 'Beau-Père' en Isabelle Adjani (Possession), Fanny Ardant ('La femme d'a coté', met daarin ook een bijrolnominatie voor Véronique Silver) en Cathérine De- neuve ('Hotel des Amériques', waarin ook Sabine Haudepin een bijrolkans heeft) beconcurreren elkaar naast Isabelle Huppert voor de beste vrou welijke hoofdrol. Vier films dingen mee naar de César voor de beste debuutfilm: 'Diva' van Jean-Jacques Beinex - met nog vier an dere nominaties een opvallende bin nenkomer - 'Neige' van Juliet Berto en Jean-Henri Roger, 'Une affaire d'Hom- mes' van Nicolas Ribowski en 'Le Jar- dinier' van Jean-Pierre Sentier. Als beste buitenlandse films kwamen uit de bus 'Raiders of the Lost Ark' van Steven Spielberg, 'Elephant Man' van David Lynch, 'Die Falschung' van Volker Schlöndorf en buiten mede dinging 'Man van IJzer' van Andrzej Wajda. De beste film is geworden 'La guerre du feu'. Jean Jacques Annaud werd eveneens onderscheiden voor zijn regie. De César voor de mannelijke hoofdrol ging naar Michel Serrault (in 'Garde a vue') en Isabelle Adjani werd onder scheiden voor haar rol in 'Possession'. Als beste buitenlandse film kwam 'Elephant Man' uit Engeland (regie David Lynch) uit de bus. Rutger Hauer blijft buiten onze eigen grenzen aan het werk. Na zijn rol als 'Albert Speer' heeft hij zich op Jamai ca gemeld voor de opnamen van de UA-film 'Eureka', een moordmysterie, waarin te zijner tijd ook Gene Hack man en Theresa Russell te zien zullen zijn. De nieuwe professionele kleurennega- tieffilm beantwoordt aan alle eisen van de verbruikersmarkt. Kritisch is deze markt alleszins. Enerzijds is er de ex plosieve ontwikkeling van de kleuren televisie waarbij de elektronica steeds verder oprukt. Anderzijds hebben we de wereld van het grote scherm, de bioscopen, in hun concurrentiestrijd met het medium televisie. Buiten het prioriteitsvoordeel (de meeste films komen slechts na verloop van tijd op de t.v.) zijn vooral de afmetingen van het scherm en de betere kwaliteits- weergave een troef in het voordeel van de bioscoopfilm. De voornaamste factoren die bepalend zijn voor een kwalitatief hoogstaande beeldweergave zijn: scherpte van het beeld, korrel, gradatie en kleurenweer- gave. Enkele jaren geleden reeds vond men bij Agfa-Gevaert een bevredigend ant woord voor al deze eisen. Denk maar aan de ondertussen al klas siek geworden film van Ermanno Olmi, 'De Klompenboom' (Gouden Palm op het Festival van Cannes 1978). Een werkopname van 'Het Beest Veel tijd moest echter worden besteed aan het volledig aanpassen van de for mule aan massale produktie. Dat is thans gebeurd. Eind 1980 werd in Parijs de 'Oscar de France' toegekend aan de nieuwe film, Gevacolor Negative type 682. Pierre Viot, directeur-generaal van het 'Centre National de la Cinematogra- phie' (C.N.C.), verbonden aan het Franse Ministerie van Cultuur, ver klaarde bij de gelegenheid dat met dit materiaal, 'een meilpaal was bereikt in de geschiedenis van de kleurenfilm'. Het was de definitieve start van dit uit zonderlijk materiaal. Aangemoedigd door dit succes is men bij Agfa-Gevaert gestart met een groots opgezette cam pagne om het nieuwe materiaal op de wereldmakrt een plaats te geven. In Frankrijk, Italië en Spanje wordt op dit ogenblik reeds op grote schaal ge werkt met Gevacolor Negative 682. Ook in Oost-Europa en de Verenigde Staten begint men de kwaliteiten van dit materiaal te erkennen. Het ligt echter voor de hand dat de eerste grote produkties met deze nieu we filmsoort 'dichter bij huis' van start gaan. Zo is de Belgisch-Nederlandse film 'Het Beest', van de Belgische regisseur Paul Collet ('Dood van een non'), inte graal op dit nieuwe materiaal opgeno men, terwijl nog andere produkties op stapel staan. Type 682 kan rechtstreeks of via een tussenfilm gekopieerd worden op lees verder op pagina 8

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1982 | | pagina 5