AGFA-GEVAERT LANCEERT
NIEUWE CINEFILM
EERSTE GROTE
ONDERSCHEIDING
TECHNISCHE GEGEVENS:
Pierre Granier-Deferre kreeg een nomi
natie voor de regie van zijn film 'Une
étrange affaire', naast Michel Piccoli
voor zijn hoofdrol en Gérard Lanvin
en Nathalie Baye voor hun bijrollen.
Patrick Dewaere maakte ook een kans
als beste mannelijke hoofdrolspeler
voor zijn prestatie in 'Beau-Père' en
Isabelle Adjani (Possession), Fanny
Ardant ('La femme d'a coté', met
daarin ook een bijrolnominatie voor
Véronique Silver) en Cathérine De-
neuve ('Hotel des Amériques', waarin
ook Sabine Haudepin een bijrolkans
heeft) beconcurreren elkaar naast
Isabelle Huppert voor de beste vrou
welijke hoofdrol.
Vier films dingen mee naar de César
voor de beste debuutfilm: 'Diva' van
Jean-Jacques Beinex - met nog vier an
dere nominaties een opvallende bin
nenkomer - 'Neige' van Juliet Berto en
Jean-Henri Roger, 'Une affaire d'Hom-
mes' van Nicolas Ribowski en 'Le Jar-
dinier' van Jean-Pierre Sentier.
Als beste buitenlandse films kwamen
uit de bus 'Raiders of the Lost Ark'
van Steven Spielberg, 'Elephant Man'
van David Lynch, 'Die Falschung' van
Volker Schlöndorf en buiten mede
dinging 'Man van IJzer' van Andrzej
Wajda.
De beste film is geworden 'La guerre
du feu'. Jean Jacques Annaud werd
eveneens onderscheiden voor zijn
regie.
De César voor de mannelijke hoofdrol
ging naar Michel Serrault (in 'Garde a
vue') en Isabelle Adjani werd onder
scheiden voor haar rol in 'Possession'.
Als beste buitenlandse film kwam
'Elephant Man' uit Engeland (regie
David Lynch) uit de bus.
Rutger Hauer blijft buiten onze eigen
grenzen aan het werk. Na zijn rol als
'Albert Speer' heeft hij zich op Jamai
ca gemeld voor de opnamen van de
UA-film 'Eureka', een moordmysterie,
waarin te zijner tijd ook Gene Hack
man en Theresa Russell te zien zullen
zijn.
De nieuwe professionele kleurennega-
tieffilm beantwoordt aan alle eisen van
de verbruikersmarkt. Kritisch is deze
markt alleszins. Enerzijds is er de ex
plosieve ontwikkeling van de kleuren
televisie waarbij de elektronica steeds
verder oprukt. Anderzijds hebben we
de wereld van het grote scherm, de
bioscopen, in hun concurrentiestrijd
met het medium televisie. Buiten het
prioriteitsvoordeel (de meeste films
komen slechts na verloop van tijd op
de t.v.) zijn vooral de afmetingen van
het scherm en de betere kwaliteits-
weergave een troef in het voordeel van
de bioscoopfilm.
De voornaamste factoren die bepalend
zijn voor een kwalitatief hoogstaande
beeldweergave zijn: scherpte van het
beeld, korrel, gradatie en kleurenweer-
gave.
Enkele jaren geleden reeds vond men
bij Agfa-Gevaert een bevredigend ant
woord voor al deze eisen.
Denk maar aan de ondertussen al klas
siek geworden film van Ermanno Olmi,
'De Klompenboom' (Gouden Palm op
het Festival van Cannes 1978).
Een werkopname van 'Het Beest
Veel tijd moest echter worden besteed
aan het volledig aanpassen van de for
mule aan massale produktie. Dat is
thans gebeurd.
Eind 1980 werd in Parijs de 'Oscar de
France' toegekend aan de nieuwe film,
Gevacolor Negative type 682.
Pierre Viot, directeur-generaal van het
'Centre National de la Cinematogra-
phie' (C.N.C.), verbonden aan het
Franse Ministerie van Cultuur, ver
klaarde bij de gelegenheid dat met dit
materiaal, 'een meilpaal was bereikt in
de geschiedenis van de kleurenfilm'.
Het was de definitieve start van dit uit
zonderlijk materiaal. Aangemoedigd
door dit succes is men bij Agfa-Gevaert
gestart met een groots opgezette cam
pagne om het nieuwe materiaal op de
wereldmakrt een plaats te geven.
In Frankrijk, Italië en Spanje wordt op
dit ogenblik reeds op grote schaal ge
werkt met Gevacolor Negative 682.
Ook in Oost-Europa en de Verenigde
Staten begint men de kwaliteiten van
dit materiaal te erkennen.
Het ligt echter voor de hand dat de
eerste grote produkties met deze nieu
we filmsoort 'dichter bij huis' van start
gaan.
Zo is de Belgisch-Nederlandse film
'Het Beest', van de Belgische regisseur
Paul Collet ('Dood van een non'), inte
graal op dit nieuwe materiaal opgeno
men, terwijl nog andere produkties op
stapel staan.
Type 682 kan rechtstreeks of via een
tussenfilm gekopieerd worden op
lees verder op pagina 8