1 DE AMERIKAANSE DROOM' Producent Frans Rasker ontving on langs uit handen van de heer J.G. van der Molen, tot voor kort hoofd van de afdeling film van het ministerie van CRM, de tweede prijs van het korte film festival van Huesca voor de film 'Life and death' onder regie van Joost Roelofsz. Op 19 april 1982 is het 200 jaar geleden dat Nederland en de Verenigde Staten diplomatieke betrekkingen aanknoop ten. Dit feit vormt de aanleiding tot velerlei hèrdenkings- activiteiten. Ter gelegenheid van deze Bicentennialviering heeft een NederlandsIAmerikaans team op initiatief van het Ministerie van Buitenlandse Zaken een film gemaakt, die in beide landen door de televisie zal worden uitgezon den. De basis voor deze film werd gelegd door Nico Crama in nauwe samenwerking met de Amerikaanse scenarioschrijver Dave B. Jones. 'De Amerikaanse droom' de Nederlandse titel van de film is een co-produktie van de NOS en WNET/Thirteen New York, geproduceerd door Cinecen- trum, waarbij Nico Crama als producer optrad. De film werd geregisseerd door George Sluizer en laat een vijftal portretten zien van Amerikanen, die een speciale band hebben met Nederland. Nico Crama zag duidelijk het gevaar dat, als je een dergelijk herdenkingsprogramma wilt maken, het al gauw ontaardt in een saaie geschiedenisles. Ervan uit gaande dat het de mensen zijn die de historie maken, wilde hij via gefilmde portretten iets van die geschiedenis tot uit drukking brengen. Nu zijn er tienduizenden mensen in Amerika die een speciale band met Nederland hebben, dus hoe vind je net de geschikte persoon voor je programma? Langdurig speurwerk leverde Crama om te beginnen enkele dozen vol knipsels op. Hij verzamelde alles wat er maar ge schreven werd over nieuwe emigranten, afstammelingen van emigranten, Nederlandkenners... kortom alles wat betrek king heeft op die speciale band en terug te vinden is in het verhaal van die ene man, of die ene vrouw. Na vele gesprek ken en grondige selectie bleven er uiteindelijk vijf mensen over. We zien in de film Koos van den Akker, die het meest flam boyante voorbeeld is van een nieuwe emigrant. Iemand die zijn uiterste best doet om in recordtempo zijn Nederlandse wortels uit te roeien en nog Amerikaanser te worden dan de Amerikanen. Hij is bovendien het zoveelste voorbeeld van de 'Amerikaanse Droom' die werkelijkheid is geworden: Van bedelaar tot miljonair. Koos van den Akker was dan wel geen echte bedelaar toen hij in 1968 voet aan land zette in New York, maar de 68 dollar die hij in zijn zak had en de draagbare naaimachine waren' toch niet briljant als begin kapitaal. Maar Koos was een gedreven man. Hij wilde koste wat het kost mode-ontwerp er worden. Koos is lyrisch over zijn nieuwe vaderland en zegt dat hij niets meer met Nederland te maken wil hebben. Volgens Koos is Holland te klein, te stom en te bureaucratisch voor een genie ah hij. Iemand die zich niet meer als Amerikaan hoeft te bewijzen is Walter Cronkite. Zijn voorouders behoorden tot de eerste emigranten die vanuit Nederland naar Amerika kwamen. Als de beroemdste nieuws-presentator van de televisie, kwam hij jarenlang in opiniepeilingen uit de bus als de per soon die het meeste vertrouwen genoot. Zelf benadrukt hij graag het feit dat hij van Nederlandse voorouders afstamt. De oer-degelijke Cronkite wordt bijna sentimenteel als hij over zijn Friese voorouders spreekt. Zijn liefde voor z'n zeiljacht 'Wyntje', waarop we hem ook zien in deze film, heeft volgens hem alles te maken met het feit dat hij af stamt van een volk dat als zeevarende natie geschiedenis heeft gemaakt. Helen Colijn kwam na de Tweede Wereldoorlog met haar moeder, vanuit Nederlands-Indië, naar Californië. Zij is de kleindochter van Hendrik Colijn, die voor de oorlog vijf maal minister-president was. Helen Colijn heeft onlangs een boek over Nederland geschreven. 'Of Dutch Ways', dat in Amerika een succes werd. Zij is een nuchtere, actieve vrouw

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1982 | | pagina 4