Best original score: Best original song: Best actor: Henry Fonda voor On golden pond, producent: Bruce Gilbert Best actress: Katharine Hepburn voor On golden pond Best supporting actor: John Gielgud voor Arthur Best supporting actress: Maureen Stapleton voor Reds Best original screenplay: Colin Weiland voor Chariots of fire Best screenplay adaption: Ernest Thompson voor On golden pond Best cinematography: Vittorio Stararo voor Reds Best film editing: Michael Kahn voor Raiders of the lost ark, producent: Frank Marshall Vangelis voor Chariots of fire Arthurs theme (Best that you can do), muziek en tekst door Burt Bacharach, Carole Bayer Sager, Christopher Cross en Peter Allen. Best art direction: Raiders of the lost ark voor Norman Reynolds en Leslie Dilley Best costume design: Milena Canonero voor Chariots of fire Best sound: Raiders.of the lost ark voor Bill Varney, Steve Maslov, Gregg Landaker en Roy Charman Best visual effects: Raiders of the lost ark voor Richard Edlund, Kit West, Bruce Nicholson en Joe Johnston Best short films: Crac, producent Frederic Back (animatie) Violet, producenten: Paul Kemp en Shelley Levinson (live action) Genocide, producenten: Arnold Schwartzman en Rabbi Marvin Hier (feature) Close harmony, producent: Nigel Noble (short) Rick Baker voor An American werewolf in London. Best documentaries: Best make-up: ADVIEZEN RAAD VOOR DE KUNST NEDERLANDSE FILMS VERBRAND Onlangs heeft de première plaatsgevonden van de brandweer-wervingsfilm 'We komen eraan' vervaar digd in opdracht van de Inspectie voor het brand weerwezen ressorterend onder het Ministerie van Binnenlandse Zaken. In aanwezigheid van een groot aantal autoriteiten waaronder de Staatssecre taris, de secretaris-generaal en de directeur-generaal van het desbetreffende ministerie begeleid door de Hoofdinspecteur voor het Brandweerwezen vond de première van deze door Fred Hilberdink geregis seerde produktie plaats. Het voornaamste doel is de werving van vrijwilligers en het voorlichting geven over de vele brandweertaken en de vragen die het aanmelden voor de vrijwillige brandweer bij poten tiële kandidaten kan oproepen. Een tweede bijzondere film die recentelijk in pre mière ging is 'Onder de vloedlijn'geregisseerd door Han van Gelder. De première van deze film werd ingeleid door staatssecretaris HA. de Boer van het Ministerie van C.R.M. De bouw van de Oosterschelde pijlerdam maakt het mogelijk de menselijke veiligheid te waarborgen en tegens het milieu te behouden. De Oosterschelde is de enige zee-arm op deze breedtegraad die nog niet van verstedelijking of industrialisering te lijden heeft gehad. Door de schuiven in een dam, waar door eb en vloed vrij in- en uit kunnen stromen, blijft een uniek milieu in stand. De Oosterschelde is een uniek stuk nog onbedorven natuur, als zodanig een levend museum, nu al. In dit museum zijn de levende schatten niet zomaar zichtbaar en daardoor bij velen onbekend. Zijn werkelijke waarde onttrekt zich aan de oppervla- kige passant. De film maakt ze zichtbaar en wel licht bemind. De mens en zijn werk vormen het 'randgebeuren', de link met de touschouwe, een momentopname uit een duizenden jaren geschiede nis van het samenspel van eb en vloed, van droog vallen en overspoeld worden, van aanpassen of ver dwijnen. De nadruk ligt in deze film op het leven onder water met zijn verrassende verscheidenheid. De film werd mogelijk gemaakt door de ministe ries van C.R.M., Verkeer en Waterstaat en Land bouw en Visserij. In de maand februari 1982 heeft de Raad voor de Kunst positief geadvi seerd voor de realisering van de volgen de filmprojecten: 'De stenen vriendin' van J. Markus; 'Achter onze verbeel ding' van Nashka van der Lely en Hed- dy Honigmann; 'De klok horen luiden' van Boud Smit en 'Assefeest' van R. Gieking. Bij de grote brand in Cineteca Nacio- nal van Mexico, enkele dagen geleden geleden, waarbij 5 mensen zijn omge komen en 51 personen gewond, zijn ook een groot aantal films van de Ne derlandse cineast George Sluizer ver brand. De Cineteca Nacional zou van 17 tot 24 april een retrospectief wijden aan Sluizer's werk van 1960 tot 1980. De copieën van 17 speelfilms en docu mentaires waren er al aanwezig, enkele ervan zijn helaas onvervangbaar.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1982 | | pagina 4