Best original score:
Best original song:
Best actor: Henry Fonda voor On golden pond,
producent: Bruce Gilbert
Best actress: Katharine Hepburn voor On golden
pond
Best supporting actor: John Gielgud voor Arthur
Best supporting actress: Maureen Stapleton voor Reds
Best original screenplay: Colin Weiland voor Chariots of fire
Best screenplay adaption: Ernest Thompson voor On golden pond
Best cinematography: Vittorio Stararo voor Reds
Best film editing: Michael Kahn voor Raiders of the lost
ark, producent: Frank Marshall
Vangelis voor Chariots of fire
Arthurs theme (Best that you can do),
muziek en tekst door Burt Bacharach,
Carole Bayer Sager, Christopher Cross
en Peter Allen.
Best art direction: Raiders of the lost ark voor Norman
Reynolds en Leslie Dilley
Best costume design: Milena Canonero voor Chariots of fire
Best sound: Raiders.of the lost ark voor Bill Varney,
Steve Maslov, Gregg Landaker en Roy
Charman
Best visual effects: Raiders of the lost ark voor Richard
Edlund, Kit West, Bruce Nicholson en
Joe Johnston
Best short films: Crac, producent Frederic Back
(animatie)
Violet, producenten: Paul Kemp en
Shelley Levinson (live action)
Genocide, producenten: Arnold
Schwartzman en Rabbi Marvin Hier
(feature)
Close harmony, producent: Nigel Noble
(short)
Rick Baker voor An American
werewolf in London.
Best documentaries:
Best make-up:
ADVIEZEN RAAD VOOR
DE KUNST
NEDERLANDSE FILMS
VERBRAND
Onlangs heeft de première plaatsgevonden van de
brandweer-wervingsfilm 'We komen eraan' vervaar
digd in opdracht van de Inspectie voor het brand
weerwezen ressorterend onder het Ministerie van
Binnenlandse Zaken. In aanwezigheid van een
groot aantal autoriteiten waaronder de Staatssecre
taris, de secretaris-generaal en de directeur-generaal
van het desbetreffende ministerie begeleid door de
Hoofdinspecteur voor het Brandweerwezen vond
de première van deze door Fred Hilberdink geregis
seerde produktie plaats. Het voornaamste doel is de
werving van vrijwilligers en het voorlichting geven
over de vele brandweertaken en de vragen die het
aanmelden voor de vrijwillige brandweer bij poten
tiële kandidaten kan oproepen.
Een tweede bijzondere film die recentelijk in pre
mière ging is 'Onder de vloedlijn'geregisseerd door
Han van Gelder. De première van deze film werd
ingeleid door staatssecretaris HA. de Boer van het
Ministerie van C.R.M.
De bouw van de Oosterschelde pijlerdam maakt het
mogelijk de menselijke veiligheid te waarborgen en
tegens het milieu te behouden. De Oosterschelde is
de enige zee-arm op deze breedtegraad die nog niet
van verstedelijking of industrialisering te lijden
heeft gehad. Door de schuiven in een dam, waar
door eb en vloed vrij in- en uit kunnen stromen,
blijft een uniek milieu in stand.
De Oosterschelde is een uniek stuk nog onbedorven
natuur, als zodanig een levend museum, nu al. In
dit museum zijn de levende schatten niet zomaar
zichtbaar en daardoor bij velen onbekend. Zijn
werkelijke waarde onttrekt zich aan de oppervla-
kige passant. De film maakt ze zichtbaar en wel
licht bemind. De mens en zijn werk vormen het
'randgebeuren', de link met de touschouwe, een
momentopname uit een duizenden jaren geschiede
nis van het samenspel van eb en vloed, van droog
vallen en overspoeld worden, van aanpassen of ver
dwijnen. De nadruk ligt in deze film op het leven
onder water met zijn verrassende verscheidenheid.
De film werd mogelijk gemaakt door de ministe
ries van C.R.M., Verkeer en Waterstaat en Land
bouw en Visserij.
In de maand februari 1982 heeft de
Raad voor de Kunst positief geadvi
seerd voor de realisering van de volgen
de filmprojecten: 'De stenen vriendin'
van J. Markus; 'Achter onze verbeel
ding' van Nashka van der Lely en Hed-
dy Honigmann; 'De klok horen luiden'
van Boud Smit en 'Assefeest' van R.
Gieking.
Bij de grote brand in Cineteca Nacio-
nal van Mexico, enkele dagen geleden
geleden, waarbij 5 mensen zijn omge
komen en 51 personen gewond, zijn
ook een groot aantal films van de Ne
derlandse cineast George Sluizer ver
brand.
De Cineteca Nacional zou van 17 tot
24 april een retrospectief wijden aan
Sluizer's werk van 1960 tot 1980.
De copieën van 17 speelfilms en docu
mentaires waren er al aanwezig, enkele
ervan zijn helaas onvervangbaar.