De derde opmerkelijke première was 'De Amerikaanse Droom', waarvan in deze kolommen reeds uitvoerig melding gemaakt is. Op 1 april jl. woonden een groot aantal hoogwaardigheidsbekle ders deze eerste vertoning bij, waaronder op onze foto minister president Van Agt, die regisseur George Sluizer complimenteert en achter hem minister Terlouw van Economische Zaken in ge sprek met hoek Dikker, die de muziek bij de film verzorgde. 'DROMEN'WORDEN WERKELIJKHEID In het kader van de Nederlandse Film dagen van 23 - 29 september 1982 in Utrecht wordt een scenario wedstrijd georganiseerd voor de jeugd tot en met 18 jaar. Het thema van de scenariowedstrijd is 'Dromen'. Een jury bestaande uit Karst van der Meulen, regisseur, Hans Klap, directeur Filmacademie, Max van Praag, filmdis tributeur City en Peter Kanters, Public Relations Cinecentrum, zal vijf scena rio's van maximaal 2 minuten uitkie zen die voor verfilming in aanmerking komen. De verfilming, onder regie van degene die het scenario heeft geschreven, vindt plaats tusen 10-15 juni 1982 met een echte filmploeg van de Filmaca demie. De volgende vijf bekende regisseurs: Karst van der Meulen, Guido Pieters, Fons Rademakers, Paul Verhoeven en Wim Verstappen, zullen de jonge regis seurs op de set ondersteunen. De scenariowedstrijd sluit op 15 mei 1982. Het ligt in de bedoeling de films na de première tijdens de Filmdagen in Utrecht voor een grote Nederlandse film als voorfilm te laten draaien. De spelregels met voorbeeld scenario kunt u opvragen bij Cinecentrum, Peter Kanters, postbus 508, 1200 AM Hilversum of telefonisch 035-13851. Als het waar is dat in Nederland alles altijd iets later gebeurd, kunnen de bioscoopexploitanten de toekomst weer met meer vertrouwen tegemoet zien. In Frankrijk bijvoorbeeld zijn in 1981 ongeveer 8 procent meer toegangskaar- ten verkocht dan in het jaar daarvoor. Dit leverde een totaal aantal bezoekers op van 187 miljoen. Serge Siritzky, voorzitter van de Fran se organisatie van bioscoopexploitan ten meent dat deze groei voornamelijk te danken is aan de investeringen die de laatste tien jaar hebben plaatsgevon den ter verbetering van het bioscoop park en meer in het bijzonder door de verbouwingen van solotheaters tot complexen. Daarnaast is ook van in vloed geweest het gedeeltelijk loslaten van een prijsbeschikking door de rege ring. Ook uit Italië komen optimistische be richten. Marktonderzoeker Sandro Fer- rau heeft een uitvoerige analyse gepu bliceerd voor de Italiaanse organisatie' van exploitanten. Tot oktober 1981 verliepen de cijters ongeveer volgens de lijn van het jaar daarvoor in dezelfde periode. Daarna ontstond er een sterke groei aan bezoek. Door Ferrau de 'ok tober revolutie' genoemd, die nog steeds voortduurt. Gedurende de laatste maanden brach ten 162 films tezamen ruim 12 miljoen gulden op. In 1980 was dat nog 9 1/2 miljoen gulden en toen werden er 198 films vertoond. Een stijging derhalve van 27.6 procent. Rekening houdend met een inflatiecorrectie toont de ana lyse een reële stijging aan van 14 pro cent. Ferrau schrijft deze spectaculaire groei onder andere toe aan een grotere hoe veelheid Italiaanse films gedurende de laatste zes maanden. 52.5 procent van het publiek bracht een bezoek aan de 'eigen' films tegen 50.7 procent in 1980. Als tweede trekker kwamen de Amerikaanse films uit de bus. Hiernaar keek 30.8 procent, waarmee deze cate gorie 7.9 procent moest inleveren (was in 1980 nog 38.7 procent). De Zweede regering overweegt belas tingen te gaan heffen op de verhuur van video- en geluidscassettes. De in komsten daarvan kunnen dan ten goe de komen aan de Zweedse filmindus trie. Op geluidscasettes zou dit jaar lijks een bedrag kunnen opleveren van 20 miljoen gulden. 20 tot 25 procent daarvan wordt dan ter beschikking ge steld van het Zweedse Filminstituut. Op dit moment ontvangt dit Instituut ongeveer 27 miljoen gulden. Tweeder de van dit bedrag komt uit een belas tingheffing van 10 procent op bio scoopkaartjes. De rest wordt direct door de overheid gefourneerd.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1982 | | pagina 5