Onder de titel "De werkelijkheid
van Jan Vrijman" werd deze soms
controversiële film geëerd met een
retrospectief van een groot aantal
films uit zijn omvangrijke oeuvre en
een tentoonstelling in het exposi-
tiehuis van het Cultureel Centrum 't
Hoogt, die op 24 september werd
geopend door H.J.A. Hofland.
Zondagmiddag was de beurt aan de
wellicht volgende generatie filmma
kers. Uitgaande van het thema
"Dromen" mochten vijf jeugdige
scenaristen, winnaars van de door
Cinecentrum en de Nederlandse
Film en Televisie Academie georga
niseerde scenariowedstrijd, de
filmpjes vertonen die ze in de afge
lopen tijd met zoveel inzet en en
thousiasme en onder de vakkundi
ge leiding van meer in de techniek
doorknede "collega's" hadden ge
maakt. Onder eindregie van Guido
Pieters is een vijf luik samengesteld,
dat te zijner tijd door Euro-Centra-
film als voorprogramma zal worden
ingezet.
Een belangrijke plaats werd ook in
geruimd voor die filmers die in
1946 weer de draad van de Neder
landse filmproduktie oppakten. In
het al eerder genoemde programma
"Vóór de nieuwe golf" vinden we
foto's pagina 6:
boven: Jos Stelling tijdens zijn openingstoe
spraak.
onder: de winnaars van de Gouden Kalveren
v.l.n.r. Marleen Gorris, Pjotr van Dijk, Rudolf
van den Berg, Rijk de Gooyer, Theo van de
Sande, Hans van Dongen en Dan Ireland
foto's pagina 7:
linksonder: de door Tuschinski ter beschik
king gestelde apparatuur in het Jaarbeurs
Congrescentrum, bediend door een ploeg onder
leiding van de heer D.J.H. Swart
rechtsboven: Orlow Seunke, Gerard Thoolen en
Dorijn Curvers na de première van "De smaak
van water"
midden: de jury, v.l.n.r. René Solleveld, Ellen
Waller, Roeland Kerbosch, Natascha Emma-
nuels, Ate de Jong, Robbe de Hert, Nico
Scheepmaker, Thijs Ockersen en José Kersten
onder: Bloemen voor Renée Soutendijk en
Nouchka van Brakel van producent Matthijs van
Heyningen.
foto s: Jan Schut