PRODUCTIEFONDS VOOR
NEDERLANDSE FILMS
1n het eerste kwartaal 1983 zijn
voor de verfilming van de volgende
speelfilmprojecten door het Pro
ductiefonds toewijzingen verleend:
An Bloem gaat scheiden Frans
Rasker Film B.V.
Regie: Peter Oosthoek
Scenario: Ton Vorstenbosch
De Cock/Moord in extase Maggan
Films B.V.
Regie: Hans Scheepmaker
Scenario: Felix Thijssen, Hans
Scheepmaker en Henk Bos
De Anna - Olga Madsen B.V.
Regie: Erik van Zuylen
Scenario: Erik van Zuylen
De thuiskeer van Marian Winters
(De titel inmiddels gewijzigd in De
Stille Oceaan) De Eerste Amster
damse Filmassociatie van 1980
(Jean v.d. Velde, René Seegers,
Leon de Winter)
Regie: Digna Sinke
Scenario: Annemarie v.d. Putte en
Digna Sinke
Bijdragen zijn toegekend ten be
hoeve van het uitwerken van scena
rio's door Rogier Proper en Alex
van Warmerdam
FUJI VESTIGT ZICH IN
NEDERLAND
Onlangs heeft Trade Film Bene
lux N.V. een kantoor geopend in
Amsterdam. Dit brengt de Fuji Mo-
tion Picture Film officieel op de
Nederlandse markt, een lang ver
wachte gebeurtenis voor de profes
sionele klantenkring.
Sinds 'Het meisje met het rode
haar' hebben verscheidene Neder
landse producenten Fuji gekozen.
Met de opening van een kantoor in
het centrum van Amsterdam wenst
Trade Film Benelux N.V. haar
cliënten beter te dienen door het
volledige gamma van Fuji produk-
ten snel beschikbaar te kunnen stel
len.
Bij de intrede in Nederland brengt
Fuji een nieuw produkt op de
makt, dat meteen leverbaar is.
De nieuwe Fuji Color High Speed
Negative Film AX (8512 in 35 mm
en 8522 in 16 mm).
Deze Ultra High Speed film heeft
een gevoeligheid van 320 ASA (200
ASA (daglicht) met een kleuren ba
lans bij 3200 K. De film is uiterst
geschikt voor binnen- en buitenop
namen bij lage lichtintensiteit, voor
avond- of onderwaterfotografie en
VERKIEZING VAN DE NEDERLAN
Op initiatief van Columbia Pictures
en het huis-aan-huis-blad 'Het Zui
den/De Havenloods vonden in Rot
terdam de verkiezingen plaats van
het Nederlandse equivalent van de
Engelse actrice Joan (Dynasty) Col-
lins, die binnenkort ook in de bio
scopen te zien zal zijn in de Colum
bia film 'Homework'. Vandaar dus
ook.
DSE 'JOAN COLLINS'
Elf canailleuze dames meldden zich
ter beoordeling aan een jury onder
voorzitterschap van acteur Hans
Boswinkel. Uiteindelijk eindigden
twee kandidaten ex aequo op de
eerste plaats. Eén bleek qua uiter
lijk het meest met Miss Collins over
een te komen, terwijl nummer twee
de meeste karaktertrekken met haar
gemeen scheen te hebben.
hoge snelheden. Zelfs bij zulke
moeilijke omstandigheden blijft de
film zeer fijn van korrel en met een
hoge definitie. Afdrukken op Fuji
Color Positive Film geven een hoog
kwaliteitsbeeld de film werd ook
ontworpen met een zeer hoge kleu-
renvastheid. Verder bestaat het
Fuji produkt nog uit: Negatief 100
ASA (zeer fijne korrel) in 35 en 16
mm; Color Reversal RT 125 en
RT500 in 16 mm; Fuji Color Posi
tive Film in 35 en 16 mm.
Inmiddels heeft de Eerste Amster
damse Filmassociatie gebruik ge
maakt van het nieuwe Fuji mate
riaal voor 'Parfait'Amour', opgeno
men op 16 mm AX.
Verdere informatie over de verschil
lende types en hun mogelijkheden
zijn te verkrijgen op het kantoor:
Keizersgracht 678 of telefonisch
020-250714.
DE NACHT VAN VARENNES
Bij de uitgeverij Manteau is de ver
taling verschenen van La Nuit de
Varennes van Cathérine Rihoit,
waarnaar Ettore Scola zijn gelijkna
mige film heeft gemaakt, die on
langs ook in de Nederlandse biosco
pen te zien is geweest.
CANNES 1983
Een jury onder voorzitterschap van
de Amerikaanse schrijver William
Styron (Sophie's choice) heeft na
afloop van het laatste festival in
Cannes de volgende onderscheidin
gen uitgereikt.
Gouden Palm:
De ballade van Narayama van
Shohei Imamura (Japan)
Beste artistieke bijdrage.
Carmen van Carlos Saura (Spanje)
Juryprijs.
Kharij van Mrinal sen (India)
Speciale prijs van de jury:
Monty Python's the meaning of live
van Terry Jones (Engeland)
Beste actrice:
Hanna Schygulla voor haar rol in
Storia di Piera
Beste acteur:
Gian Maria Volonte voor zijn rol in
De dood van Mario Ricci
Er is geen prijs voor de beste regis
seur toegekend, maar een Grand
Prix de Création werd gezamenlijk
gegeven aan Robert Bresson voor
l'Argent (Frankrijk) en Andrei Tar-
kovsky voor Nostalgia (Rusland)
15