PRODUCTIEFONDS VOOR NEDERLANDSE FILMS 1n het eerste kwartaal 1983 zijn voor de verfilming van de volgende speelfilmprojecten door het Pro ductiefonds toewijzingen verleend: An Bloem gaat scheiden Frans Rasker Film B.V. Regie: Peter Oosthoek Scenario: Ton Vorstenbosch De Cock/Moord in extase Maggan Films B.V. Regie: Hans Scheepmaker Scenario: Felix Thijssen, Hans Scheepmaker en Henk Bos De Anna - Olga Madsen B.V. Regie: Erik van Zuylen Scenario: Erik van Zuylen De thuiskeer van Marian Winters (De titel inmiddels gewijzigd in De Stille Oceaan) De Eerste Amster damse Filmassociatie van 1980 (Jean v.d. Velde, René Seegers, Leon de Winter) Regie: Digna Sinke Scenario: Annemarie v.d. Putte en Digna Sinke Bijdragen zijn toegekend ten be hoeve van het uitwerken van scena rio's door Rogier Proper en Alex van Warmerdam FUJI VESTIGT ZICH IN NEDERLAND Onlangs heeft Trade Film Bene lux N.V. een kantoor geopend in Amsterdam. Dit brengt de Fuji Mo- tion Picture Film officieel op de Nederlandse markt, een lang ver wachte gebeurtenis voor de profes sionele klantenkring. Sinds 'Het meisje met het rode haar' hebben verscheidene Neder landse producenten Fuji gekozen. Met de opening van een kantoor in het centrum van Amsterdam wenst Trade Film Benelux N.V. haar cliënten beter te dienen door het volledige gamma van Fuji produk- ten snel beschikbaar te kunnen stel len. Bij de intrede in Nederland brengt Fuji een nieuw produkt op de makt, dat meteen leverbaar is. De nieuwe Fuji Color High Speed Negative Film AX (8512 in 35 mm en 8522 in 16 mm). Deze Ultra High Speed film heeft een gevoeligheid van 320 ASA (200 ASA (daglicht) met een kleuren ba lans bij 3200 K. De film is uiterst geschikt voor binnen- en buitenop namen bij lage lichtintensiteit, voor avond- of onderwaterfotografie en VERKIEZING VAN DE NEDERLAN Op initiatief van Columbia Pictures en het huis-aan-huis-blad 'Het Zui den/De Havenloods vonden in Rot terdam de verkiezingen plaats van het Nederlandse equivalent van de Engelse actrice Joan (Dynasty) Col- lins, die binnenkort ook in de bio scopen te zien zal zijn in de Colum bia film 'Homework'. Vandaar dus ook. DSE 'JOAN COLLINS' Elf canailleuze dames meldden zich ter beoordeling aan een jury onder voorzitterschap van acteur Hans Boswinkel. Uiteindelijk eindigden twee kandidaten ex aequo op de eerste plaats. Eén bleek qua uiter lijk het meest met Miss Collins over een te komen, terwijl nummer twee de meeste karaktertrekken met haar gemeen scheen te hebben. hoge snelheden. Zelfs bij zulke moeilijke omstandigheden blijft de film zeer fijn van korrel en met een hoge definitie. Afdrukken op Fuji Color Positive Film geven een hoog kwaliteitsbeeld de film werd ook ontworpen met een zeer hoge kleu- renvastheid. Verder bestaat het Fuji produkt nog uit: Negatief 100 ASA (zeer fijne korrel) in 35 en 16 mm; Color Reversal RT 125 en RT500 in 16 mm; Fuji Color Posi tive Film in 35 en 16 mm. Inmiddels heeft de Eerste Amster damse Filmassociatie gebruik ge maakt van het nieuwe Fuji mate riaal voor 'Parfait'Amour', opgeno men op 16 mm AX. Verdere informatie over de verschil lende types en hun mogelijkheden zijn te verkrijgen op het kantoor: Keizersgracht 678 of telefonisch 020-250714. DE NACHT VAN VARENNES Bij de uitgeverij Manteau is de ver taling verschenen van La Nuit de Varennes van Cathérine Rihoit, waarnaar Ettore Scola zijn gelijkna mige film heeft gemaakt, die on langs ook in de Nederlandse biosco pen te zien is geweest. CANNES 1983 Een jury onder voorzitterschap van de Amerikaanse schrijver William Styron (Sophie's choice) heeft na afloop van het laatste festival in Cannes de volgende onderscheidin gen uitgereikt. Gouden Palm: De ballade van Narayama van Shohei Imamura (Japan) Beste artistieke bijdrage. Carmen van Carlos Saura (Spanje) Juryprijs. Kharij van Mrinal sen (India) Speciale prijs van de jury: Monty Python's the meaning of live van Terry Jones (Engeland) Beste actrice: Hanna Schygulla voor haar rol in Storia di Piera Beste acteur: Gian Maria Volonte voor zijn rol in De dood van Mario Ricci Er is geen prijs voor de beste regis seur toegekend, maar een Grand Prix de Création werd gezamenlijk gegeven aan Robert Bresson voor l'Argent (Frankrijk) en Andrei Tar- kovsky voor Nostalgia (Rusland) 15

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1983 | | pagina 17