Allereerst werd, nog voor de ope ningsavond, in de expositieruimte van 't Hoogt een tentoonstelling geopend van de Utrechtse kunstena res Dirkje Kuik, die eveneens het af fiche voor de Filmdagen 1983, waarvan een portret van Haanstra een onderdeel vormde, heeft ont worpen. Een groot deel van het ten toongestelde werk tekeningen en litho's beeldden portretten van de cineast uit. De expositie werd ge opend door de schrijfster Ethel Portnoy, die ook deel uitmaakt van de jury die dit jaar de Gouden Kalveren toekende. Natuurlijk werd in een retrospectief vrijwel het gehele oeuvre van Haan stra vertoond. Op vrijdagmiddag 23 september tenslotte kwamen vele vrienden en bekenden van Haanstra bijeen voor een talkshow over dit boeiende 'on derwerp'. Gemeen hadden alle aanwezigen, waaronder Simon Carmiggelt, An- ton van Munster, Jan Blaaser, George Sluizer, op een of andere wijze betrokken zijn geweest bij het werk van Haanstra door de jaren heen. Na afloop van de show werd Haan stra een receptie aangeboden in het Utrechtse stadhuis. Daar ook reikte Dorothee Verdaasdonk het eerste exemplaar van het boekje 'Het Be wogen Oog', dat is verschenen in de Gouden-Kalf-reeks, aan de cineast uit. Ook de inmiddels verschenen andere twee delen in die reeks wer den officieel met een eerste exem plaar uitgereikt, waarbij ook de Bondsvoorzitter, Drs. J.Ph. Wolff een boekje in ontvangst mocht nemen. Andere retrospectieven Een volgend retrospectief besteedde aandacht aan de filmers van 'de eerste golf'. Deze groep filmmakers wordt gevormd door hen, die hun carrière startten in de jaren 1960- 1970, nadat in 1958 de Nederland se Film (en Televisie) Academie was opgericht. De filmers van de eerste golf kenmerken zich dus door een professionele opleiding in tegenstel ling tot de generaties die hen voor afgingen, die het vak alleen vanuit de praktijk konden leren. Binnen deze groep manifesteren zich film makers als onder andere Wim Ver stappen, Pim de la Parra, Nikolai van der Heyde, Nouchka van Bra- kel, Adriaan Ditvoorst en Renée Daalder. Voor het programma werd een brede keuze gemaakt uit speel films en documentaires uit die tijd. Onder de noemer 'Een Nederlands Filmer in het Buitenland' werd ook een overzicht gemaakt van het fil mische werk van George Sluizer, wiens eertijds door brand verloren gegane film 'Joao en het mes' met een speciaal voor deze Filmdagen gemaakte nieuwe kopie, mede mogelijk gemaakt door Sluizer zelf en het Nederlands Filmmuseum, werd vertoond tijdens een speciale voorstelling op 28 september. Tenslotte kon men ook dit jaar opnieuw kennismaken met het werk van één van Nederlands film- pioniers. Na het retrospectief ge wijd aan Max de Haas in 1982 was het nu de beurt aan Theo Frenkel Sr., die van 1910- 1928 een belang rijke bijdrage leverde aan de vader landse filmindustrie. Primeurs Een belangrijk nieuw initiatief werd verwezenlijkt door de start van de publicatie van de Gouden-Kalf- reeks. De eerste drie delen uit deze reeks zijn inmiddels verschenen. In het eerste deel 'Het Bewogen Oog' belichten Simon Carmiggelt, Anton van Munster, Anton Kool haas, Frank Zaagsma, Wim Verstap pen en Dorothee Verdaasdonk ver schillende facetten van leven en werk van Bert Haanstra. Deel 2 is een reprint van Ab van leperen's boekje 'Filmers '65', waarin een aantal interviews zijn opgenomen met mensen die in 1965 werden beschouwd als aanko mend talent: Frans Weisz, Rob du Mee, Gerard van den Berg, Kitty Courbois, Wim Verstappen, Pim de la Parra, John Rosinga, Nikolai van der Heyde en Johan van der Keu ken. Het boekje is aangevuld met een interview met van leperen zelf over de geschiedenis daarvan. Het derde deel heet 'De Eerste Golf' en is een systematisch onder zoek naar de activiteiten van de eerste lichting afgestudeerden van de Nederlandse Filmacademie. Het boek werd samengesteld door Doro thee Verdaasdonk in samenwerking met studenten van Instituut voor Theaterwetenschap van de Rijks universiteit van Utrecht. Het ligt in de bedoeling dat in de toekomst meerdere delen aan de Gouden- Kalf-reeks zullen worden toege voegd. Iets geheel nieuws was ook het ver schijnsel 'koffiediscussies'. Elke morgen was iedereen welkom in het café 't Hoogt om te praten met en te luisteren naar de gasten van die morgen. Op zaterdag 24 september, bijvoor beeld, discussieerden een aantal filmregisseurs met de belangstel lende bezoekers over 'Tijdsver schijnselen in film'. Op de daaropvolgende zondag na men een aantal Nederlandse actrices hun carrière onder de loep aan de hand van de stelling: 'Van dump blonde tot tough creep'. Deze dis cussie stond onder leiding van NRC- filmrecensente Joyce Roodnat. ü~-^ -irf?

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1983 | | pagina 5