Voor de leerlingen van de Utrechtse basisscholen was een speciaal jeugd programma samengesteld in Studio, waar cineasten Bert Haanstra en Karst van der Meulen en tv-presen- tatoren Edwin Rutten en Martin Brozius de programma's bij de jeugd introduceerden. Tot nu toe was de Nederlandse film op een uitzondering na uitslui tend voorbehouden voor het 'eigen' publiek. De Filmdagen vonden ech ter dat de vaderlandse produktie een dusdanig volwassen stadium be reikt heeft, dat hiervoor in het bui tenland zeker interesse zal bestaan. Dus werd besloten een filmmarkt te organiseren. Festival programmeurs ontvingen een mailing en voor de opvang van vijf journalisten uit Engeland, Frankrijk en Duitsland werd een budget uitgetrokken. Ook het Ministerie van WVC en het Pro ductiefonds stortten een bijdrage in dit potje. Nederlandse producenten kregen in Utrecht de mogelijkheid al hun films, dus niet alleen de meest re cente produkties, aan geïnteresseer den te tonen. Ulrich Gregor, vertegenwoordiger van de Berlijnse Internationale Filmfestspiele, toonde zich zeer onder de indruk van de hoge kwali teit van de meeste films. Hij zei let terlijk 'Het komt mij voor dat Ne derland op dit moment een van de interessantste filmlanden van Euro pa is en ik hoop dat veel films hun weg naar Duitsland weten te vin den'. Een vijf man sterke Hongaarse dele gatie selecteerde acht speelfilms voor de Nederlandse Filmweek in Budapest in 1985. Bovendien staan elf films op een verlanglijst om aan te kopen. De acht geselecteerde films zijn 'Sa- bine', 'De Pretenders', 'Het meisje met het rode haar', 'Giovanni', 'De stilte rond Christine M', 'De Illu sionist', 'An Bloem' en 'De Vlas chaard'. 'Als je begrijpt wat ik be doel', 'Het teken van het beest' en 'Een zwoele zomeravond' zullen een Hongaars bioscooproulement krijgen en tenslotte worden 'De il lusionist', 'An Bloem' en 'De Vlaschaard' op de televisie ver toond. België en Spanje zonden eveneens festivalvertegenwoordigers naar Utrecht. Over eventuele commer ciële aankopen waren aan het eind 4 van de filmdagen nog geen concrete gegevens bekend, hoewel de indruk bestaat dat de kans niet denkbeel dig is dat een aantal films hun weg naar de buitenlandse bioscopen zul len vinden. Zowel uit Londen als uit New York werden inkopers in Utrecht gesig naleerd. Tijdens een lunch aangeboden door de speelfilmproducenten op zondag in 'Hotel Pays Bas' aan alle buiten landse gasten kon men een alles zins welwillende stemming ten aan zien van het vaderlandse produkt waarnemen. Omlijstende activiteiten De inmiddels al tot traditie uitge roepen Filmkermis vond ook dit jaar bij de start van de Filmdagen plaats op het Utrechtse Vredenburg. Op de muren rondom het plein werden een aantal korte animatie- en speelfilms geprojecteerd. Ook vond een lasershow met stralen van honderden meters lang zijn weg door de Domstad. De filmmuziek en natuurlijk met name de Nederlandse filmmuziek kwam aan bod tijdens het zoge naamde Filmconcert op zondag 25 september. Het Promenade Or kest o.l.v. Jan Stulen verzorgde een programma van zes 'filmmuziek- componisten'; Otto Ketting, Ro- bert Heppener, Roger van Otterloo, Ruud Bos, Jurriaan Andriessen en Willem Breuker. De door het Bumafonds en Conamus ter beschikking gestelde Prijs Nederlandse Filmmuziek werd toegekend aan Loek Dikker voor de. muziek bij 'De vierde man'. De be oordeling was in handen van Cees van Ede, Julius Wolthuis, Hans Heg, Hans Dulfer en Ruud Bos. De avond werd gepresenteerd door Berend Boudewijn. Ook 'Het Forum' was dit keer niet vergeten. De NBF organiseerde op 22 september een forum-zaal-dis cussie over 'De nieuwe media: schrikbeeld of toekomstperpectief' in samenwerking met het maand blad Film- TV-maker. Politici en mediadeskundigen be steedden daarbij ruim aandacht aan de onlangs verschenen Medianota, het verschijnsel abonnee-TV en de daaraan al dan niet verbonden werkgelegenheid en de export van het Nederlandse (audiovisuele) pro dukt. Op zondag 25 september was de filmjournalistiek op televisie on derwerp van gesprek. Een aantal vertegenwoordigers van pers-, tele visie- en film- en bioscoopkringen vroegen zich af of er überhaupt ge sproken kan worden van filmjour nalistiek op de televisie of dat dit medium zich slechts beperkt tot voor de gemiddelde televisiekijker lekker ogende programma's waarbij film meer als versiering en opluiste ring dient. De conclusie helde meer over tot het laatste, hoewel de aan wezige televisiemedewerkers graag een informatief-kritisch programma ook over de meer moeilijke film zouden maken. Bijzondere aandacht besteedden de Filmdagen aan de kunst van het sce narioschrijven. Zaterdag, 24 sep tember werd een speciaal scenario symposium gehouden waaraan mee werkten Wim Verstappen, Ton Vor- stenbosch, Gerard Soeteman en Harry Kümel, afgesloten door de discussie met het publiek onder lei ding van Olga Madsen. Woensdag 28 september tenslotte werd uitgebreid aandacht besteed aan de herdenking van het vijfde lustrum van de Nederlandse Film en Televisieacademie. Oud-studen- ten, directie, docenten en bestuur gingen met elkaar in discussie over het onderwerp: 'Hoe leer je film- maken' naar voren komende vragen dus: hoe belangrijk is de opleiding aan de academie (geweest) voor het leren van het vak en draagt de Film academie nog steeds bij aan de film cultuur in Nederland? Alle afstudeerfilms van de lichting 1983 werden in drie blokken alle twee maal vertoond en ook vond een retrospectief plaats van acade- miefilms gemaakt door de studen ten uit de zestiger jaren. De wetenschappelijke film Evenals vorig jaar was er voor de specifiek wetenschappelijke film

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1983 | | pagina 6