zal er ook progressief meer voor televisieuitzendingen moeten wor den betaald. Vooral met de aan koop van 'recente grote films met dure aankleding' zouden enorme bedragen gemoeid zijn, nog daarge laten, dat de filmproducenten met het oog op het concurrentie-aspect ten opzichte van de bioscoop met de verkoop van dergelijke films zeer voorzichtig zijn. Het is derhalve uit een oogpunt van budget begrijpelijk, dat de Duitse televisie in zeer overwegende mate oude bioscoopfilms uitzendt. In Duitsland zijn de financiële moge lijkheden van de televisie, zo goed als in andere landen, niet onbe perkt. Ook hier valt te contstateren, dat het nut van een enquête staat of valt met de vraagstelling. In dit geval is er sprake van een vraagstel ling die voorbijgaat aan de econo mische haalbaarheid en die hierdoor tot antwoorden leidt, waaraan nie mand wat heeft. Men krijgt dan van het publiek, waarvan men in dit op zicht geen deskundigheid mag ver wachten, immers antwoorden die als wensdromen mogelijk psycholo gische betekenis hebben, doch die uit beleidsoogpunt irrelevant zijn. Men kan net zo goed in het kader van een enquête over de prijzen in de staatsloterij de burger vragen welke prijs zijn voorkeur heeft. v.T. AGOODTURN DAILY Van Gerrit van Dijk de ruim twaalf minuten durende film 'A good turn daily': de hoofdpersoon confor meert zich aan de kleine en grote mensen en machthebbers in de geschiedenis. Als de moderne Don Quichotte werpt hij zich in de strijd tegen de algemene wereldpro blemen, die sinds eeuwen een deel vormen van onze maatschappij. HET SCHEPPEN VAN EEN KOE Paul Driessen maakt het 6 1/2 mi nuten durende filmpje 'Het schep pen van een koe' 'Het is om den drommel niet een voudig het juiste patroon te vinden voor een nieuwe schepping'. Zo begeleidt de Stem-van-Boven zijn pogingen om aan een, hem nog on duidelijk beeld, gestalte te geven. Van zijn palet afrollende figuren spatten beneden in vlekken uiteen en gaan een eigen leven leiden. Als ze tenslotte naar de juiste plek in het beoogde patroon gedirigeerd zijn, blijken ze een uniek deel van een grootse creatie uit te maken.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1984 | | pagina 7