bedrijven met eigen personeel en tradities die
zich daarnaast vooral richten op de gunst van
de kijkers. Nu al is duidelijk dat het animo van
de omroepen om hun 'vrije geld' te investeren
in speelfilmprodukties klein is. De praktijk is
dat hun geld eerder wordt besteed aan goed
kope buitenlandse produkties en aan pro
gramma's van eigen staf; de perspectieven
voor de nationale filmindustrie zijn beperkt.
De Raad constateert dat de totale omroepbe
groting een bedrag van ruim 850 miljoen gul
den bedraagt. Daarvan komt 1 miljoen als
basisbedrag ten goede aan de filmproduktie.
Dit bedrag is iets meer dan ééntiende pro
cent van de bestedingen in Hilversum. Een
schril contrast met de situatie elders in
Europa. In Frankrijk bijvoorbeeld bedraagt
dit basisbedrag 55 miljoen Franse francs;
■anderhalf procent van de omroepbegroting.
Dit jaar zal door een wijziging in de Franse
mediawet dit bedrag verhoogd worden tot
140 miljoen Franse francs, ofwel 3 a 4
procent van de omroepbudgetten. Ook in
Zweden is de televisiebijdrage aan de speel
filmindustrie substantieel. Net als in Frank
rijk bestaat daar zowel een bijdrage per film
als een jaarlijks basisbijdrage van de omroep
aan de filmindustrie.
De bezwaren van de Raad tegen het functio
neren van het coproduktiefonds - officieel
Stichting Beheer en Repartitie Kabelgelden -
zijn al genoemd. De verwachting van uw
Ministerie dat met dit fonds het percentage
van het televisieaandeel in een filmproduktie
zal stijgen tot 25% wordt door de Raad niet
gedeeld. Er is geen sprake van adequate
controle op de bestemming van het voor
Nederlandse film geoormerkte geld in dit
budget.
Vormt in de relatie tussen speelfilm en televi
sie de organisatie van de omroep een strui
kelblok, de verhouding met video wordt ver
stoord door een andere factor. Die wordt
gevormd door het bestaan van een bloeiende
handel in illegaal opgenomen audio-visuele
programma's, c.q. speelfilms. Maatregelen
tegen piraterij zijn tot nu toe vooral over
gelaten aan de gedupeerde bedrijfstak, het
bioscoopbedrijf. Het rapport Film en pu
bliek toont echter aan hoe groot de omvang
van de videoconsumptie van speelfilms in
middels is: 22%. In dit marktsegment dat dus
bijna éénvierde van de totale filmconsumptie
beslaat, wordt het aantal illegale banden van
speelfilms geschat op ten hoogste 56%. De
schattingen over de gederfde inkomsten door
deze illegale omzet lopen uiteen van 60
miljoen tot 140 miljoen gulden. Deze cijfers
zijn afkomstig van het interimrapport Pira
terij van auteursrechtelijk beschermde
werken, dat de interdepartementale werk
groep piraterij in 1985 het licht deed zien. In
zijn reactie op dit rapport heeft de Raad al
gewezen op de culturele en artistieke belan
gen die aangetast worden door deze groot
schalige schending van auteursrechten (KR-
85.1141/2). Nu de Raad u adviseert naar
aanleiding van Film en publiek wil hij zijn
pleit tegen piraterij hernieuwen, ditmaal voor
het behoud van de Nederlandse speelfilm
industrie. De Raad acht het dan ook van het
allergrootste belang dat het bioscoopbedrijf in
zijn bestrijding van piraterij gesteund wordt
door het Ministerie van Justitie. Pas als de
illegale handel krachtig wordt aangepakt, zal
er werkelijk geïnvesteerd worden in video op
een manier die ook ten goede komt aan de na
tionale speelfilmindustrie. Op dit moment
zijn de risico's voor investeerders te groot.
De Raad wil een ander argument naar voren
brengen dat pleit voor de bevordering van de
speelfilm. Nederland behoort met België tot
de dichtsbekabelde landen van Europa. 90%
van alle Nederlanders kan één of meer bui
tenlandse zenders ontvangen. De investering
van de overheid in de technologische ontwik
keling van het kabelnet is groot. De Raad stelt
vast dat er schitterende voorwaarden voor de
'hard-ware' industrie zijn en worden gecre
ëerd. De nationale 'soft-ware' industrie, de
aanmaak van programma's die deze netten
moeten vullen, blijft daarbij ver achter. De
speelfilm is echter één van de meest popu
laire programma's op televisie. Na journaal
en actualiteiten (84%), zo laat Film en
publiek zien, blijkt 63% van de televisie
kijkers naar speelfilms. Van de videobezitters
10