Vestron Pictures nam
bioscoopexploitanten in de boot
Sinds 29 maart is Nederland een
nieuwe filmverhuurder rijker.
Na maanden van voorbereiding ging
Vestron Pictures eind maart officieel
van start. Ter gelegenheid hiervan
had Vestron Pictures aile Nederland
se bioscoop exploitanten uitgeno
digd om tijdens een retourtje Hoek
van Holland/Harwich kennis te ne
men van de koers die Vestron van
plan is gaan varen.
Het was een verregende dag, maar
de sfeer aan boord van de luxueuze
M.S. Koningin Beatrix zat er meteen
goed in.
Vestron had dan ook niets an het
toeval overgelaten. De first class bar
op deck 8 was gereserveerd voor de
genodigden en Hans van Willigen-
burg was van de partij om het een
en ander gezellig aan elkaar te pra
ten.
Bij het losmaken van de kade werd
door een sleper van Weissmuller
een afscheidsgroet gebracht. Een
grapje van Concorde-baas Wijsmul-
ler die Vestron op toepasselijke wijze
wilde feliciteren.
In de twee boordbioscopen kon men
tijdens de overtocht kennis nemen
van twee nieuwe Vestron Films:
Hamburger Hill en Switching Chan-
nels, een vrolijke film met o.a. Kath-
leen Turner en Burt Reynolds.
Vestron-baas Bob Straigt stapte in
Harwich van boord, maarnietzonder
te genodigden te laten weten dat Ve
stron serieus werkt aan de upgra
ding van de markt.
Vooral dit onderwerp werd later on
derstreept door Elbert Timmerman
die aankondigde de bioscoopmarkt
open te willen breken met oncon
ventionele marketing technieken.
Timmerman blikte terug op 8 jaar
Vestron, een van de eerste majors
die geen bindingen heeft met een
filmstudio.
Timmerman: 'Vestron heeft de afge
lopen jaren een omstuimige groei
doorgemaakt. Inmiddels heeft Ve
stron kantoren in Tokyo, Toronto,
Stockholm, Brussel en Utrecht.
De belangrijkste reden voor Vestron
om zelf films te gaan maken en dis
tribueren waren de stijgende prijzen
van rechten.
Dat we hier in kunnen slagen is in
middels bewezen met de million-
seller Dirty Dancing. Andere Vestron
films met hit- potentie zijn de inmid
dels met een oscar genomineerde
'Anna', 'Prince of Darkness' en 'The
Prayerforthe Dying'.
Dat Elbert Timmerman niet bang is
om problemen aan de kaakte stellen
bleek uit zijn kritisch betoog over de
'pers'.
Timmerman vroeg om een sportieve
pers die op constructieve wijze kri
tiek geeft waar nodig, maar ook plui
men uit deelt en niet een pers die
vanuit een zwartgalligheid zeer le
vensvatbare films naar de vuilnisbak
verwijst, Als voorbeeld haalde Tim
merman hierbij de mager kritieken
aan over Dirty Dancing, terwijl de
film met recht tot een van de bio
scooptoppers gerekend mag wor
den.
Deze opmerkingen werden hem niet
in dank af genomen, later werd hij
bestookt door een complete persde
legatie die hem een andere mening
probeerden duidelijk te maken.
Tot slot ging Timmerman kort in op
hoe Vestron de toekomst in de bene-
lux denkt te zien.
Timmerman: 'Ons beleid kan in het
kort worden beschreven als realis
tisch en optimistisch. We zijn niet
van plan ons te vergalopperen aan
lukrake toekomstvoorspellingen.
Waar we aan denken zijn bijvoor
beeld bioscopen met multi sereens.
Of, de 'Special Atention Bioscoop',
daarmee bedoelen we de kleine bio
scoop, meestal gevestigd in het cen
trum van de grote steden, met zeer
hoogwaardige technische facilitei
ten en horeca-mogelijkheden van de
bovenste plank. We denken dat dit
soort bioscopen een heel goede toe
komst tegemoet kan gaan.
Dit soort bioscopen zou uitgerust
kunnen worden met High- definition
video-projectie' Als bioscoop-ex
ploitant mag je deze nieuwe uitda
gende techniek niet missen.'
Verder memoreerde Timmerman de
integratie van Film Video en tv. Het
een kan niet los gezien worden van
het ander. Daarom is tegelijkertijd
met Vestron Pictures ook Vestron
Television opgericht.
Timmerman: 'Samen verdienen met
de bioscoop exploitanten, door hard
te werken aan het meest interessan
te fenomeen dat FILM heet, dat is
de boodschap waarmee wij onze in
troductie in de Benelux kracht willen
bijzetten'.
19