VAN GEND LOOS LEVERT MAATWERK «J?^ 1 "r 1 -"sa 4-^j^j-"-' !f m>w, l 4 1 Onlangs hebben de Stichting Transport N.B.B, en Van Gend Loos via een nieuwe overeenkomst de samenwerking, welke reeds dateert van 1971, gecontinueerd. In dat jaar beperkte de Nederlandse Spoorwegen haar spoorexpresse-ser- vice en nam Van Gend Loos het wekelijkse transport van filmmateriaal, in de nacht van woensdag op donderdag, voor haar rekening. En daarbij gaat het om een grote hoeveelheid colli; in 1987 werden 18.000 filmkopieën (met een gemiddeld gewicht van 27 kilo) en circa 55.000 kleinere pakketten, bestaande uit trailers, reclame, reclamefilms en jour naals, vervoerd. Van Gend Loos, tot eind 1986 nog een 100% dochter van de Neder landse Spoorwegen, maar sinds 1 januari 1987 een zelfstandige divisie van de Koninklijke Nedlloyd Groep N.V., is de grootste transportonder neming van Nederland. Het wagen park bestaat uit ongeveer 1200 voertuigen, variërend van twintig tonners tot eenvoudige bestelauto's. Ruim 2500 medewerkers zijn ver antwoordelijk voor het vervoer van 60.000 zendingen per dag en in drukke perioden van het jaar komen daar nog eens 25.000 zendingen bij! Een zending kan bestaan uit een klein pakketje tot een veelvoud van zwaar beladen pallets. Buitenbeentje Het filmtransport is voor Van Gend Loos een buitenbeentje, daar het plaatsvindt buiten het normale transportsysteem om. Een kopie welke om kwart voor twaalf 's avonds nog de aftiteling laat zien in een Maastrichtse bioscoop wordt de volgende middag weer vertoond in een theater in Leeuwarden. Met het filmtransport levert Van Gend Loos een uniek stuk maat werk. Elke nacht gedurende de week ver laten om half twee 's nachts de laat ste trucks al dan niet met oplegger het op internationaal vervoer inge richte distributiecentrum in Tiel; via een uitgestorven industrieterrein draaien zij de A15 op, richting Mi laan, Londen of een andere buiten landse bestemming, en kan men het licht uitdoen in de 7500 vierkante meter grote hal. Behalve op woensdagnacht, want dan arriveert rond twee uur de eerste r^-uiH ■1 tientonner van de negen speciaal in gezette vrachtwagens, welke elke week dezelfde route afleggen. De laadklep gaat hydraulisch naar be neden en houten containers met ko pieën, trailers en pakken reclame materiaal worden naar buiten gere den. Een uur eerder zijn al twee wagens met 'voorslag' binnengekomen; één met het materiaal van enkele Am sterdamse verhuurkantoren, één met een lading van de Filmcentrale Nieuwegein. Dit materiaal is reeds voorgesorteerd en ligt klaar om te worden ingeladen. 'Het wordt een rustige nacht!merkt één van de drie sorteerders op, die ervoor verantwoordelijk is dat alle binnenkomende colli feilloos naarde diverse bestemmingen worden uit- gesorteerd en die dit werk al vanaf het eerste jaar doet. Hij krijgt gelijk: slechts 300 kopieën en een slordige duizend pakketten passeren het distributiecentrum die nacht, omdat de meeste bioscopen hun Paas-programma prolongeren. ledere chauffeur ontvangt vóór ver trek vanuit zijn regiocentrum een lijst waarop alle colli staan aangegeven welke hij die nacht in de verschillen de regiocentra moet ophalen. Deze lijst is samengesteld aan de hand van de verzendinstructies, welke de filmverhuurkantoren op maandag en dinsdag aan de Filmcentrale te Nieuwegein doorgeven. Deze op haar beurt verwerkt al deze gege vens in de computer (waaruit ook alle verzendstickers rollen, nodig voor de juiste verzending van alle colli) en geeft deze via een on-line verbinding door aan de centrale computer van Van Gend Loos. Daardoor is het ook uitgesloten dat

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1988 | | pagina 20