TABAKSRECLAME IN DE BIOSCOPEN DE BIO-AWARD IN STEENWIJK De maatschappelijke ontwikkelin gen op het gebied van tabak en al cohol en de gevolgen bij het gebruik hiervan hebben in de achter ons lig gende jaren vaak felle discussies opgeleverd, zowel binnen als buiten het parlement. Deze discussies zijn vaak aanleiding geweest om, evenals in het buiten land, te komen tot een algeheel ver bod van reclame voor deze produk- ten. Een dergelijk verbod, waarvan overigens in het buitenland is geble ken dat het niet de beoogde resulta ten bereikt, zou voor het Nederland se Film- en Bioscoopbedrijf grote consequenties hebben. Immers voor een belangrijk deel zijn de Nederlandse bioscoopexploitan- met de tabaksindustrie getracht te komen tot een vorm van zelfregule ring, waarbij de Stichting Reclame Code op de naleving van afspraken moest toezien, opdat de overheid niet tot verbodsbepalingen zou hoe ven over te gaan. Met betrekking tot de verregaande financiële consequenties die een eventueel verbod voor reclame ten behoeve van tabaksartikelen in de bioscopen voor het bioscoopbedrijf zou hebben, heeft destijds ook een delegatie van bioscoopreclame-ex ploitanten onder leiding van de Bondsvoorzitter Drs. J.Ph. Wolff overleg gepleegd met het Ministerie van Economische Zaken. Dit heeft er toen toe geleid dat ta- baksfilms slechts na 18.00 uur 's ten met betrekking tot hun reclame inkomsten afhankelijk van deze pro- dukten. In de discussies die in de achter ons liggende jaren zijn gevoerd, mede in de destijds in het leven geroepen Stuurgroep Reclame, waarin naast de Bond van Adverteerders ook de Nederlandse Vereniging van Erken de Reclame Adviesbureaus en het Genootschap voor Reclame zijn ver tegenwoordigd, heeft men in overleg avonds in de bioscopen mochten worden vertoond, behoudens in die theaters waar zogenaamde 18 jaar- films werden vertoond en die niet toegankelijk waren voor jeugdigen. Het parlement vond echter deze be perkte zelfregulering niet ver genoeg gaan en heeft er steeds bij de rege ring op aangedrongen om verdere stappen te ondernemen. Dit heeft er thans toe geleid dat in het gemeenschappelijke overleg tussen alle partijen een nieuwe pri vaatrechtelijke regeling tot stand is gekomen, waarover de Staatssecre taris van Economische Zaken de Tweede Kamer inmiddels heeft geïnformeerd. Nieuwe code De nieuwe code, welke per 1 sep tember 1988 van kracht wordt, zal een duur hebben van 5 jaar en op grond hiervan zijn aan de tabaksin dustrie een aantal regels opgelegd. Vanaf bovengenoemde datum is sampling (verstrekken van gratis monsters), alsmede reclame voor si garetten en shag in discotheken ge heel verboden. Consumentenrecla me- uitingen in electronische media en collectieve reclamegelden 'met een verkoopbevorderend karakter' zijn eveneens van de baan. Daarnaast komt er een lijst, die aan geeft welke categorieën van druk werk geen reclame voor sigaretten en shag mogen bevatten, terwijl er een lijst is opgesteld van 42 sporten (waaronder voetbal en hockey) waarbij de tabaksindustrie niet mag sponsoren. Trouwens, in het algemeen geldt dat er geen relatie mag worden gelegd tussen sporten en roken. Het vertonen van reclamefilms voor tabaksartikelen in bioscopen blijft mogelijk, zij het dat de oude bepaling om dit slechts na 18.00 uur te doen blijft bestaan. De tabaksindustrie heeft zich even eens bereid verklaard zich terughou dend te zullen opstellen met betrek king tot parallel-reclame. Dit bete kent dat men slechts op beperkte wijze symbolen en merknamen van tabaksprodukten voor andere pro- dukten zal gebruiken. Een en ander betekent voor het bio scoopbedrijf dat de komende 5 jaar het vertonen van tabaksreclame kan blijven voortbestaan zoals dit in de achter ons liggende jaren reeds ge schiedde, en de hieruit voortvloeien de revenuen het bioscoopbedrijf derhalve niet zullen ontvallen. Wanneer deze regeling in de praktijk goed zal functioneren, waaraan niet wordt getwijfeld, gezien het brede draagvlak waarbinnen alle belang hebbenden zich hebben verenigd, dan is te verwachten dat eenzelfde gedragslijn zal worden gevolgd met betrekking tot reclame voor alcoho lische produkten, waar eveneens maatschappelijke problemen uit kunnen voortvloeien. De heer Th. de Ruiter is algemeen directeur van Cinescope Beheer BV en de onderliggende werkmaat schappijen Cinescope Bioscoopre clame BV en Cinescope Filmreclame BV. TH. DE RUITER Het City Theater in Steenwijk is de winnaar geworden van de Bio- Award. Zij behaalde tijdens de kerst collecte 1987 de hoogste gemiddel de opbrengst per bezoeker. De Bio-Award siert inmiddels de hal van bovengenoemd theater. De prijs werd op 3 mei j.l. uitgereikt tijdens de maandelijkse contactdag. De overige prijswinnaars zijn: 2. Palace-Arnhem 3. Concerthuis/The Movies-Gronin- gen 4. De Uitkijk-Amsterdam 5. Roxy Theater-Gorinchem Columbia Pictures kreeg de aan moedigingsprijs. Zij stelde de 'Gaby' ter beschikking. Met deze film wor den door Bio een aantal akties ont wikkeld op het gebied van de 'fun- draising'. De verwachting is, dat de opbrengsten van deze akties een goede aanvulling zijn op de financie ring van reeds lopende projecten. Maar ook wat kleinschalige activitei ten kunnen door Bio 'geadopteerd' worden. De kerstcollecte is definitief afgeslo ten met een bedrag van ƒ.303.299,18. Een voortreffelijk resultaat, waarvoor Bio graag haar dank en erkentelijkheid uitspreekt. 23

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1988 | | pagina 23