HET VUILSYNDROOM Zaterdagavond, tweede avond voorstelling, een uitverkochte zaal. Spannende scènes. Gespan nen volgen de bezoekers de han delingen op het doek. Het meisje op de laatste rij drukt haar schouder iets steviger tegen die van haar vriend en fluistert: "'t Wordt pauze". Nauwelijks heeft zij deze woorden uitgesproken of op het doek worden de beelden ver vangen door de titel "pauze". Verbluft vraagt haar vriend: "Hoe wist jij dat? Ben je toch met Willem naar deze film geweest?" "Dat kan je zien aan al de kleine zwarte vlekken op het doek. Als die komen wordt het altijd pauze." Kleine zwarte vlekken. Vervuiling van de filmkopie. Het euvel waar aan we tegenwoordig na een aan tal vertoningen kennelijk niet meer kunnen ontkomen. Vuil op de film. ledere operateur kan er over mee praten. We kennen de klachten: vervuiling bij de lassen waar de ak tes werden samengevoegd en vooral vervuiling bij het pauze- punt. Hoe kan dit ontstaan? Niemand kan zich herinneren dat dit vroeger ook zo was. Vroeger? We bedoe len de periode dat het nog gebrui kelijk was om met een duo-pro- jektieinstallatie te werken. Twee projektoren waarbij van spoel tot spoel (600 meter film op een spoel!) werd "overgenomen" van projektor op projektor. Waarbij het totale programma werd onderge bracht op zes filmspoelen van 600 meter elk. Waarbij het filmtrans- port bestond uit het verplaatsen van de filmrol vanuit een afgeslo ten, stofvrije boventrommel via het projektor-transportsysteem naar de afgesloten stofvrije onder trommel. Waarbij het filmvenster van elke projektor na een projektie- tijd van ongeveer twintig minuten steeds grondig werd gereinigd, en na de vertoning elke filmrol op spoel werd "opgeborgen" in een filmkluis. De technische ontwikkelingen hebben veel veranderd in de pro- jektiekabines. De automatisering van de projektieapparatuur maakte de filmkluis overbodig. Het kom- plete filmprogramma blijft zowel tijdens de projektie als na afloop daarvan op twee grote spoelen of als één grote rol op een horizon taal tafelblad van een non-rewind of van een filmwagen bij de projek tor onbeschermd tegen stof opge slagen. Omdat op goed onderhouden pro jektieapparatuur een filmkopie vele honderden malen vertoond kan worden zonder dat zich zicht- HENKBERG* bare beschadigingen of vervuiling voordoet, zal men zich afvragen: "Waar komt die vervuiling dan van daan? In de meeste gevallen wordt ver vuiling veroorzaakt door onzorg vuldige behandeling van de film kopie of door slecht onderhoud van de apparatuur, of door beide. Stof is overal aanwezig. Op de ka- binevloer; in de lucht die circu leert; op kleding; aan schoenen; op de projektor; op de film zelf, ja zelfs op de materialen die worden gebruikt om alles schoon te hou den. Onderzoekingen hebben uitgewe zen dat wanneer de projektieappa ratuur regelmatig volledig wordt schoongemaakt er nauwelijks een vervuiling optreedt, welke tijdens de projektie zichtbaar is. Maar sinds men is afgestapt om te vol doen aan de eis dat een projektie- kabine qua reinheid vergeleken dient te worden met een operatie kamer, is het vervuilingssyn droom ontstaan. We gaan er van uit dat de kabine- vloer regelmatig wordt gereinigd met een stofzuiger, een vochtige dweil en in de vloerwas wordt ge zet. We gaan zelfs nog iets verder en nemen aan, dat de luchttoevoer naar de kabine gefilterd wordt. On der deze omstandigheden zal de filmkopie bij een normale relatieve vochtigheidsgraadmarge van 35% tot 50% minimaal vervuilen. We mogen dan stellen dat de kopie schoon zal blijven. Simpel gesteld. Maar we weten maar al te goed dat de praktijk een ander beeld geeft. Daarom terug, met beide benen op de grond. Zie de realiteit onder ogen. Hoeveel stofnesten bevinden zich in de ka bine? Hoe is de toestand van de kabinevloer? Omdat bovenom schreven ideale schoonmaakvoor- schriften door financiële beperkin gen niet kunnen worden nage leefd, worden alternatieve schoon- maaksystemen toegepast waar van de resultaten minder effektief zijn. STATISCHE LADING Het filmmateriaal heeft, zoals vele andere kunststofprodukten de ei genschap zich statisch op te la den; speciaal bij een lage vochtig heidsgraad. In de projektiekabine is de relatieve vochtigheidsgraad meestal te laag. Passeert de film in zo'n geval tijdens de projektie sta tisch geladen onderdelen, dan wordt zwevend stof en ander vuil dat zich op de projektor bevindt door de film aangetrokken. Door dat het rock and roll projektiesys- teem alsmede het non-rewindsys- teem tegenwoordig populair is, is de mogelijkheid om het vuil aan te trekken toegenomen. Elke geleiderol zoals toegepast bij tafelsystemen waarmee de filmko pie in aanraking komt, is een po tentiële statische generator. Deze rollen zullen zich statisch opladen omdat zij slechte geleiders zijn. Zo ook het filmmateriaal. Tijdens de montage en de demontage van de programma's kan de snelheid, waarmee de kopie langs deze rol len loopt, oplopen tot 250 meter per minuut. Bij een spoelsnelheid van ongeveer 100 meter per mi nuut kan bij een relatieve vochtig heidsgraad van zelfs 70% de stati sche elektriciteit 4000 Volt per centimeter bereiken! Onderzoekingen ten behoeve van de industrie hebben aangetoond, dat een statisch lading van 2000 Volt een grote aantrekkingskracht heeft van stof en vuil. Stof dat zich op een centimeter afstand bevindt van de oppervlakte van het sta tisch geladen materiaal, zal zich verplaatsen naar dat materiaal. Bij een relatieve vochtigheidsgraad van bijvoorbeeld 26% bleek tij dens het onderzoek, dat 10.000 Volt per centimeter werd bereikt. Plaatselijke metingen op het film materiaal, buiten de omgeving van de geleiderollers, gaven een uit slag te zien die akseptabel ge noemd mag worden, waardoor een minimale stofvervuiling ont stond. Het zal duidelijk zijn dat de stati sche aantrekkingskracht van de geleiderollen tijdens de montage of de demontage van de films zeer groot is. De rollen kunnen zich al leen ontladen via het filmmate riaal, omdat zij zelf niet geleidend zijn. Het filmoppervlak raakt elke rol slechts één maal, maar tijdens het transport raakt het filmopper vlak meerdere rollen. Het is bijna niet mogelijk om deze rollen via het aanbrengen van aardleidingen te ontladen. Het aanbrengen van een aardleiding aan de projektor voor dit doel is onvoldoende omdat het vuil op de film een geleidende verbinding tussen het filmoppervlak en de kunststofrol vermindert of soms zelfs geheel verbreekt. Wanneer de kosten niet als een probleem worden ervaren, dan kan een verbetering optreden door de kunststofrollen te vervangen door metalen rollen. Ook metalen kogellagers kunnen behulpzaam zijn bij het ontladen, tenminste als het totale filmtransportsysteem geaard is. Dit geldt vanzelfspre kend ook voor de montagetafel. EMMER WATER Een alternatieve methode om de meest zichtbare vervuiling te ver minderen is de toepassing van een schoonmaakapparaat, dat op de projektor wordt gemonteerd. Deze schoonmaakapparaten zijn van verschillende fabrikaten leverbaar. Verwacht u geen wonderen, maar het helpt. Wordt dezelfde filmko pie regelmatig door het schoon maakapparaat gevoerd, dan kun nen emulsiebeschadigingen op treden! Nu kan men zich afvragen, waarom we in het verleden van dit alles verschoond zijn gebleven. Het antwoord is eenvoudig. De filmkopie bevond zich destijds op metalen spoelen die een gelei dende aardverbinding hadden via de projektor. De afstand tussen de bovenspoel en de onderspoel was kort en werd meestal vertikaal af gelegd. In de projektor was defilm doorlopend in kontakt met meta len onderdelen waardoor het weg vloeien van een statische lading mogelijk was. Vanzelfsprekend kon men ook toen niets verande ren wanneer een reeds vervuilde filmkopie werd aangeleverd. Het stofvrij houden van de kabine en alles wat in de kabine staat op gesteld is dus een noodzaak. Dat de film nooit de kabinevloer mag raken is duidelijk. Ook niet het losse startstuk, omdat wanneer startstuk en filmakte weer zijn sa mengevoegd het vuil, dat zich op het startstuk bevindt zich zal ver plaatsen naar het beeldgedeelte van defilm. Tenslotte: plaats eens een emmer gevuld met water onder de non-re wind. De vochtigheidsgraad zal toenemen in de kabine en de stati sche lading zal hierdoor enigszins verminderen. Het is niet meer dan een gebrekkig hulpmiddel, maar het helpt! We zullen naar een systeem moe ten, waarbij het mogelijk wordt dat de filmkopie na een aantal verto ningen door de verhuurder wordt teruggenomen om de kopie in het renovatielaboratorium te laten rei nigen. Waarom houden we ons wel aan de onderhoudsbeurten van onze auto? Henk Berg is Theaterinspekteur en leider van de Technische Dienst van Jogchem's Theaters BV. 21

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1988 | | pagina 21