16 JUN11988 - NATIONALE BIOSKOOPDAG
De maand juni is in ons land gekenmerkt door twee onvergetelijke
volksfeesten. De vréugde-uitbarsting rond het behalen van de Euro
pese voetbaltitel was de eerste; en dat andere festijn waarvoor hon
derduizenden hun huis verlieten: De Nationale Bioskoopdag op 16 ju
ni.
Het Nederlandse bioskooppark kent ruim 100.000 stoelen, welke tij
dens beide avondvoorstellingen bezet waren, terwijl de toeloop op
de middagvoorstellingen weliswaar kleiner was, maar toch vaak een
bezettingsgraad boven de 50% lieten zien.
Hoewel er ook theaters waren, die een avondvullende film vertoon
den c.q. in de middag slechts één voorstelling hielden, kan men stel
len dat gemiddeld over het land de zaalbezetting tussen de 70% en
80% lag. Een geweldige opkomst derhalve.
Wel moet men direkt de kanttekening plaatsen, dat er geen sprake
was van een evenwichtige leeftijdsverdeling. De magische betover
ing, welke het witte doek uitstraalt, maakt de bioskoop primair het
domein van de jeugd.
Alle aktiviteiten ter ondersteuning van de NATIONALE BIOSKOOP-
DAG blijken hun vruchten te hebben afgeworpen. Voor de publicitaire
ondersteuning was de expertise en hulp van Harry Klooster Promo-
tions en Osendarp Partners ingeroepen. Een aantal van hun bevin
dingen volgen hieronder als voorloper van een uitvoerige rapporta
ge.
PUBLICITEIT ROND DE DAG
Allereerst is de doelstelling van de dag naar het grote publiek toe ver
taald in een simpel, begrijpelijk en gewild voordeel, "f 2,50 per voor
stelling".
Om genoemde boodschappen uit te dragen werd gekozen voor twee
informatiekanalen naar het grote publiek toe: de media en de biosko
pen zelf.
T.b.v. de media werden een aantal hulpmiddelen ontwikkeld. Aller
eerst natuurlijk de inmiddels overbekende "sterrenfoto". Deze is ge
bruikt in een persbericht. Dit persbericht is naar honderden media
gestuurd. De redaktionele ruimte waarin e.e.a. resulteerde vertegen
woordigt honderdduizenden guldens aan advertentiewaarde.
De sterrenfoto is verder gebruikt op de affiche en bij redaktionele arti
kelen. In samenwerking met twee van de tijdschriften met een re-
cord-oplage, Avro Televizier en Veronica blad, werden wedstrijden
opgezet.
Vooral de nationale filmauditie voor een rol in de "Cassière" blijkt een
schot in de roos te zijn geweest. Er zijn op dit moment al meer dan
10.000 inzendingen binnen.
HANDLEIDING EXPLOITANTEN
Organisatoren kunnen nog niet aangeven welk gebruik van een voi-
Camera - Groningen 's morgens: Speciale Senioren-voorstellingen.
«^cBw^^gy^ci
Met hét kopen van een kaartje in Asla - Den Haag van gelegenheidskassier Fons Rade
makers, opende Minister E. Brinkman de Nationale Bioskoopdag.
v.l.n.r: W. van Dommelen (Coördinator N.B.B.). Fons Rademakers, Minister E. Brink
man en Tom Smitsloo (Osendarp Partners).
gend initiatief, te weten de samenstelling van een "handleiding ex
ploitanten", is gemaakt. De technische informatie die in de handlei
ding vervat was spreekt voor zich.
Het zijn echter de suggesties voor initiatieven op lokaal niveau die in
de praktijk doorslaggevend kunnen zijn geweest voor het aantrekken
van een ouder publiek. Ouder publiek hecht meer aan service, aan
sfeer en aan programmatie dan aan een prijsvoordeel.
Het Bondsburo maar ook de redaktie van dit blad verwelkomt be
richtgeving over door u ontplooide aktiviteiten ten zeerste.
In totaal ontvingen distributeurs en exploitanten drie mailings:
1 -de handleiding
2 - posters, advertentieafdrukken, VVV-adressen
3 - persbericht en sterrenfoto
MICHAEL JACKSON
De belangstelling voor de concerten van Michael Jackson werd be
nut om, binnen de hoofdpoort van het Feyenoord stadion, een grote
poster-trailer met affiches van de NATIONALE BIOSKOOPDAG te
plaatsen.
STERREN ONBEREIKBAAR
De uitvoering van de sterrenfoto heeft voor de nodige hoofdbrekens
gezorgd. Talent dat zijn of haar sporen ruimschoots verdiend heeft
blijkt plotseling het land uit te zijn of viel aan virussen ten prooi.
Danny de Munck, Nada van Nie, Peter Faber, Kees Brusse en een aan
tal anderen ontbreken daarom op de "sterrenfoto". Minister Brink
man en Oscarwinnaar Fons Rademakers eveneens.
Op het laatste moment werd daarom t.b.v. TV-3, het ANP en de Tele
graaf een sketch opgevoerd in Cannon Asta. Ónze minister kocht
symbolisch het eerste kaartje aan de kassa waarachter Fons Rade
makers voor de gelegenheid had plaatsgenomen, het item werd en
kele minuten voor aanvang van lerland-Rusland uitgezonden. De
twee grootste spektakels van de zomer hadden elkaar gevonden!
Als "after-sales"aktiviteit besteedde o.a. het NOS- journaal en we
derom de Telegraaf uitgebreid aandacht aan het welslagen van de
dag. Terecht konstateerden beide media dat wat het publiek betreft
de NATIONALE BIOSKOOPDAG tot een traditie mag worden verhe
ven.
Tom F. Smitsloo