16 JUN11988 - NATIONALE BIOSKOOPDAG De maand juni is in ons land gekenmerkt door twee onvergetelijke volksfeesten. De vréugde-uitbarsting rond het behalen van de Euro pese voetbaltitel was de eerste; en dat andere festijn waarvoor hon derduizenden hun huis verlieten: De Nationale Bioskoopdag op 16 ju ni. Het Nederlandse bioskooppark kent ruim 100.000 stoelen, welke tij dens beide avondvoorstellingen bezet waren, terwijl de toeloop op de middagvoorstellingen weliswaar kleiner was, maar toch vaak een bezettingsgraad boven de 50% lieten zien. Hoewel er ook theaters waren, die een avondvullende film vertoon den c.q. in de middag slechts één voorstelling hielden, kan men stel len dat gemiddeld over het land de zaalbezetting tussen de 70% en 80% lag. Een geweldige opkomst derhalve. Wel moet men direkt de kanttekening plaatsen, dat er geen sprake was van een evenwichtige leeftijdsverdeling. De magische betover ing, welke het witte doek uitstraalt, maakt de bioskoop primair het domein van de jeugd. Alle aktiviteiten ter ondersteuning van de NATIONALE BIOSKOOP- DAG blijken hun vruchten te hebben afgeworpen. Voor de publicitaire ondersteuning was de expertise en hulp van Harry Klooster Promo- tions en Osendarp Partners ingeroepen. Een aantal van hun bevin dingen volgen hieronder als voorloper van een uitvoerige rapporta ge. PUBLICITEIT ROND DE DAG Allereerst is de doelstelling van de dag naar het grote publiek toe ver taald in een simpel, begrijpelijk en gewild voordeel, "f 2,50 per voor stelling". Om genoemde boodschappen uit te dragen werd gekozen voor twee informatiekanalen naar het grote publiek toe: de media en de biosko pen zelf. T.b.v. de media werden een aantal hulpmiddelen ontwikkeld. Aller eerst natuurlijk de inmiddels overbekende "sterrenfoto". Deze is ge bruikt in een persbericht. Dit persbericht is naar honderden media gestuurd. De redaktionele ruimte waarin e.e.a. resulteerde vertegen woordigt honderdduizenden guldens aan advertentiewaarde. De sterrenfoto is verder gebruikt op de affiche en bij redaktionele arti kelen. In samenwerking met twee van de tijdschriften met een re- cord-oplage, Avro Televizier en Veronica blad, werden wedstrijden opgezet. Vooral de nationale filmauditie voor een rol in de "Cassière" blijkt een schot in de roos te zijn geweest. Er zijn op dit moment al meer dan 10.000 inzendingen binnen. HANDLEIDING EXPLOITANTEN Organisatoren kunnen nog niet aangeven welk gebruik van een voi- Camera - Groningen 's morgens: Speciale Senioren-voorstellingen. «^cBw^^gy^ci Met hét kopen van een kaartje in Asla - Den Haag van gelegenheidskassier Fons Rade makers, opende Minister E. Brinkman de Nationale Bioskoopdag. v.l.n.r: W. van Dommelen (Coördinator N.B.B.). Fons Rademakers, Minister E. Brink man en Tom Smitsloo (Osendarp Partners). gend initiatief, te weten de samenstelling van een "handleiding ex ploitanten", is gemaakt. De technische informatie die in de handlei ding vervat was spreekt voor zich. Het zijn echter de suggesties voor initiatieven op lokaal niveau die in de praktijk doorslaggevend kunnen zijn geweest voor het aantrekken van een ouder publiek. Ouder publiek hecht meer aan service, aan sfeer en aan programmatie dan aan een prijsvoordeel. Het Bondsburo maar ook de redaktie van dit blad verwelkomt be richtgeving over door u ontplooide aktiviteiten ten zeerste. In totaal ontvingen distributeurs en exploitanten drie mailings: 1 -de handleiding 2 - posters, advertentieafdrukken, VVV-adressen 3 - persbericht en sterrenfoto MICHAEL JACKSON De belangstelling voor de concerten van Michael Jackson werd be nut om, binnen de hoofdpoort van het Feyenoord stadion, een grote poster-trailer met affiches van de NATIONALE BIOSKOOPDAG te plaatsen. STERREN ONBEREIKBAAR De uitvoering van de sterrenfoto heeft voor de nodige hoofdbrekens gezorgd. Talent dat zijn of haar sporen ruimschoots verdiend heeft blijkt plotseling het land uit te zijn of viel aan virussen ten prooi. Danny de Munck, Nada van Nie, Peter Faber, Kees Brusse en een aan tal anderen ontbreken daarom op de "sterrenfoto". Minister Brink man en Oscarwinnaar Fons Rademakers eveneens. Op het laatste moment werd daarom t.b.v. TV-3, het ANP en de Tele graaf een sketch opgevoerd in Cannon Asta. Ónze minister kocht symbolisch het eerste kaartje aan de kassa waarachter Fons Rade makers voor de gelegenheid had plaatsgenomen, het item werd en kele minuten voor aanvang van lerland-Rusland uitgezonden. De twee grootste spektakels van de zomer hadden elkaar gevonden! Als "after-sales"aktiviteit besteedde o.a. het NOS- journaal en we derom de Telegraaf uitgebreid aandacht aan het welslagen van de dag. Terecht konstateerden beide media dat wat het publiek betreft de NATIONALE BIOSKOOPDAG tot een traditie mag worden verhe ven. Tom F. Smitsloo

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1988 | | pagina 5