De Nederlandse Filmdagen in Utrecht (22 T/M 28 SEPTEMBER) Acht jaar geleden vond, op initiatief van de Utrechtse cineast, Jos Stelling, de eerste aflevering van de Nederlandse Filmdagen plaats in Utrecht, de stad waarin daarvoor jaren lang de Cinemanifestatie een breed publiek trok. Doel van deze dagen: "het uitdiepen en verbreden van de Nederlandse filmcultuur door middel van het organiseren van jaarlijkse Nederlandse Filmdagen". Het Bestuur van de Stichting Nederlandse Filmdagen, o.l.v cineast Wim Verstappen, heeft wederom een bizonder gevarieerd programma samengesteld w. o. een retrospectief gewijd aan Johan van der Keuken, een overzicht van Nederland in de Indonesi sche Cinema van 1950 tot 1980, Docu 20-40, de rol van de Nederlandse acteurs en actrices in het buitenland en Cinema Mili- tans. En natuurlijk de gebruikelijke presentatie van alle Nederlandse speelfilms, korte films, documentaires en tekenfilms, welke de laatste 12 kalendermaanden werden geproduceerd. PREMIÈRES De Nederlandse Dagen staan niet alleen bekend als een 'trade- show' van alle films, welke sinds de laatste Filmdagen zijn gepro duceerd en via allerlei media zijn vertoond, maar kent ook weer tientallen premières, w.o. de lange speelfilms Shadowman van Piotr Andreyev, Spoorloos van George Sluiser en Onno 23 van Bea Reese, 19 korte speel films en 9 documentaires. Daar naast vindt een presentatie plaats van de eindexamenfilms van de Nederlandse Film en Tele visie Academie, alsmede een selectie van commercials en opdrachtfilms, welke in de af gelopen twaalf maanden zowel nationaal als internationaal zijn bekroond. De Filmdagen zijn daardoor een gebeurtenis waarvoor zowel in Nederland als in het buitenland grote belangstelling bestaat. Symposia, happy hours, talk shows, lunches en de honder den voorstellingen vormen de ontmoetingsplaatsen voor hen die in de Nederlandse filmindus trie werkzaam zijn. Een recent onderzoek, op aanvraag verkrijg baar bij de Stichting, wees uit dat dertig procent van de bezoe kers, welke de Filmdagen be zochten bestond uit mensen die op professionele wijze betrok ken zijn bij de Nederlandse film. De Filmdagen worden op 22 sep tember geopend met Shadow man van regisseur Piotr An dreyev met in de hoofdrollen Tom Hulce, Jeroen Krabbé en Manoek van der Meulen, gepro duceerd door Gys Versluys' Ri- verside Pictures. De toekenning van de Gouden Kalveren in negen categorieën, w.o. speelfilm, documentaire, korte film, regie, acteur en actri ce, gebeurt traditioneel dooreen speciale jury. Haar keuze wordt op de slotavond, in de Utrechtse Stadsschouwberg dit jaar, be kend gemaakt; deze feestelijke uitreiking zal vermoedelijk in zijn geheel door de N.O.S. worden uitgezonden. CINEMA MILITANS Sinds 1986 organiseert de Stich ting twee-jaarlijks een lezing over de levensvatbaarheid van film in het huidige tijdsgewricht onder de noemer Cinema Mili- tans. Na Roland Joffè (The Kil ling Fields) in 1986 is dit jaar uit genodigd Peter Greenaway, re gisseur van The Draughtsman's Contract, A Zed and Two Noughts en The Belly of an Archi tect. Zijn laatste film Drowning by Numbers, welke tijdens het laatst gehouden Filmfestival van Cannes werd bekroond en is ge produceerd door Kees Kasander en Denis Wigman, zal op zondag 25 september zijn Nederlandse première beleven. In 1960 maakte fotograaf en ci neast Johan van der Keuken zijn eerste documentaire Paris a l'Au- be. Aan zijn veelomvattende werk wordt een retrospectief ge wijd, welke wordt afgesloten met de première van zijn laatste documentaire Het oog boven de Put; terwijl in het Utrechts Cen traal Museum van 23 september tot 6 november een geactuali seerde versie te zien zal zijn van de Van der Keuken-fototentoon stelling, zoals deze in 1986 in het Parijse Centre Pompidou te zien was. Over het werk van Johan van der Keuken legt Pauline. Terreehorst de laatste hand aan een boek, dat tijdens de Filmda gen aan de cineast zal worden overhandigd. Nederland in de Indonesische Cinema 1950-1988. Onder dit motto worden zeven Indonesische, nog nooit in eer der in Nederland vertoonde speelfilms, gepresenteerd. Zes van de zeven stellen niet alleen nadrukkelijk het koloniale verle den en de onafhankelijkheids strijd aan de orde, maar geven tevens een indruk van de artis tiek belangwekkendste regis seurs van Indonesië. Onder hen de grondlegger van de Indonesi sche filmindustrie, Usmar Is- mail. DOCU 20-40 Onder deze titel heeft filmhistori cus Bert Hogenkamp een pro gramma samengesteld over Ne derlandse documentaires, welke zijn gemaakt tussen de beide we reldoorlogen in. Zestig lange en 14

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1988 | | pagina 14