rw
BIOSCOOP- EN FILMPROMOTIE
NUCHTER BEKEKEN
derwijsinstellingen. Scholen
kunnen daarvoor een afspraak
maken, waarna in overleg een
filmprogramma wordt samenge
steld.
Oude boeken
Het Nederlands Filmmuseum
heeft een imposante bibliotheek.
De grootste van Nederland op
filmgebied, meent men zelf. Hier
zijn maar liefst 10.500 nieuwe en
oude boeken te vinden, in het
Nederlands, Engels, Frans en
Duits. Vooralsnog worden deze
ook uitgeleend, maar dat zal
straks veranderen, want, meent
Hoos Blotkamp, "Het gaat veelal
om unieke en onvervangbare ex
emplaren. Binnenkort zullen ze
alleen nog ter inzage zijn. Om
meer mensen daartoe in de gele
genheid te stellen, breiden wij
het aantal leestafels in de biblio
theek uit."
Behalve boeken heeft de biblio
theek ook volop tijdschriften,
persknipsels, brochures, dia-
looglijsten, draaiboeken, Neder
landse filografieën en andere be
standen. Nog een service is het
foto-archief met allerhande foto
grafisch publiciteitsmateriaal en
filmsterren-kiekjes. Dit archief is
niet voor het publiek toeganke
lijk, maar het is wel mogeiijk af
drukken te bestellen.
Veranderingen
Het Filmmuseum wordt bezocht
door liefhebbers van film, be
roepsmatig geïnteresseerden en
studenten. Zowel de Filmacade
mie als de Universiteit van Am
sterdam geven er colleges.
De nieuwe directeur van het Filmmu
seum, Hoos Blotkamp (r) en rechterhand
Eric Kuyper.
"Zo langzamerhand echter",
zegt Hoos Blotkamp, "breidt dat
zich uit tot mensen met een bre
dere interesse. Ook het aantal
bezoekers neemt toe zoals blijkt
uit de bezoekcijfers. Wij zijn dan
ook overgegaan van één voor
stelling per dag naar drie en dat
doen we zes dagen per week."
In totaal passeert een 80-tal
films per maand de revue. In de
toekomst hoopt het museum
ook op zondag open te gaan, zo
dat bezoekers er zeven dagen
per week terecht kunnen. Hoos
Blotkamp wil dan een speciaal
programma gaan bieden. Het
vertonen van een film gekoppeld
aan een lezing of discussie.
Andere vorderingen bestaan uit
het conserveren van nitraatfilm.
Een zeer brandbaar materiaal,
dat vóór de vijftiger jaren voor
filmkopieën werd gebruikt, maar
dat wel langzaam vergaat. "We
schieten flink op met het overzet
ten van de films op acetaat".
Tot de vorderingen rekent Hoos
Blotkamp ook de positieve publi
citeit in de media, het gereed ko
men van een nieuw depot "en
het feit dat we alle affiches weer
kunnen vinden." Na tien jaar is
het affiche-archief weer openge
gaan en zijn de 10.000 fraaie,
vaak zeer oude, exemplaren
netjes gearchiveerd.
Toch heeft Hoos Blotkamp nog
de nodige plannen voor de toe
komst: "De kollekties moeten
beter toegankelijk worden. We
gaan daarom ook automatiseren
en meer aan de weg timmeren.
Door straks permanent open te
gaan, hopen we nog meer men
sen aan te moedigen binnen te
stappen. "Tevens", zegt Hoos
Blotkamp, "hoop ik dat we in de
toekomst meer tijd zullen heb
ben voor wetenschappelijk on
derzoek, om onderwerpen uitte
diepen en erover te publiceren.
We zullen dan waarschijnlijk ook
uitgebreider onderzoek kunnen
verrichten voor de filmprogram
ma's".
Het Nederlandse Filmmuseum is
vol elan en dynamiek aan haar
tweede jeugd begonnen!
Marjo Roeven
Een effektieve besteding van een groot deel van de reklame-guldens
die de bioscoop-branche uitgeeft, is voor het Communicatie Advies
bureau Osendarp Partners een dagelijkse bezigheid. Tijdens ons
gesprek hameren de leden van het "filmteam" van O P op het feit
dat speelfilm zich voor meer leent dan uitsluitend betaalde reklame.
Verantwoordelijk voor ondersteuning van de vele klanten uit de enter-
tainment-sector is een team specialisten van divers pluimage.
DE MENSEN ACHTER O P
Kick Berg is sinds jaar en dag verantwoordelijk voor alle "betaalde"
vormen van publiciteit, van adverteren tot postering of het ontwikke
len van give-aways.
Berg's credo is dat advertenties pas dan geplaatst moeten worden
als alle andere middelen falen. Om deze filosofie te onderstrepen, ini
tieerde Kick Berg het gebruik van instrumenten die nu gemeengoed
zijn. Zo zette hij als eerste driehoeksborden en reklame-vliegtuigen
voor films in.
v.l.n.r. Kick Berg, Rolt Osendarp, Guus van Lummel en Tom Smitsloo, onder het
wakend oog van H.M.
Voor p.r. en promoties is Tom Smitsloo verantwoordelijk. Als Publi-
city manager van Warner Bros. en Columbia Pictures tekende hij
voor campagnes voor films als Ghandi, Tootsie, Rambo en de Police
Academy-cyclus.
Sinds zijn komst naar O P heeft hij o.a. de publiciteit van de Natio
nale Bioscoopdag mede georganiseerd en zijn werkterrein deels ver
legd naar aan film verwante gebieden als video, uitgeverijen en thea
ters (Motown video, A.W. Bruna, de musicals Cats en Barnum, Ko
ninklijk Theater Carré). Daarnaast begeleidt Smitsloo o.a. het 100-ja-
rig bestaan van Maison de Bonneterie.
Strategisch en analytisch brein achtertal van O P-adviezen is Guus
van Lummel. Zijn gedegen speurwerk staat borg voor waterdichte en
op haalbaarheid en effektiviteit geteste aanbevelingen. Van Lummel
is de nuchtere tegenhanger van de door de praktijk gelouterde bio
scoop-vakman die soms teveel op zijn instinkt vertrouwt.
Rolf Osendarp is t.b.v. de entertainment-klanten van O P slechts
zijdelings aktief. Met zijn brede en gevarieerde ervaring met andere
klanten is hij een dankbare vraagbaak, vervanger en sparring-part
ner.
O P'S SPECIALISATIE
Osendarp Partners is in ons land het enige communicatie-bureau
waar entertainment-accounts een dusdanig deel van de opdrachten
portefeuille uitmaken dat dit de samenstelling van een gespeciali
seerd team rechtvaardigt.
Door de gevarieerde bezetting vindt doorlopend kruisbestuiving
plaats tussen verschillende communicatieve disciplines, met als
doel de belangstelling voor de bioscoop te doen toenemen.
Inlichtingen: Osendarp Partners: 020-263431
21