rw BIOSCOOP- EN FILMPROMOTIE NUCHTER BEKEKEN derwijsinstellingen. Scholen kunnen daarvoor een afspraak maken, waarna in overleg een filmprogramma wordt samenge steld. Oude boeken Het Nederlands Filmmuseum heeft een imposante bibliotheek. De grootste van Nederland op filmgebied, meent men zelf. Hier zijn maar liefst 10.500 nieuwe en oude boeken te vinden, in het Nederlands, Engels, Frans en Duits. Vooralsnog worden deze ook uitgeleend, maar dat zal straks veranderen, want, meent Hoos Blotkamp, "Het gaat veelal om unieke en onvervangbare ex emplaren. Binnenkort zullen ze alleen nog ter inzage zijn. Om meer mensen daartoe in de gele genheid te stellen, breiden wij het aantal leestafels in de biblio theek uit." Behalve boeken heeft de biblio theek ook volop tijdschriften, persknipsels, brochures, dia- looglijsten, draaiboeken, Neder landse filografieën en andere be standen. Nog een service is het foto-archief met allerhande foto grafisch publiciteitsmateriaal en filmsterren-kiekjes. Dit archief is niet voor het publiek toeganke lijk, maar het is wel mogeiijk af drukken te bestellen. Veranderingen Het Filmmuseum wordt bezocht door liefhebbers van film, be roepsmatig geïnteresseerden en studenten. Zowel de Filmacade mie als de Universiteit van Am sterdam geven er colleges. De nieuwe directeur van het Filmmu seum, Hoos Blotkamp (r) en rechterhand Eric Kuyper. "Zo langzamerhand echter", zegt Hoos Blotkamp, "breidt dat zich uit tot mensen met een bre dere interesse. Ook het aantal bezoekers neemt toe zoals blijkt uit de bezoekcijfers. Wij zijn dan ook overgegaan van één voor stelling per dag naar drie en dat doen we zes dagen per week." In totaal passeert een 80-tal films per maand de revue. In de toekomst hoopt het museum ook op zondag open te gaan, zo dat bezoekers er zeven dagen per week terecht kunnen. Hoos Blotkamp wil dan een speciaal programma gaan bieden. Het vertonen van een film gekoppeld aan een lezing of discussie. Andere vorderingen bestaan uit het conserveren van nitraatfilm. Een zeer brandbaar materiaal, dat vóór de vijftiger jaren voor filmkopieën werd gebruikt, maar dat wel langzaam vergaat. "We schieten flink op met het overzet ten van de films op acetaat". Tot de vorderingen rekent Hoos Blotkamp ook de positieve publi citeit in de media, het gereed ko men van een nieuw depot "en het feit dat we alle affiches weer kunnen vinden." Na tien jaar is het affiche-archief weer openge gaan en zijn de 10.000 fraaie, vaak zeer oude, exemplaren netjes gearchiveerd. Toch heeft Hoos Blotkamp nog de nodige plannen voor de toe komst: "De kollekties moeten beter toegankelijk worden. We gaan daarom ook automatiseren en meer aan de weg timmeren. Door straks permanent open te gaan, hopen we nog meer men sen aan te moedigen binnen te stappen. "Tevens", zegt Hoos Blotkamp, "hoop ik dat we in de toekomst meer tijd zullen heb ben voor wetenschappelijk on derzoek, om onderwerpen uitte diepen en erover te publiceren. We zullen dan waarschijnlijk ook uitgebreider onderzoek kunnen verrichten voor de filmprogram ma's". Het Nederlandse Filmmuseum is vol elan en dynamiek aan haar tweede jeugd begonnen! Marjo Roeven Een effektieve besteding van een groot deel van de reklame-guldens die de bioscoop-branche uitgeeft, is voor het Communicatie Advies bureau Osendarp Partners een dagelijkse bezigheid. Tijdens ons gesprek hameren de leden van het "filmteam" van O P op het feit dat speelfilm zich voor meer leent dan uitsluitend betaalde reklame. Verantwoordelijk voor ondersteuning van de vele klanten uit de enter- tainment-sector is een team specialisten van divers pluimage. DE MENSEN ACHTER O P Kick Berg is sinds jaar en dag verantwoordelijk voor alle "betaalde" vormen van publiciteit, van adverteren tot postering of het ontwikke len van give-aways. Berg's credo is dat advertenties pas dan geplaatst moeten worden als alle andere middelen falen. Om deze filosofie te onderstrepen, ini tieerde Kick Berg het gebruik van instrumenten die nu gemeengoed zijn. Zo zette hij als eerste driehoeksborden en reklame-vliegtuigen voor films in. v.l.n.r. Kick Berg, Rolt Osendarp, Guus van Lummel en Tom Smitsloo, onder het wakend oog van H.M. Voor p.r. en promoties is Tom Smitsloo verantwoordelijk. Als Publi- city manager van Warner Bros. en Columbia Pictures tekende hij voor campagnes voor films als Ghandi, Tootsie, Rambo en de Police Academy-cyclus. Sinds zijn komst naar O P heeft hij o.a. de publiciteit van de Natio nale Bioscoopdag mede georganiseerd en zijn werkterrein deels ver legd naar aan film verwante gebieden als video, uitgeverijen en thea ters (Motown video, A.W. Bruna, de musicals Cats en Barnum, Ko ninklijk Theater Carré). Daarnaast begeleidt Smitsloo o.a. het 100-ja- rig bestaan van Maison de Bonneterie. Strategisch en analytisch brein achtertal van O P-adviezen is Guus van Lummel. Zijn gedegen speurwerk staat borg voor waterdichte en op haalbaarheid en effektiviteit geteste aanbevelingen. Van Lummel is de nuchtere tegenhanger van de door de praktijk gelouterde bio scoop-vakman die soms teveel op zijn instinkt vertrouwt. Rolf Osendarp is t.b.v. de entertainment-klanten van O P slechts zijdelings aktief. Met zijn brede en gevarieerde ervaring met andere klanten is hij een dankbare vraagbaak, vervanger en sparring-part ner. O P'S SPECIALISATIE Osendarp Partners is in ons land het enige communicatie-bureau waar entertainment-accounts een dusdanig deel van de opdrachten portefeuille uitmaken dat dit de samenstelling van een gespeciali seerd team rechtvaardigt. Door de gevarieerde bezetting vindt doorlopend kruisbestuiving plaats tussen verschillende communicatieve disciplines, met als doel de belangstelling voor de bioscoop te doen toenemen. Inlichtingen: Osendarp Partners: 020-263431 21

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1988 | | pagina 21