ON LOCATION: KUNST EN VLIEGWERK
De kunstzinnige film 'pur sang',
het ware genre experimenteel of
vernieuwend, waarvoor een
commerciële basis ontbreekt,
moet zich helemaal terugverdie
nen in een circuit van 500.000
bezoekers per jaar. Van die
500.000 gaan er echter slechts
200.000 grof geschat naar films
als Rue Cases Negres, Nadzor,
Werther, Du Mich Auch, Le Ju-
pon Rouge, Desert Hearts, Dra-
chenfutter, Felix en Lady Beware
(allen Cinemien), Sous Le Soleil
De Satan, Ossessione, Remem-
brance, Long Farewells, The Old
Well en Sierre Leone (van RL/In
ternational Art Film).
Alleen al een film als Remem-
brance, alom geprezen, maar
ook Du Mich Auch, Desert
Hearts en films als Lady Beware,
Felix en Drachenfutter worden
aan een groter publiek onthou
den, door die merkwaardige re
geling, die zegt dat hier niet gele
verd mag worden. Als "de ont
moeting met filmkunst voor ver
reweg de meeste mensen in de
gewone bioscopen plaatsvindt",
(Drs.J.Ph.WoIff, t.g.v. het 70-ja-
rig bestaan van de N.B.B.), lijkt
een heroverweging op dit punt
opzijn plaats.
Toekomst
De Associatie heeft zich voorge
nomen haar Filmtheaters in de
toekomst verder te professiona
liseren. De Filmtheaters zullen
bij blijven springen in het stede
lijk filmklimaat als titels na een
kort roulement weer op de plank
verdwijnen. Maar vooral zal de
Associatie dat blijven bepleiten
wat in wezen FILM is, kunst be
drijven meteen camera.
Immers, filmcultuur is filmcul
tuur en geen filmkijker is geïnte
resseerd in de stoelendans,
welke achter het scherm wordt
opgevoerd. Krijgen de distribu
teurs voor de kunstzinnige film
daarbij ook echt de ruimte dan
staat niets meer in de weg om
Nederland, desnoods nog in het
Europese Jaar van de Cinema,
tot Filmtheaterland te bombarde
ren. Of zoals Huub Bals het altijd
zo cryptisch wist te omschrij
ven, "het maakt me niet uit waar
ie draait ALS ie maar draait."
Drs.G.L.J.Bunnik, beleidsmede
werker/consulent van de Asso
ciatie van Nederlandse Filmthea
ters.
Herman van Veen (li) en Karst van der Meulen en de drie hoofdrolspelertjes.
Het is al weer drie jaar geleden
(Kerstmis 1985), dat regisseur
KARST VAN DER MEULEN zijn
laatste jeugdfilm afleverde, THO
MAS EN SENIOR EN HET GE
HEIM VAN BRUTE BEREND.
Ook in zijn nieuwe film KUNST
EN VLIEGWERK, waarvoor de
opnamen deze zomer werden
gemaakt, staan kinderen weer
centraal in die rare wereld van de
volwassenen.
Rogier(13), Chantal(12) en Je-
roen(8), telgen van kunstenaar
Drost, hebben een grote hobby:
raketten. Met hulp van hun in
ventieve vader hebben zij zelf
zo'n projectiel van zes meter
hoog gekonstrueerd. Ze hebben
ook een buurman, een etter van
een man, die er om vraagt voort
durend te worden geplaagd, al
leen is deze wel de eigenaar van
het huis waarin de familie Drost
woont!
Wanneer de raket per ongeluk
wordt gelanceerd en er blijkt een
man in te zitten, die door de oor
verdovende klap zijn geheugen
is kwijtgeraakt, maar die wel in
het bezit is van vijfduizend gul
den en een revolver, kan men
rustig spreken van een onge
kende panieksituatie. Dat de
buurman tenslotte ongewild al
les in het reine brengt, is het
enige dat hier nog prijsgegeven
wordt!
Zoals gebruikelijk heeft Karst van
der Meulen weer een rij van pro
minente acteurs en actrices we
ten te strikken, zoals HERMAN
VAN VEEN, ANDRÉ VAN DEN
HEUVEL, KITTY JANSSEN, FRE-
DERIK DE GROOT, musicus
TONNY EYK, ONNO MOLEN
KAMP, FRITS LAMBRECHTS,
SYLVIAMILLECAM, e.a.
KUNST EN VLIEGWERK wordt
door CANNON met Kerstmis uit
gebracht.
vlnrAndré van den Heuvel, Herman van Veen en regisseur Karst van der Meulen
23