DE NATIONALE BIOSCOOPDAG niet onverwachte uitkomst zegt namelijk niets over de oorsprong van deze mond tot mond-informatie. Zeer wel mogelijk lijkt mij, dat de voor de opiniepeilers vooral van belang zijnde informatiebronnen bij enquêtering van een a-selecte steekproef als weinig, of mischien wel als minst belangrijk naar voren komen. Verder onderzoek in die richting acht ik dan ook zeer nuttig. SAMENVA TTENOE BESCHOUWING De hier besproken publicaties zijn zeer verschillend van aard. Het Duitse rapport heeft betrekking op diverse aspecten van marketing, maar is niet gebaseerd op enig onderzoek. Het bevat hoofdzakelijk de resultaten van via brainstorming door studenten verkregen ideeën. Deze studenten vormen niet bepaald een a-selecte steek proef, maar zij behoren wèl tot een voor de bioscopen erg belang rijke doelgroep. Het rapport van het I.P.M. heeft betrekking op slechts één, zij het belangrijk aspect van marketing, maar is daaren tegen wel gebaseerd op onderzoek. Dit is evenwel zo gering van om vang, dat de resultaten ervan slechts als aanzet tot verder onderzoek kunnen dienen. Als zodanig zijn zij echter waardevol. Dit overdenkend, kan men toch wel tot de conclusie komen, dat N.B.B, en NEHEM met het onderzoek door Bakkenist, Spits Co./ INTERVIEW een belangrijke stap hebben gezet op het gebied van de marketing voor de bioscoop (6). Dat onderzoek is immers breed van opzet, voldoende representatief voor het trekken van conclusies, en bevat ook praktische aanbevelingen. Zoals in het Duitse rapport is gezegd, is marketing echter een activiteit van lange duur, waarbij volharding noodzakelijk is. Het is mijn overtuiging, dat alles wat er in de laatste jaren op dit gebied is bereikt, van weinig betekenis zal zijn, als er niet op deze weg met onderzoek en het genereren van nieuwe ideeën wordt voortgegaan. Voor het laatstgenoemde biedt het Duitse rapport aanknopingspunten. De publicatie van het I.P.M. zou naar mijn mening de aanzet moeten vormen tot een groter opge zet, vrij technisch georiënteerd onderzoek naar de effectiviteit van diverse wijzen waarop geld aan filmreclame wordt besteed. Drs.J.Ph.WoIff 1"Mehr marketing fürs Kino. Ergebnisse einer Wettbewerbs- Prasentation über das Marketing für Kino und Film mit Anregungen für ihre Anwendung" (Hauptverband Deutscher Filmtheater, Wiesbaden 1988). 2. "Dokumentation Europaisches Filmtheater-Seminar im Film- und Fernsehjahr 1988" (Hauptverband Deutscher Filmtheater, Wiesbaden 1988), blz. 47 - 52. 3. P.S.F.M, van den Acker, K. Ooms, N. Suesan en G. Eilander "De consumentge richte bioscoop - deel I" (Bakkenist, Spits Co./ INTERVIEW, Amsterdam, sept. 1986), blz. 43-44. 4. Instituut voor Psygologisch Marktonderzoek B.V., "Oriënterend onderzoek inzake de rolvan informatie bij bioscoopbezoek" (N.B.B., Rotterdam, dec. 1987). 5. t.a.p., blz. 13 6. Dat het onderzoek op dit gebied in Nederland, vergeleken met veel andere landen, al betrekkelijk veel resultaten heeft opgeleverd, is al eerder opgemerkt (Jaarver slag 1986 N.B.B., blz. 19). Dit duidt echter eerder op de slechte toestand in dit op zicht elders dan op een bevredigende situatie bij ons. De Nationale Bioscoopdag, welke op 16 juni j.l. werd gehouden, trok circa 150.000 bezoekers naar de bioscopen. In het novembernummer van FILM zal een volledige evaluatie van deze dag worden gegeven. Bioscooponderneming Wolff verzocht de bezoekers aan haar Utrechtse theaters een enquêteformulier in te vullen. Ook aan de resultaten van dit onderzoek, i jitgevoerd door Drs. L.Veerkamp, zal in de volgende FILM uitvoerig aandacht worden besteed. TOP-20 WEEK 21 T/M 24 (naar recette) TOP 25 WEEK 25 T/M 28 (naar recette) 1. Three men and a baby (Warner) 1. Honneponnetje (Cannon) 2. The last emperor (Concorde) 2. Police academy 5 (Warner) 3. Cryfreedom (UIP) 3. Three man a and a baby (Warner) 4. Fatal attraction (UIP) 4. The unbearable lightness of being (Concorde) 5. Moonstruck(UIP) 5. Crocodile Dundee 2 (UIP) 6. No way out (Cannon) 6. The last emperor (Concorde) 7. The unbearable lightness of being (Concorde) 7 Cryfreedom (UIP) 8. Ironweed (Concorde) 8. Bright lights, big city (UIP) 9. Someone to watch over me (Columbia) 9. Filmzomer1988 10. Dirty dancing (Concorde) 10. EddyMurphy'sRaw(UIP) 11. The running man (Concorde) 11. No way out (Cannon) 12. Wall street (Fox) 12. Moonstruck(UIP) 13. EddyMurphy'sRaw(UIP) 13. Ironweed (Concorde) 14. Amsterdamned (Concorde) 14. Can't buy me love (Warner) 15. Can't buy me love (Warner) 15. Jungle book (Disney) 16. The serpent and the rainbow (UIP) 16. Overboard (UIP) 17. Plain, trains and automobiles (UIP) 17. Fatal attraction (UIP) 18. Prayerforthe dying (Vestron) 18. Maurice (Concorde) 19. Braddock (Cannon) 19. Someone to watch over me (Columbia) 20. Jungle book (Disney) 20. Saigon (Cannon) 21. Hamburger hill (Vestron) 22. Wall street (Fox) 23. No man's land (Cannon) 24. Like father like son (Columbia) 25. The running man (Concorde)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1988 | | pagina 7